How to approach the literary classics and the narrative elements of the multimodal resources that are present in Money Heist (La Casa de Papel)
DOI:
https://doi.org/10.24310/isl.v18i1.15724Keywords:
transmedia narratives, Didactics of Literature, multimodality, TV series, ICTAbstract
The aim of this research is to analyze the didactic potential in language and literature of the 41 episodes that comprise the five seasons of the successful serial Money Heist (La Casa de Papel). By studying the habits and consumption trends of Internet and television series, the characteristics common to the most important television series for young people will be identified. The characteristics associated with the potential use of TV series in the educational environment will be identified. The analysis identifies which elements of universal literature are present in the series, offering two backbones in the results: the intertextualities present in relation to the works of universal literature and the treatment of literary themes from the selection of selected fragments. The results identify an important volume of intertextual references that can be used as a pretext for the curricular treatment of textual typologies, the analysis of narrative elements, concomitant themes, as well as the relationship with classical or contemporary pieces.
Downloads
Metrics
References
Ambròs, A. (2016). Cine, literatura y territorio. Una ruta competencial para primer ciclo de secundaria. Textos. Didáctica de la Lengua y la Literatura, (74), 19-25. https://bit.ly/2IEmmSS
Andrade-Velásquez, M.R., & Fonseca-Mora, M.C. (2021). Las narrativas transmedia en el aprendizaje de lenguas extranjeras. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 12(2), 159-175. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.17795
Breu, R. (2012): Cine para tener ganas de leer. Alfar
Cabrera Romero, L., & Foncubierta, J. M. (2022). La lectura de los textos poéticos en la clase de lengua: imaginación, competencia metafórica, digitalización, poesía juvenil y voces olvidadas. Alabe Revista De Investigación Sobre Lectura Y Escritura, (Extraordinario 1). https://doi.org/10.25115/Alabe.2022.1.9
Cantín, H. J. O., & Anoro, J. C. (2019). En busca del espectador pródigo: adolescentes y series de grupos de personajes juveniles basados en cómic en plataformas digitales. Discurso mediático y audiencias: Una aproximación crítica a la comunicación de masas. En M. Donstrup (Ed.) Discurso mediático y audiencias: una aproximación crítica a la comunicación de masas (pp. 55-76). Egregius ediciones. https://bit.ly/3Q3PuWx
Caro Valverde, M. (2019). El clásico, irreductible. Historia de vida en didáctica de la creación literaria mutimodal / The Classic, Irreducible. Didactic Innovation of Multimodal Literary Creation. TEJUELO. Didáctica De La Lengua Y La Literatura. Educación / TEJUELO. Didactics of Language and Literature. Education, 29, 245-274. https://doi.org/10.17398/1988-8430.29.245
Cascajosa, C. (2016). La cultura de las series. Laertes.
Castelló-Martínez, A. (2020). Análisis interdisciplinar de la serie Élite (Netflix): narrativas transmedia, Generación Z, tendencias del consumidor y Brand placement. Revista Inclusiones: revista de humanidades y ciencias sociales, 7, 1-26. https://bit.ly/3cXpjlx
Costa, C., & Piñeiro, T. (2012). Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, crossmedia y transmedia. El caso de Águila Roja (TVE). ICONO 14, 10(2), 102-125. http://dx.doi.org./10.7195/ri14.v10i2.156
Díaz Herrero, S., & Gértrudix Barrio, M. (2021). El cine como metodología didáctica. Análisis sistemático de la literatura para un aprendizaje basado en el cine (ABC). Contratexto, (035), 225-253. https://doi.org/10.26439/contratexto2021.n035.4964
Excelsior (2018). Qué harías si te quedaran 24 horas de vida, pregunta “Berlín”. https://bit.ly/3Q6RZGW
Fernández de Arroyabe, A., Eguskiza Sesumaga, L., & Lazkano Arrillaga, I. (2020). Adolescentes y patrones de género: consumo televisivo y su seguimiento en redes sociales. Adolescents and gender patterns: television consumption and social media sharing. IC – Revista Científica de Información y Comunicación, 17, 417-436. http://dx.doi.org/10.12795/IC.2020.i17.18
Ferrera, J.R. (2016). En torno al proceso adaptativo de obras literarias al cine. Enunciación, 21(2), 226-236. http://dx.doi.org/10.14483/udistrital.jour.enunc.2016.2.a04
Gómez-Trigueros, I., Rovira-Collado, J., & Ruiz-Bañuls, M. (2018). Literatura e Historia a través de un universo transmedia: posibilidades didácticas de El Ministerio del Tiempo. Revista Mediterránea de Comunicación, 9(1), 217-225. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.18
González, M. (2015). Cine y literatura para el aprendizaje de las competencias básicas: vínculos semióticos y educativos. Educatio Siglo XXI, 33(1), 175-194. http://dx.doi.org/10.6018/j/222551
Gordo, Á., Rivera, J. Díaz-Catalán, C., & García-Arnau, A. (2019). Factores de socialización digital juvenil. Estudio Delphi. Centro Reina Sofia sobre Adolescencia y Juventud.
Hernández Ortega, J., & Rovira-Collado, J. (2020). Diseño de proyectos transmedia para la Educación Literaria en el aula de Educación Secundaria. Revista De Estudios Socioeducativos. ReSed, (8), 80-98. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2020.i8.7
Hernández-Ortega, J. (2005). Tirant a Àfrica: la regeneració de l’heroi. Tirant. Butlletí informatiu i bibliogràfic de literatura de cavalleries, 8. https://bit.ly/3ShM1Fa
Hernández-Ortega, J., Rovira-Collado, J., & Álvarez-Herrero, J. (2021). Metodologías activas para un aprendizaje transmedia de la Lengua y la Literatura. Active methodologies for a transmedia didactics of Language and Literature. El G U I N I G U a D a, 30, 122-134. https://doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.409
Hidalgo-Marí, T., Segarra-Saavedra, J., & Palomares-Sánchez, P. (2021). In-depth study of Netflix’s original content of fictional series. Forms, styles and trends in the new streaming scene. Communication & Society, 34(3), 1-13. https://doi.org/10.15581/003.34.3.1-13
Horno-Chéliz, M. C. (2022). Enseñar morfología en Educación Secundaria de un modo inductivo. El humor como herramienta del análisis morfológico. Tejuelo, 35(1). 137-174. https://doi.org/10.17398/1988-8430.35.1.137
IAB (2022). IAB Spain presenta el estudio de televisión conectada 2022. IAB Spain. https://bit.ly/3Se16Yk
Insider (2021). Netflix's 'Money Heist' is the top TV show in the world. Insider. https://bit.ly/3ShCIoQ
IPMARK (2021). El 68% de los españoles consume plataformas de pago (+12,3% que 2020). IPMARK. https://bit.ly/3J4BNDZ
IPMark (2021). Industria publicitaria en TV: la inversión crecerá hasta un 10% en 2021. IPMARK. https://bit.ly/3Bvqzqf
Izquierdo-Castillo, J., & Latorre-Lázaro, T. (2022). Oferta de contenidos de las plataformas audiovisuales. Hacia una necesaria conceptualización de la programación streaming. El Profesional De La información, 31(2). https://doi.org/10.3145/epi.2022.mar.18
Jenkins, H. (2008). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós. https://bit.ly/3JmoVJC
Jenkins, H. (2009). Fans, blogueros y videojuegos: la cultura de la colaboración. Paidós
Korres, O. & Elexpuru, I. (2017). Análisis de los valores percibidos por los adolescentes en el medio televisivo. Valores percibidos por adolescentes en la TV. Infancia y Aprendizaje. Journal for the Study of Education and Development, 40(4), 782-811. https://doi.org/1 0.1080/02103702.2017.1370821
Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: Teoría y práctica. Paidós Comunicación. https://bit.ly/3BxuAKF
Lluch, G. (2003). Análisis de narrativas infantiles y juveniles. Universidad de Castilla-La Mancha
Martínez-León, P., Ballester-Roca, J., & Ibarra-Rius, N. (2017). Identidades fronterizas y pertenencias plurales: diversidad e interculturalidad a través de la educación literaria. Didáctica. Lengua y Literatura, 29, 155-172. https://doi.org/10.5209/DIDA.57135
Martínez-León, P., Ballester-Roca, J., & Ibarra-Rius, N. (2020). Construcción de identidades genéricas desde la educación literaria en el último curso de Secundaria. Construction of gender identities from literary education in the last year of Secondary School.10.20420/ElGuiniguada.2020.336. El G U I N I G U a D a, 29, 30-41. https://doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2020.336
Martínez-Riera, M., & Cuartielles-Saura, R. (2022). Innovación e incentivos en las nuevas narrativas de protesta: el uso de referentes audiovisuales como La casa de papel. Revista De La Asociación Española De Investigación De La Comunicación, 9(Especial), 92-115. https://doi.org/10.24137/raeic.9.e.5
Martos, García, A. E. & Bravo Gaviro, A (2021) De los santos a los superhéroes: bricolaje y sincretismo en la cibercultura En J. Rovira-Collado, & I. Jerez-Martínez, (Eds.). Ficción fantástica, lectura multimodal y prosoporgrafía. Cultura fan y superhéroes. pp.67-86, Marcial Pons
Mauri Medrano, M., García Goncet, D., Coma Roselló, T., Íñiguez Berrozpe, T. (2021). Las series televisivas como recurso didáctico. Autopercepción del pensamiento crítico en la asignatura de Prevención y Resolución de conflictos. En J. L. Soler, J. J. Pedrosa Laplana, A. Royo Montané, R. Sánchez Sánchez & V. Sierra Sánchez (Eds.) Inteligencia Emocional y Bienestar IV: reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones (84-90). Asociación Aragonesa de Pedagogía.
Miranda-Galbe, J., Cabezuelo Lorenzo, F. y Barceló-Sánchez, J.M. (2020). Estrategias de expansión narrativa en proyectos transmedia de ficción: el caso de ‘El Ministerio del Tiempo’. IROCAMM: International Review of Communication and Marketing Mix, 3 (2), 22-35.
Oliva Cantín, H. J., & Calvo Anoro, J. (2019). En busca del espectador pródigo. Adolescentes y series de grupos de personajes juveniles basados en cómic en plataformas digitales. En M. Donstrup (Ed.) Discurso mediático y audiencias: una aproximación crítica a la comunicación de masas (55-76). Egregius. https://bit.ly/3Q3PuWx
Paladines-Paredes, L.-V. & Margallo, A.-M. (2020). Los canales booktuber como espacio de socialización de prácticas lectoras juveniles. Ocnos, Revista De Estudios Sobre Lectura, 19 (1), 55-67. https://doi.org/10.18239/ocnos_2020.19.1.1975
Parrado Collantes, M., & Rivera Jurado, P. (2021). Entre la lectura tradicional y la emergente: multimodalitad, literatura y series. En. J. Rovira-Collado, & I. Jerez-Martínez, I. (Eds.) Ficción fantástica, lectura multimodal y prosoporgrafía. Cultura fan y superhéroes. pp.147-164, Marcial Pons
Pavón-Arrizabalaga, A., Zuberogoitia, A., Astigarraga, I. y Juaristi, P. (2016). Consumo de series de televisión de los adolescentes en la era de la digitalización audiovisual: prácticas y motivaciones. Dígitos, 2, 35-52. https://bit.ly/3PPJSiq
Real Decreto 27/2022 de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria, Boletín Oficial del Estado, 76, de 30 de marzo de 2022, 41571-41789. https://bit.ly/3bjFtVO
Rovira-Collado, J.; Ambròs Pallarès, A. & Hernández-Ortega, J. (2019). Innovación educativa y uso de las TAC en el Máster de Secundaria: propuestas formativas para docentes ecuatorianos en el programa UB-UNAE. Tejuelo 30, 73-110.Doi: https://doi.org/10.17398/1988-8430.30.73
Rovira-Collado, J. & Jerez-Martínez, I. (Eds)e (2021). Ficción fantástica, lectura multimodal y prosopografía. Cultura fan y superhéroes. Marcial Pons
Ruiz, A. (2022). Las plataformas de vídeo de pago crecen un 11% en España: más de la mitad de los hogares con Internet ya las usan. M4rketing Ecommerce. https://bit.ly/3otA4yz
Sánchez-García, P., Hernández-Ortega, J., & Rovira-Collado, J. (2021). Leyendo al lector social: evolución de la literatura infantil y juvenil española en Goodreads. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 20(1), 7-22. https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.1.2446
Scolari, C.A. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Deusto.
Scolari, C.A. (2017). The entire evolution of media: ecología, evolución y distopía tecnológica en cinco episodios y dos tráileres. En J. Martínez-Lucena y J. Barraycoa (eds.), Black Mirror: porvenir y tecnología (pp. 41-53). Barcelona: Editorial UOC.
Silverstone, R. (2001). ¿Por qué estudiar los medios? Amorrortu
Statista (2022). Tiempo medio diario de consumo de televisión en España de enero a diciembre de 2021. Statista. https://bit.ly/3Jkmsz7
Torrego González, A. (2021). Prácticas discursivas y literarias de los jóvenes en la Red. Discursive and literary practices of young people on the Internet. El G U I N I G U a D a, 30, 72-81. https://doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.405
Ugalde, L., Martínez-de-Morentín, J., & Medrano-Samaniego, C. (2017). Adolescents’ TV viewing patterns in the digital era: A cross-cultural study. [Pautas de consumo televisivo en adolescentes de la era digital: Un estudio transcultural]. Comunicar, 50, 67-76. https://doi.org/10.3916/C50-2017-06
Yáñez, L., & Aguirregabiria, J. (2014). Propuesta de empleo de series televisivas como recurso didáctico dentro del proceso de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en la ESO. En F. Javier (Ed.), XV Congreso De Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas (pp. 468-477). S.A.E.M. THALES. https://bit.ly/3zkcWaz
Zhang, L., & Cassany, D. (2019). The ‘danmu’ phenomenon and media participation: Intercultural understanding and language learning through ‘The Ministry of Time’. [El fenómeno «danmu» y la participación mediática: Comprensión intercultural y aprendizaje de lenguas a través de «El Ministerio del Tiempo»]. Comunicar, 58, 19-29. https://doi.org/10.3916/C58-2019-02
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Investigaciones sobre la Lectura are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Investigaciones sobre la Lectura recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Investigaciones sobre la Lectura is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.