“Between” new and old generations in high school: approaches to a landscape in transition
Main Article Content
Abstract
This article presents some provisional conclusion after two years of work from the research project 4-3418, from the Faculty of Human Sciences, National University of San Luis. In a context of Intergenerational relationship ?s transformation in educational institutions, this Project searches students and adult educators experiences about their relationships in some schools in San Luis, Argentine. The corpus we use is made up of questionnaires, pedagogical narratives and discussion groups.
The experiencias about I R that are alluded by young students and adult educators can be organized in three categories from an analytical perspective: the pedagogical-didactic, the personal-affective, the institutional. These categories indicated, to our knowledge, different reading keys that they prioritize to symbolize, characterize and evaluate their intergenerational relationships. Then the article shows some agreement and disagreement between the way students and teachers experience their IR at schoolKeywords:
Downloads
Metrics
Article Details
References
Abramowski, A. (2010). Maneras del querer. Los afectos docentes en las relaciones pedagógicas. Argentina: Paidós.
Antelo, E. (2001). “La pedagogía y la época”. En S. Serra (Comp.) La pedagogía y los imperativos de la época. Autoridad, violencia, tradición, alteridad (pp). Argentina: Novaeduc.
Antelo, E. (2005) La falsa antinomia entre enseñanza y cuidado. El monitor de la Educación. N°4 (5ta. Época). Pág. 36-39. Argentina: Ministerio de Educación.
Bauman, Z. (2007) Entre nosotros, las generaciones. En Larrosa, J. (Ed.) Entre nosotros, la convivencia entre las generaciones. España: Fundació Viure i Conviure - Caixa Catalunya. pp. 101-127.
Benjamín, W. (1998) Experiencia y Pobreza. En Benjamín, W. Iluminaciones. España: Taurus.
Dubet, F (2006) El declive de las instituciones. España: Gedisa
Dubet, F.; Martucheli, D. (1996) En la Escuela. Sociología de la Experiencia Escolar. Argentina: Losada.
Dussel, I. (2006) Amor y pedagogía. Notas sobre las dificultades de un vínculo. En Frigerio, G. (Coord.) Educar, figuras y efectos del amor. Argentina: Del Estante Editorial.
Elías, N. (1997) La civilización de los padres. En Elías, N. La civilización de los padres y otros ensayos. Colombia: Norma.
Margulis, M (2009) Sociología de la Cultura. Conceptos y problemas. Argentina: Biblos.
Mead, M. (1971) Cultura y compromiso. Estudios acerca de la ruptura generacional. España: Gedisa
Narodowski, M (1994) Infancia y Poder. Argentina: Aiqué.
Narodowski, M (2006) Hacia un mundo sin adultos. Argentina: Debate.
Narodowski, M.; Brailovsky, D. (1994) La cuestión del fin de la razón de Estado en la historia de la escolarización. Cuadernos de Historia da Educacao. Volumen 4, pp.143-154.
Recalcatti, M. (2016) La hora de la clase, por una erótica de la enseñanza. España: Anagrama.
Reguillo, R. (2012) Culturas juveniles. Formas políticas del desencanto. Argentina: Siglo XXI Editores.
Rosales, G., Martin, M., y Gómez, N. (2018) Relaciones Intergeneracionales en Escuelas Secundarias de la Ciudad de San Luis: Sentidos construidos por las/os jóvenes respecto de los vínculos con sus adultos educadores. VI Reunión Nacional de Investigadorxs de Argentina. Publicado en Actas GT4. ISSN 1851-4871. Disponible en https://bit.ly/2QEjqwr
Rosales, G., Martin, M., y Gómez, N. (2019) Relaciones Intergeneracionales y Escuelas Secundarias de Sectores Populares: Sentidos construidos por los/as adultos educadores. Kimun. Revista Interdisciplinaria de Formación Docente. Año 5, N°8. Pág. 7-28. Disponible en https://bit.ly/2XCdqG4