Narrative Drawing as a Qualitative Research Strategy with Children: Voices Traversing the Margins

Authors

  • Ana María Ramos Noble a:1:{s:5:"es_ES";s:21:"Universidad de Cádiz";} Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/mar.6.2.2025.22016

Keywords:

qualitative research, children, Narrative Drawing , narrative, bond

Abstract

Engaging in educational research often brings us face to the abyss of how to proceed—especially when we move within the margins of qualitative inquiry and, even more so, when our focus is on research with children. This type of work may appear to be reserved for a select few willing to innovate and implement strategies that breathe life into research, grounding it in a rich pedagogical and educational substratum. Yet it is neither an impossible undertaking nor should it rely solely on the researcher’s instinct or expertise. There are research strategies that make such work viable—strategies that value care and the recognition of children’s voices. What we propose here is a form of research that positions the adult researcher in service of childhood. In the following pages, we will explore what this position entails and how to make use of the tools at our disposal to listen attentively to children, planting the field of educational research with new voices and renewed perspectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
42
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

References

Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en investigación cualitativa. Ediciones Morata.

Arnaiz, V. (2017). Escuchar a la infancia: Niños, infancia, infancias. En V. Arnaiz y M.C. Díez (eds.), Infancias. Educar y educarse (pp. 11-12). Graó.

Biesta, G. (2014). ¿Medir lo que valoramos o valorar lo que medimos? Globalización, responsabilidad y la noción de propósito de la educación. Pensamiento Educativo, 51(1), 46–57. https://doi.org/10.7764/PEL.51.1.2014.17

De Saint-Exupéry, A. (1943). El Principito. Ediciones Gallimard.

Fraga, E., (2016). La corporalidad moderna, entre el ascetismo y el consumismo. Lecturas marxistas, psicoanalíticas y postestructuralistas. Espacio Abierto, 25(1), 93-107.

Gallego-Noche, B. y Vázquez-Recio, R. (2023). Educación infantil y bien común. Por una práctica educativa crítica. Morata.

MacPhail, A. y Kinchin, G. (2004). The use of drawings as an evaluative tool: students ́ experiences of sport education. Physical Education and Sport Pedagogy, 9(1), 87-108.

Malchiodi, C.A. (1998). Understanding children’s drawings. Guilford.

Ortega, P., Vázquez, R. y Traverso, D. (2019). Escuchar a las infancias para construir escuelas con sentido educativo. En La Convención sobre los derechos del niño a debate: 30 años después (pp. 330-344). CIPI Ediciones.

Sierra, J. E. (2013). La secundaria vivida: Estudio narrativo sobre experiencias masculinas de fracaso escolar [Tesis doctoral, Universidad de Málaga]. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/6739

Tonucci, F. (2019). Por qué la infancia. Destino.

Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Idea-Books.

Vázquez Recio, R. (2011). Investigar con estudio de caso la dirección escolar: Relato de una experiencia. Aljibe.

Vázquez Recio, R. (2014). Si me quieres comprender, escucha mi silencio. Revista Infancia: educar de 0 a 6 años, (145), 5-10.

Vázquez Recio, R. (2020). El valor de los Nadie. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1 (2), 180-184. doi: https://dx.10.24310/mgnmar.v1i2.9520

Vázquez Recio, R. y Angulo, F. (2003). Introducción a los estudios de casos. Los primeros contactos con la investigación etnográfica. Aljibe.

Vázquez, L y Fernández-Río, J. (2016). Dibujos argumentados: una herramienta de investigación en niños de corta edad. Revista de investigación en educación, 14(1), 106-119.

Published

2025-07-31

How to Cite

Ramos Noble, A. M. (2025). Narrative Drawing as a Qualitative Research Strategy with Children: Voices Traversing the Margins. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 6(2), 122–140. https://doi.org/10.24310/mar.6.2.2025.22016

Issue

Section

RESEARCHES