Support in the space of pre-professional practice for teacher training and physical education in Uruguay: a collective construction
Main Article Content
Abstract
This article presents preliminary findings resulting from research on pre-professional practice carried out in two educational institutions in Uruguay. The objective of the study focuses on the needs and difficulties that accompanying teachers present in the processes of teaching practice and that impact or affect the guidance and accompaniment of the development of the same. The detection of these needs within the institutions made it possible to visualize and understand these problems in the real context where they are produced. This is a qualitative inquiry and the data collection technique used is the semi-structured interview. The data obtained make it possible to evaluate the real needs of teachers and to contrast them with the institutional requirements of teacher training in the country. Based on the contributions arising from the data and their subsequent analysis, a diagnosis of the educational reality was made, which makes it possible to give continuity to the inquiry.
Keywords:
Downloads
Metrics
Article Details
References
ANEP, (2017). Bases concurso de “oposición y méritos” para proveer cargos de maestros de escuelas de práctica en la función de adscriptor. Acta Exp. Nº 52, res.Nº5/7 https://bit.ly/44wtdGY
Cabrera, D. (2018). La práctica en la formación inicial de docentes para Enseñanza Media en Uruguay. La perspectiva del profesorado adscriptor. FLACSO. https://bit.ly/3OWmQYY
Carr, W; Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación acción en la formación del profesorado. Martínez Roca
Consejo Directivo Central (2007). Sistema único nacional de formación docente. SUNFD, ANEP. https://bit.ly/3sexpxS
Glaser, B; Strauss, A. (1967). The discovery of Grounded Theory. Aldine press.
Grundy, S. (1998). Producto o praxis del currículum. Morata. 3ª edición.
Marrero, A (2013) La formación docente uruguaya: un problema que no se resuelve con un cambio institucional. RAES, Revista Argentina de Educación Superior, 2(2), 111 - 133.https://bit.ly/3DWg539
INEEd (2021). Informe sobre el estado de la educación en Uruguay 2019-2020. Tomo 2. Recuperado de https://bit.ly/3Eg110F
ISEF, UdelaR (2021). Programa Práctica Profesional I – Sistema Educativo. Recuperado de https://bit.ly/44eJyjw
Pastorino, I. (2016). La configuración de la orientación en la práctica docente universitaria. Tesis de Maestría Universidad de la República, Área Social Comisión sectorial de la enseñanza. Montevideo https://bit.ly/3QDk4cm
Piñón, F. (2018). El papel de la reflexión crítica en la práctica docente de magisterio. Una mirada al proceso de orientación. FLACSO. https://bit.ly/47AANDw
Rodríguez, L. (2008). La práctica docente en la formación de profesores de educación física. La orientación de la práctica. Tesis de Maestría Universidad ORT Uruguay, Instituto de Educación.
Rodríguez, A. (2018). Modelos de orientación que circulan en el ámbito de la práctica docente de magisterio y educación física, en escuelas de práctica de la ciudad de Maldonado. En Leymonié, J (Coord). Prácticas docentes en educación física. Una mirada innovadora. (pp. 161-195). Magro.
Sanchez-Suricalday, A., García Varela, A. B. y Castro Martín, B. (2022). Desarrollo de un modelo de investigación educativa basado en la Teoría Fundamentada Constructivista. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 3(2), 117-136. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i2.13082
Salvá, N. (Coord); Irastorza, K; Varela, D; Zamarrena, M (2018). La construcción de la identidad docente. Una mirada desde la perspectiva de los estudiantes magisteriales de los IINN. Magro.
Shön, D. (1998). La formación de los profesionales reflexivos. Paidós.
Trinidad, A., Carrero, V. y Soriano, R.M. (2006). Teoría fundamentada «Grounded theory». La construcción de la teoría a través del análisis interpretacional. Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS).https://bit.ly/3sizys7
Umpiérrez, S y Cabrera, D. (2020). Convergencia entre teoría y práctica en formación docente: Análisis de clases de práctica preprofesional en un curso de magisterio en Uruguay. Páginas de Educación, 13(1), 126-145. Epub 01 de junio de 2020.https://dx.doi.org/10.22235/pe.v13i1.1922
Vaillant, D. (2009). Formación inicial de profesores en América Latina. Contexto de actuación, dilemas y desafíos. https://bit.ly/3QGUuU8
Vasilachis de Gialdino, I. (2006) ( coord.). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa