Main Article Content

Ángel Ignacio Pérez Gómez
Catedrático de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga
Spain
Biography
Vol. 5 No. 2 (2024), POST SCRÍPTUM
DOI: https://doi.org/10.24310/mar.5.2.2024.20485
Submitted: Sep 8, 2024 Accepted: Sep 12, 2024 Published: Sep 12, 2024
Copyright How to Cite

Abstract


This article examines the pedagogical revolution that artificial intelligence (AI) is beginning to generate in the educational field, reflecting on its transformative potential and the challenges it poses. Its fascinating possibilities and terrifying threats invite a critical analysis of the expectations and the real impact of educational AIs. Fueled by the best and most up-to-date disciplinary and interdisciplinary knowledge, the finest didactic content knowledge, and the best available psychopedagogical knowledge, both theoretical and applied, educational AIs could play a privileged role as personalized assistants and Socratic tutors. They can be shaped and trained to become competent, attentive, pleasant, and empathetic tutors, always ready to accompany the learning process of each individual throughout their lives and to serve as invaluable support for teachers. Their training and education should be based on three complementary fundamental pillars: an informed, critical, and humble epistemology; a transparent, committed, and supportive ethics; and a Socratic, pluralistic, sensitive, and creative pedagogy. Conceived in this way, they do not replace but rather complement and enhance the work of educators, learners, and families. Given their nature and magnitude, it would be wise to consider educational AIs not only as valuable innovative tools but also as a genuine educational heritage of humanity; a shared multi- and intercultural legacy that, under the supervision of teachers, is placed at the service of all human beings, enriching our lives and broadening our horizons.


Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Benkler, Y. (2006). The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom. Yale University Press.

Bloom, B. S. (1984). The Two Sigma Problem: The Search for Methods of Group Instruction as Effective as One-to-One Tutoring. Educational Researcher, 13(6), 4-16. doi:10.3102/0013189X013006004.

Bostrom. N. (2016). Superinteligencia: Caminos, peligros, estrategias. TELL Editorial.

Bronner, G. (2022). Apocalipsis cognitivo: Cómo nos manipulan el cerebro en la era digital. Paidos.

Byung-Chul, H. (2022). Infocracia: La digitalización y la crisis de la democracia. Taurus.

Carr, N. (2019). Superficiales: ¿Qué está haciendo Internet con nuestras mentes? Taurus.

Castells, M. (2001). The Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business, and Society. Oxford University Press.

Csikszentmihalyi, M. (2011). FLUIR: Una psicología de la felicidad. Kairos

Dehaene, S. (2021). How We Learn: The New Science of Education and the Brain. Penguin.

Deleval, T. (2022). Distraídos: Si tú no piensas, alguien lo hará por ti. Aguilar

Fernández-Sabater, A. (2023). El eclipse de la atención: Recuperar la presencia, rehabilitar los cuidados, desafiar el dominio de lo automático. Ned Editores.

Fisher, M. (2024). Las redes del caos: La historia secreta de cómo las redes sociales empobrecen la mente y erosionan el mundo. Península.

Floridi, L. (2024). Ética de la inteligencia artificial. Herder

Gawdat, M. (2024). La inteligencia que asusta: El futuro de la inteligencia artificial y cómo podemos salvar nuestro mundo. Paidos.

Haidt, J. (2024). La generación ansiosa: Por qué las redes sociales están causando una epidemia de enfermedades mentales entre nuestros jóvenes. Deusto.

Hofstadter, D. (2000). Godel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid. Penguin.

Kahneman, D. (2015). Pensar rápido, pensar lento. Debate.

Khan, S. (2024). Brave New Words: How AI Will Revolutionize Education (and Why That's a Good Thing). Vikings.

Kurzweil, R. (2024/2005). La singularidad Está Cerca. Lola Books.

Lessig, L. (1999). Code and Other Laws of Cyberspace. Basic Books.

Matute H. (2019). Nuestra mente nos engaña. Sesgos y errores cognitivos que todos cometemos. Shackleton Books.

Minsky, M. (2010). La máquina de las emociones: Sentido común, inteligencia artificial y el futuro de la mente humana. Debate.

Mitchel, M. (2024). Inteligencia artificial: Guía para seres pensantes. Capitán Swing.

Mollick, E. (2024). Co-Intelligence: Living and working with AI. Portfolio.

Nathan D. Nguyen (2023). Exploring the Role of AI in Education. 9th London International Conference, July 11-13. https://con.londonic.uk/wp-content/uploads/2023/08/Exploring-the-Role-of-AI-in-Education.pdf

Newport, C. (2022). Céntrate (Deep Work): Las cuatro reglas para el éxito en la era de la distracción. Península.

O´Neil, C. (2018). Armas de destrucción matemática: Cómo el Big Data aumenta la desigualdad y amenaza la democracia. Capitan Swing.

Pariser, E. (2017). El filtro burbuja: Cómo la web decide lo que leemos y lo que pensamos. Taurus.

Pérez Gómez, Á. I. (2012). Educarse en la era digital. Morata.

Pérez Gómez, Á. I. (2017). Pedagogías para tiempos de perplejidad. Homo Sapiens.

Pérez Gómez, A.I, y Soto, E. (2021). "Aprender juntos vivir y explorar la complejidad. Nuevos marcos pedagógicos de interpretación y acción". REICE. Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación 19(4).

Pérez Gómez, A.I, y Soto, E. (2022). Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender. Morata.

Pérez Gómez, A.I. (2023). Desafíos de la educación en la era de la incertidumbre. Innovamos, nº 17, pag 18-22.

Pérez Gómez, A.I. (2022). “Del conocimiento al pensamiento práctico. La compleja construcción de la subjetividad profesional del profesorado”, en Ángel Pérez Gómez y Encarnación Soto Gómez, Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender. Morata.

Robinson, K. (2012). El elemento: Descubrir tu pasión lo cambia todo. Debolsillo

Robinson, K & Robinson, K. (2022). Imagina si...: El poder de crear un futuro para todos. Grijalbo.

Sahlman, William A., Allison M. Ciechanover y Emily Grandjean. "Khanmigo: revolucionando el aprendizaje con GenAI". Caso 824-059 de la Harvard Business School, noviembre de 2023. (Revisado en abril de 2024). https://www.hbs.edu/faculty/Pages/item.aspx?num=64929

Suleyman, M. (2023). La ola que viene: Tecnología, poder y el gran dilema del siglo XXI. Debate

Sunstein, C. (2021). La conformidad: El poder de las influencias sociales sobre nuestras decisiones. Grano de sal.

Zuboff, Sh. (2020). La era del capitalismo de la vigilancia: La lucha por un futuro humano frente a las nuevas fronteras del poder. Paidos.