Self-regulation, free play in nature and risk management. A creative experience

Authors

  • Larraitz Altuna Gabilondo 1. Departamento de Historia y Teoría de la educación. Universidad del País Vasco. 2. Asociación: Bihotz Inguru baso-eskola elkartea Spain http://orcid.org/0000-0002-2962-3063

DOI:

https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7129

Keywords:

risk management, free play in nature, non directive pedagogy

Abstract

In this article is carried out a reconstruction of a singular experience in a forest school of the Basque Country, characterized by the dynamic component in the construction of shared senses in playing contexts. Through a concrete and situated experience, a metamorphosis process is narrated that emphasizes patterns of self-regulation of the risks associated with free play in nature. A process that has made it possible to enrich the experience and pedagogical practice by going beyond the realities objectified and crystallized in social habits to make new solutions emerge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
76
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

References

Alonso, L.E. (2013). La sociohermeneútica como programa de investigación en sociología. ARBOR, 189(761), 1-15.

Alonso, L.E. (2003). La mirada cualitativa en sociología. Una aproximación interpretativa. Madrid, España: Editorial Fundamentos.

Boarini, M.G. (2018). La investigación educativa hoy: en busca de legitimación. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria, 1(30), 133-155.

Bronson, M. (2000). Self-regulation in early childhood. Nature and nurture. Nueva York, Estados Unidos: Guilford Press.

Brown, F. Y Patte M. (2012). Rethinking children’s play. Londres, Reino Unido: Bloomsbury Academic.

Carr, W. (2007). El docente investigador en educación. En: Méndez Pardo, A. Y Méndez Pardo (2007). Textos de Wilfred Carr. México: UNICACH, Colección Selva Negra.

Chokler, M. (2010). El concepto de autonomía en el desarrollo infantil temprano: coherencia entre teoría y práctica. Revista Aula Infantil, (53), 9-13.

Csikszentmihalyi, M. (1997). Fluir (flow). Una psicología de la felicidad. Barcelona, España: Kairós.

Deligny, F. (2015). Lo arácnido y otros textos. Buenos Aires, Argentina: Editorial Cactus.

Dewey, J. (1952). La busca de certeza: un estudio de la relación entre el conocimiento y la acción. Ciudad de México, Mexico: FCE.

Dewey, J. (2007). Cómo pensamos: La relación entre pensamiento reflexivo y proceso educativo. Barcelona, España: Paidós.

Diamond, A. (2013). Executive functions, Annual Review of Psychology, 64, 135-168.

Edo, M., Blanch, S. Y Anton, M. (Coords.) (2016). El juego en la primera infancia. Barcelona, España: Octaedro.

García, E. (2004). Medio ambiente y sociedad. Madrid, España: Alianza.

Gill, T. (2016). Evaluación de riesgos y beneficios del juego y aprendizaje al aire libre. Información para profesores y profesionales que trabajan con niños. Reino Unido: Movimiento al aire libre. URL: https://bit.ly/33eDf0C

Huizinga, J. (2012). Homo ludens. Madrid, España: Alianza editorial, tercera edición.

Joas, H. (2013). La creatividad de la acción. Madrid, España: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Mendoza, M. Y Moreno, A. (Eds.). 2018. Infancia, juego y corporeidad. Una mirada de aprendizaje desde el sur global. Santiago de Chile, Chile: Ediciones de la Junji.

New, R.S., Mardell, B., Robinson, D. (2005). El riesgo y la educación infantil: Más allá de lo ‘seguro’, a descubrir lo posible, Early Childhood Research & Practice, Tufts University, 7 (2).

Nöe, A. 2005. Action in perception. Cambridge, Estados Unidos: MIT Press.

Panadero, E. Y Alonso-Tapia, J. (2014). Teorías de autorregulación educativa: una comparación y reflexión teórica, Psicología Educativa, 20 (1), 11-22.

Sandseter, E.B.H. (2010). Scaryfunny. A qualitative study of risky play among preschool children, Tesis doctoral, Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, Noruega.

Sandseter, E.B.H. Y Kennair L.E.O. (2011). Children risky play from an evolutionary perspective: The anti-phobic effects of thrilling experiences, Evolutionary Psychology, 9 (2), 257-284.

Thompson, E. (2007). Mind in life. Cambridge, Estados Unidos: Harvard Univesity Press.

Varela, F; Thompson, E; Rosch, E. (1992). El cuerpo presente. Las ciencias cognitivas y la experiencia humana. Barcelona, España: Gedisa.

Vendrell, R. (2009). El joc lliure: un espai natural per al desenvolupament infantil, Aloma. Revista de Psicologia, Ciences de l’Educació y de l’Esport, (25), 137-159.

Published

2020-01-30

How to Cite

Altuna Gabilondo, L. (2020). Self-regulation, free play in nature and risk management. A creative experience. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 1(1), 183–197. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7129