Main Article Content

Jesús Rivera Olmo
Universidad de Cádiz. Facultad de Ciencias de la Educación del Campus Universitario de Puerto Real
Spain
Vol. 5 No. 1 (2024), STUDENTS, pages 116-126
DOI: https://doi.org/10.24310/mar.5.1.2024.16828
Submitted: May 19, 2023 Accepted: Dec 27, 2023 Published: Jan 31, 2024
Copyright How to Cite

Abstract

Teacher education regarding the specificities of schools located in rural areas becomes necessary and crucial in order to confront the biased, victimized, and distorted image that is disseminated in the media, neoconservative educational policies, and teaching manuals. Part of the change lies in including the reality of these schools in the training plans for Early Childhood Education and Primary Education degrees, with the aim of equipping future teachers with the knowledge, skills, and attitudes that enable them to develop connected and coherent educational practices in each rural territory's context. This should be approached from three perspectives: organizational, pedagogical-curricular, and sociocultural. The sustainability of rural territories partly depends on the professional exercise of teachers who can contribute to the rootedness and retention of the population, thus preventing the phenomenon of depopulation in Spain.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Abós, P. (2011). La escuela en el medio rural y su presencia en los planes de estudio de los grados de maestro en Educación Infantil y Primaria de las universidades españolas. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 15(2), 39-52. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/17433/rev152ART3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Abós, P. (2020). La escuela ubicada en territorios rurales: una escuela diferente, un reto pedagógico. Aula, 26, 41-52. https://doi.org/10.14201/aula2020264152
Abós, P. y Lorenzo, J. (2021). Ser maestro en la escuela rural. En P. Abós, R. Boix, L. Domingo, J. Lorenzo y P. Rubio (Coords.), El reto de la escuela rural. Hacer visible lo invisible (pp. 33-55). Editorial Graó.
Abós, P., Alcalá, M. L., Bargalló, A., Bernal, J. L., Blanquet, E., Boix, R., Buscà, F., Dessagne, D., Duarte, A., Larroya, N., Lorenzo, J., Piot, C., Robin, V., Rubio, T. y Trepat, E. (2019). PROYECTO FOPROMAR La formación profesional y las competencias del maestro rural como dinamizador de la dimensión territorial de la escuela rural. Université de Bordeaux, Universitat de Barcelona, Universidad de Zaragoza, Faculdade de Psicologia da Universidade de Lisboa Fundacio del Mon Rural (Catalogne) y Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya. https://fopromar.files.wordpress.com/2019/11/informe-final-proyecto-e-fopromar.pdf
Álvarez-Álvarez, C. y Gómez-Cobo, P. (2021). La escuela rural. ¿Un destino deseado por los docentes? Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35), 195-212. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i35.2.81507
Álvarez-Álvarez, C. y Ugarte-Higuera, A. (2019). La escuela graduada en el medio rural. Un estudio de caso. Revista De Educación De La Universidad De Granada, 26, 163–181. https://doi.org/10.30827/reugra.v26i0.154
Anzano, S., Vázquez, S., y Liesa, M. (2021). Análisis de la formación inicial en escuela rural en los Grados de Magisterio: valoraciones y percepciones del alumnado como agentes implicados. Tendencias Pedagógicas, 37, 43-56. https://doi.org/10.15366/tp2021.37.005
Berlanga, S. (2003). Educación en el medio rural: análisis, perspectivas y propuestas. Mira Editores.
Boix, R. y Domingo, L. (2021). Aula multigrado y aprendizaje entre edades. En P. Abós, R. Boix, L. Domingo, J. Lorenzo y P. Rubio (Coords.), El reto de la escuela rural. Hacer visible lo invisible (pp. 57-78). Editorial Graó.
Bustos, A. (2008). Docentes de escuela rural. Análisis de su formación y sus actitudes a través de un estudio cuantitativo en Andalucía. Revista de Investigación Educativa, 26(2), 485-519. https://revistas.um.es/rie/article/view/94041
Costa, A. y Civera, A. (2018). From the History of Education: Education and rural world. Historia Y Memoria De La Educación, (7), 9–45. https://doi.org/10.5944/hme.7.2018.20199
Díez Gutiérrez, E. J. (2023). El imaginario colectivo sobre el valor del entorno rural que construye la escuela. Revista Iberoamericana de Educación, 91(1), 163-178. https://doi.org/10.35362/rie9115493
Domingo, L., Lorenzo, J., Boix, R. y Rubio, P. (2021). Hacia dónde va la escuela rural. En P. Abós, R. Boix, L. Domingo, J. Lorenzo y P. Rubio (Coords.), El reto de la escuela rural. Hacer visible lo invisible (pp. 133-162). Editorial Graó.
García Monteagudo, D. (2022). Representación del medio rural, profesorado y libros de texto. Educatio Siglo XXI, 40(3), 83-106. https://doi.org/10.6018/educatio.490131
García Prieto, F. J., Álvarez-Álvarez, C. y Pozuelos Estrada, F. J. (2021). ¿Difiere la dinámica de enseñanza de las escuelas rurales del norte y sur de España? Propensión, contrastes y similitudes. Educatio Siglo XXI, 39(3), 11–36. https://doi.org/10.6018/educatio.420581
García-Prieto, F. J., Álvarez-Álvarez, C. y Pozuelos-Estrada, F. J. (2023). Escuelas del medio rural español en proceso de hibridación: estudio multicasos. Pensamiento Educativo, Revista De Investigación Latinoamericana (PEL), 60(1),1-15. https://doi.org/10.7764/PEL.60.1.2023.4
González, B., Cortés, P. y Leite, A. (2020). Las aulas multigrado en el medio rural en Andalucía. Visiones docentes. IE Revista De Investigación Educativa De La REDIECH, 11, 1-21. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.860
Jerez, O. (2019). El medio rural en el currículo de Educación Primaria. Propuesta argumentada para enseñar el paisaje rural. En X. C. Macía, F. X. Armas y F. Rodríguez (Coords.), La reconfiguración del medio rural en la sociedad de la información. Nuevos desafíos en la educación geográfica (pp. 873-882). Andavira.
Ley Orgánica 3/2020, de 30 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (2020). Boletín Oficial del Estado, 340, sec. Artículos, de 30 de diciembre de 2020, 1-83. https://www.boe.es/buscar/pdf/2020/BOE-A-2020-17264- consolidado.pdf
Lorenzo, J. (2021). Organización, gobernanza y liderazgo en la escuela rural. En P. Abós, R. Boix, L. Domingo, J. Lorenzo y P. Rubio (Coords.), El reto de la escuela rural. Hacer visible lo invisible (pp. 79-108). Editorial Graó.
Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación (2021). Demografía de la población rural en España, 2020. AgrInfo, (31), 1-7. https://www.mapa.gob.es/es/ministerio/servicios/analisis-y-prospectiva/ayp_demografiaenlapoblacionrural2020_tcm30-583987.pdf
Monge López, C., García Prieto, F. J. y Gómez Hernández, P. (2022). La escuela rural en la formación inicial del profesorado de Educación Infantil y Primaria: un campo por explorar. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 26(2), 141-159. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/77506/21481-Texto%20del%20art%C3%ADculo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Paraskeva, J. M. (2020). Justicia contra el epistemicidio. Hacia una breve crítica de la razón occidental moderna. Con-Ciencia Social (segunda época), 3, 157-174. https://doi.org/10.7203/con-cienciasocial.3.16795
Pastor, C. A., Sánchez, J. y Zubillaga, A. (2014). Diseño Universal para el aprendizaje (DUA). https://www.educadua.es/doc/dua/dua_pautas_intro_cv.pdf
Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria (2022). Boletín Oficial del Estado, 52, sec. Artículos, de 2 de marzo de 2022, 1 a 109. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2022-3296
Rubio, P. (2021). Ruralidad, territorio y escuela. En P. Abós, R. Boix, L. Domingo, J. Lorenzo y P. Rubio (Coords.), El reto de la escuela rural. Hacer visible lo invisible (pp.79-108). Editorial Graó.
Santamaría-Cárdaba, N. y Sampedro, R. (2020). La escuela rural: una revisión de la literatura científica. AGER: Revista de Estudios sobre Despoblación y Desarrollo Rural (Journal of Depopulation and Rural Development Studies), (30), 147-176. https://doi.org/10.4422/ager.2020.12
Torres Santomé, J. (2014, 15 de febrero). Sobre los libros de texto. Algunas objeciones. Jurjo Torres. https://jurjotorres.com/?p=2416
Vázquez Recio, R. (2008). Las escuelas rurales: Un lugar a ninguna parte. Las ciudades invisibles del mundo educativo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 11(1), 53-58. https://www.redalyc.org/pdf/2170/217015211006.pdf
Vázquez Recio, R. (2013). La dirección de Centros: Gestión, ética y política. Morata.
Vázquez Recio, R. (2016). Las escuelas públicas rurales: entre el bien común y la exclusión. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(1), 67-79. https://www.redalyc.org/pdf/274/27446519007.pdf
Vázquez Recio, R. (2022). ¿Dar voz? No, escúcheme. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 3(1), 142-147. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i1.13638
Vázquez Recio, R. (2023). La posibilidad y sus posibles. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 4(1), 160-167. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v4i1.15064
Villamartín, J. (2014). Los medios, de cuarto poder del Estado a primer poder ideológico. Textos y Contextos, (14), 63-69. https://doi.org/10.29166/tyc.vi14.900