One round to “The round the world tour”, incorporating Universal Learning Design.
DOI:
https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i1.9420Keywords:
Universal Learning Design (ULD), working through projects, methodology, inclusion, chilhood educationAbstract
The need to enhance inclusion in the classes of Early Childhood Education is what motivated the origin of my Degree's Final Project, which content it’s the subject of the experience that I am going to tell here. It was a educational experience named ‘’The round the world tour’’ which, assuming the project based methodology that was developing the school, includes keys to move forward to a inclusive educational practice. Its nature is the redesign of a teaching process, also understood as a research process, which could allow me to know and analyse what the incorporation of the Universal Learning Design (ULD) could provide to a 4 years old children class. The ULD presents itself as a methodological strategy which enhances inclusion as a way to respect and embrace all students who give life to the classroom.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Alba, C. (2012). Aportaciones del Diseño Universal para el Aprendizaje y de los materiales digitales en el logro de una enseñanza accesible. En J., Navarro, M. T., Fernández, F. J., Soto, y F., Tortosa (coords.). Respuestas flexibles en contextos educativos diversos (pp. 1-13). Consejería de Educación, Formación y Empleo. Recuperado de https://bit.ly/3bgWYjD
Alba, C., Sánchez, J. M., Zubillaga, A. (2014). Diseño Universal para el aprendizaje. Pautas para su introducción en el currículo. Edelvives. Recuperado de https://bit.ly/3bjIVtE
Booth, T., y Ainscow, M. (1998). From them to us: An international study of inclusion in education. Routledge. CAST. (2011). Universal design for learning guidelines version 2.0. Wakefield, MA. Recuperado de https://bit.
ly/2WfoIAW
Centro X, Plan de Atención a la Diversidad (s/f).
Centro X, Plan de Convivencia (s/f).
Centro X, Proyecto Educativo de Centro (s/f).
Centro X, Reglamento de Organización y Funcionamiento (ROF) (s/f).
Díez Navarro, C. (1998). La oreja verde de la escuela: trabajo por proyectos y vida cotidiana en la escuela infantil. Ediciones de la Torre.
Echeita, G. (2004). ¿Por qué Jorge no puede ir al mismo colegio que su hermano? Un análisis de algunas barreras que dificultan el avance hacia una escuela para todos y con todos. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2(2), 1-14. Recuperado de https://bit. ly/2YPcz7o
Instrucciones de 8 de marzo de 2017, de la Dirección General de Participación y Equidad, por las que se actualiza el protocolo de detección, identificación del alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo y organización de la respuesta educativa. Consejería de Educación de la Junta de Andalucía. Recuperado de https://bit.ly/2mBbnzo
LaCueva, A. (2006). La enseñanza por proyectos: ¿mito o reto?. En E. Manteca (Ed.), Reforma de la Educación Secundaria (pp. 15-23). Secretaría de Educación Pública. Recuperado de https://bit.ly/2yG0CGt
López Melero, M. (2015). “Este niño es de necesidades educativas especiales, aunque ahora se dice inclusión”. ¡Cuidado! El lenguaje configura pensamiento. Educación para la diversidad y comunicación, 10, 11-32. Recuperado de https://bit.ly/3dB9WKJ
Medina, A. (1990). Innovación curricular: la elaboración del proyecto educativo de centro. En J., López Yáñez y B., Bermejo (coords.). Jornadas de estudio sobre el centro educativo. Nuevas perspectivas organizativas (pp.603-647). Universidad de Sevilla. Recuperado de https://bit.ly/2WDq5bD
Orden de 5 de agosto de 2008, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la educación infantil. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía (26 de agosto 2008), BOJA núm. 169, págs. 17-53.
Organización Mundial de la Salud, y Organización Panamericana de la Salud (2001). CIF: Clasificación internacional del funcionamiento, de la discapacidad y de la salud. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
Paniagua, G. y Palacios J. (2005). Educación infantil: Respuesta educativa a la diversidad. Alianza Editorial. Recuperado de https://bit.ly/3bjIFea
Parrilla, Á. (2002). Acerca del origen y sentido de la educación inclusiva. Revista de educación, 327, 11-29. Recuperado de https://bit.ly/3fy53no
Pujolàs, P. (2001): Atención a la diversidad y aprendizaje cooperativo en la educación obligatoria. Aljibe. Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española (22.a ed.). Recuperado de https://bit.ly/3cutTlW
Rosales, C. (2015). Cómo transformar el aula de integración en aula de inclusión. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 1(2), 14-24. Recuperado de https://bit.ly/2LcJomy
Rubio, F. (2009). Principios de normalización, integración e inclusión. Innovación y experiencias educativas, 19, 1-9. Recuperado de https://bit.ly/2Wg1JWg
Sala, I., Sánchez, S., Giné, C., y Díez, E. (2014). Análisis de los distintos enfoques del paradigma del diseño universal aplicado a la educación. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 8(1), 143-152. Recuperado de https://bit.ly/3fAFPVd
Tomlinson, C. A. (2005). Estrategias para trabajar con la diversidad en el aula. Paidós. Recuperado de https://bit.ly/2WDr8IB
Torrejón-Romero, A. (2019). Una vuelta a “La vuelta al Mundo”, incorporando Diseño Universal de Aprendizaje [Trabajo Final de Grado]. Rodin UCA. Recuperao de https://bit.ly/2zLV0eb
UNESCO (2005). Guidelines for inclusion: Ensuring Access to Education for All. UNESCO. Recuperado de https://bit.ly/3dwuSm0
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

