Educational research and pedagogical narratives: methodological contributions for a field under construction
DOI:
https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9329Keywords:
educational research, pedagogical narratives, methodological constructionAbstract
This paper presents two research works developed in narrative and (auto) biographical key produced within the framework of an UBACyT Research Project at the Faculty of Philosophy and Letters, University of Buenos Aires. The training experiences of students linked to educational proposals on the edges of the school system remains under review. Rebuilding these experiences led us to dialogue, problematize and systematize the tools for data collection and treatment that we use in our theses. From this reflective exercise we managed to share common "moments" that our research works went through in methodological terms. Far from establishing "models" or "recipes" to follow, we seek to socialize our knowledge of experience in this field of research to propose potentialities, findings and limitations (epistemological, practical and political) of the narrative biographical approach in education.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Arfuch, L. (2002). El espacio biográfico: dilemas de la subjetividad contemporánea. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Arnaus, R. (2008). Voces que cuentan y voces que interpretan: Reflexiones en torno a la autoría narrativa en una investigación etnográfica. En Larrosa, J. y otros, Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación (pp.61-78) Barcelona, España: Laertes.
Bolívar, A. (2002). ¿De nobis ipsis silemus? Epistemología de la investigación biográfico narrativa en educación. En Revista Electrónica de Investigación Educativa [en línea]. 4 (1), 1-26. http://redie.uabc.uabc.mx/vol4no1/contenido-bolivar.html.
Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid, España: Visor.
Clementino de Sousa, E. (2015). Diversidades, memoria y narrativas: lo que queda por decir en historias de formación. En Murillo Arango, G. J. (comp.), Narrativas de experiencia y educación y pedagogía de la memoria (pp. 115-134) Buenos Aires, Argentina: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del "sexo". Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Connelly, F. y Clandinin, D. J. (2008). Relatos de experiencia e investigación narrativa. En Larrosa, J. y otros, Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona, España: Laertes.
Contreras, D. y Pérez de Lara Ferrer, N. (2010). Investigar la experiencia educativa. Barcelona, España: Morata.
Dávila, P. (2015). Escribir e interpretar la experiencia docente: la documentación narrativa de prácticas pedagógicas (Tesis de Maestría en Educación). Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.
Delory- Momberger (2009). Biografía y educación. Figuras del individuo-proyecto. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires y Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
Fals Borda, O. y Anisur, Md. (1991). Acción y conocimiento: Rompiendo el monopolio con la IAP. Bogotá, Colombia: Rahman.
Fals Borda, O. (agosto, 2008). Orígenes universales y retos actuales de la IAP (investigación acción participativa). Peripecias, (110). Recuperado de: http://www.peripecias.com/mundo/598FalsBordaOrigenesRetosIAP.html
Forster, R. (2009) Los tejidos de la experiencia. (pp. 121-141) En Larrosa, J. y Skliar, C. (comps), Experiencia y alteridad en educación. Santa Fe, Argentina: Homo Sapiens.
Geertz, C. (1989). El antropólogo como autor. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Huberman, M. (2005). Trabajando con narrativas biográficas. En McEwan, H. y Egan, K. (comps.), La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación (pp. 183-235). Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
Josso, M. C. (julio-septiembre 2014). Proceso autobiográfico de (trans)formación identitaria y de conocimiento de sí. Revista Mexicana de Investigación Educativa.19, (62), 735-761.
Larrosa, J. y Skliar, C. (comps) (2009). Experiencia y alteridad en educación. Rosario, Santa Fe, Argentina: Homo Sapiens.
LeCompte, M. D., & Preissle, J. (1993). Ethnography and Qualitative Design in Educational Research (2nd ed.). New York: Academic Press.
Ngozi Adichie, C. (2018). El peligro de la historia única. Barcelona: Literatura Random House.
Porta, L. y Ramallo, F. (2018). Una narrativa de las emociones para un momento de emergencia: genealogías posibles en la pedagogía. En Emociones, sentimientos y afectos: Las marcas subjetivas de la educación. (pp.59-75). Buenos Aires, Argentina: Kaplan, C. Miño y Dávila.
Scott, J. (2001). Experiencia. La Ventana. 2, (13), 42- 73.
Suarez, D. (2012). Docentes, narrativa e investigación educativa. La documentación narrativa de las prácticas docentes y la indagación pedagógica del mundo y las experiencias escolares. En Sverdlick (comp.) La investigación educativa. Una herramienta de conocimiento y acción. (pp. 71-110). Buenos Aires, Argentina: Noveduc.
Svampa, M. (29 de julio de 2007). ¿Hacia un nuevo modelo de intelectual? Revista Ñ. Recuperado de: http://maristellasvampa.net/archivos/period23.pdf
Ventura Robira, M. (2013). Investigar desde la escritura autobiográfica a través de los relatos de experiencia. En Contreras y Pérez de Lara, J. y Pérez de Lara, N. (comps.), Investigar la experiencia educativa. Madrid, España: Morata.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

