Perceptions of the Pedagogy university students on disability and educational inclusion in Honduras
Main Article Content
Abstract
The objective of this article is to analyze the perceptions of Pedagogy and Education Science students about the educational inclusion of university students with disabilities. A qualitative study was conducted under a descriptive phenomenological design using semi-structured interviews. The results indicate that disability is still considered from a medical-deficit paradigm. On the other hand, the students interviewed expressed a positive attitude towards their classmates with disabilities. However, the deficient infrastructure and the lack of teacher training in this area are the main barriers that, according to the participants, are faced by students with disabilities. Discussions point to the need to implement mechanisms that make it possible to eradicate exclusion, segregation and discrimination in Honduran higher education.
Keywords:
Downloads
Metrics
Article Details
References
Abu-Hamour, B. (2013). Faculty Attitudes toward Students with Disabilities in a Public University in
Jordan. International Education Studies, 6(12), 74-81.
Álvarez-Gayou, J.L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Paidós
Educador.
Bell-Rodríguez, R. (2020). Comprensión del ciclo para la inclusión educativa en la educación superior
ecuatoriana. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-21. http://dx.doi.org/10.15359/ree.24-1.4
Bisquerra, R. (2009). Metodología de la Investigación Educativa. Editorial la Muralla.
Bravo Mancero, P. y Santos Jiménez, O. (2019). Percepciones respecto a la atención a la diversidad o
inclusión educativa en estudiantes universitarios. Sophia, 26(1), 327-352. https://doi.org/10.17163/
soph.n26.2019.10
Brito, S., Basualto Porra, L. y Reyes Ochoa, L. (2019). Inclusión social/educativa, en clave de educación
superior. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 157-172. http://dx.doi.org/10.4067/
S0718-73782019000200157
Calixto Flores, R. y Herrera Reyes, L. (2010). Estudio sobre las percepciones y la educación ambiental.
Tiempo de Educar, 11(22), 227-249.
Camilloni, A. (2008). El concepto de inclusión educativa: Definición y redefiniciones políticas. Revista
Políticas Educativas-PolED, 2(1), 1-12. URL https://bit.ly/3QquR6U
Canimas Brugué, J. (2015). ¿Discapacidad o diversidad funcional? Siglo Cero, 46(2), 79-97. https://doi.
org/10.14201/scero20154627997
Cobeñas, P. (2020). Exclusión Educativa de Personas con Discapacidad: Un Problema Pedagógico.
REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(1), 65-81. http://
dx.doi.org/10.15366/reice2020.18.1.004
Costea-B?rlu?iu, C. y Rusu, A. S. (2015). A Preliminary Investigation of Romanian University Teachers’
Attitudes towards Disabilities – A Premise for Inclusive Interaction with Students with Disabilities.
Procedia-Social and Behavioral Sciences, 209, 572-579. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.289
Cruz-Vadillo, R. (2016). Percepciones sobre la inclusión de alumnos con discapacidad en la Universidad
Veracruzana. REencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, (72), 151-178.
Cruz-Vadillo, R. y Iturbide-Fernández, P. (2019). Discapacidad y Educación: Entre la corporalidad
que capacita y el derecho a tener derecho. Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-27. http://dx.doi.
org/10.15359/ree.23-1.13
Decreto Nº 131, de 11 de enero de 1982. (1982). Que establece la Constitución Política de la República de
Honduras. Tegucigalpa: Diario Oficial La Gaceta.
Decreto Nº 160-2005, de 30 de septiembre de 2005. (2005). Que establece la Ley de Equidad y Desarrollo
Integral para las Personas con Discapacidad. Tegucigalpa: Diario Oficial La Gaceta.
Del Pozo-Armentia, A. del, Reyero, D. y Gil Cantero, F. (2020). The pedagogical limitations of inclusive
education. Educational Philosophy and Theory, 52(10), 1064-1076. https://doi.org/10.1080/00131857.
1723549
Delgado-Sanoja, H. y Blanco-Gómez, G. (2016). Inclusión en la educación universitaria. Las palabras y
experiencias detrás del proceso. Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-18. http://dx.doi.org/10.15359/
ree.20-2.9
Dirección de Educación Superior. (2019). Anuario estadístico, UNAH. URL https://bit.ly/3zRhPsc
Escarbajal Frutos, A., Mirete Ruiz, A., Maquilón Sánchez, J., Izquierdo Rus, T., López Hidalgo, J., Orcajada
Sánchez, N. y Sánchez Martín, M. (2012). La atención a la diversidad: la educación inclusive. Revista
Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(1), 135-144.
Escribano, A. y Martínez, A. (2013). Inclusión educativa y profesorado inclusivo. Aprender juntos para aprender
a vivir juntos. Narcea.
Fontana-Hernández, A. y Vargas-Dengo, M. (2018). Percepciones sobre discapacidad: Implicaciones para
la atención educativa del estudiantado de la Universidad Nacional de Costa Rica. Revista Electrónica
Educare, 22(3), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.16
Giaconi Moris, C., Pedrero Sanhueza, Z. y San Martín Peñailillo, P. (2017). La discapacidad: Percepciones
de cuidadores de niños, niñas y jóvenes en situación de discapacidad. Psicoperspectivas, 16(1), 55-67.
González Cortés. E. y Roses Campos. S. (2016). ¿Barreras invisibles? Actitudes de los estudiantes
universitarios ante sus compañeros con discapacidad. Revista Complutense de Educación, 27(1), 219-235.
Helena Martins, M., Borges, M. L. y Gonçalves, T. (2018). Attitudes towards inclusion in higher education
in a Portuguese university. International Journal of Inclusive Education, 22(5), 527–542. https://doi.or
g/10.1080/13603116.2017.1377299
Hernández Garre, C., Fernández Martínez, M. del M., Carrión Martínez, J. y Avilés Soler, B. (2019). La
inclusión socioeducativa en la Universidad de Minho. Percepciones y actitudes sobre el alumnado
con discapacidad. Revista Complutense De Educación, 30(4), 1097-1112. https://doi.org/10.5209/
rced.60106
Leiva Olivencia, J., Isequilla Alarcón, E. y Matas Terrón, A. (2019). La Universidad de Málaga ante la
inclusión educativa de los estudiantes con diversidad funcional: ideas y actitudes del alumnado
universitario. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33(2), 11-28.
Li, H., Lin, J., Wu, H., Li, Z. y Han, M. (2021). “How do I survive exclusion?” Voices of students with
disabilities at China’s top universities. Children and Youth Services Review, 120, 105738. https://doi.
org/10.1016/j.childyouth.2020.105738
López Bastías, J. L. y Moreno Rodríguez, R. (2019). Las actitudes de los estudiantes universitarios de
grado hacia la discapacidad. Revista de Educación Inclusiva, 12(2), 51-65.
Moreno Fergusson, M.E., Rodríguez, M.C., Gutiérrez Duque, M., Yorladi Ramírez, L. y Barrera Pardo, O.
(2006). ¿Qué significa la discapacidad? Revista Aquichán, 6(1), 78-91.
Morgado, B., López-Gavira. y Moriña, A. (2017). The ideal university classroom: Stories by students
with disabilities. International Journal of Educational Research, 85, 148-156. https://doi.org/10.1016/j.
ijer.2017.07.013
Moriña, A. y Orozco, I. (2021). Spanish faculty members speak out: Barriers and aids for students with
disabilities at university. Disability & Society, 36(2), 159-178. https://doi.org/10.1080/09687599.202
1723495
Mutanga, O. (2017). Inclusion of Students with Disabilities in South African Higher Education.
International Journal of Disability, Development and Education, 65(2), 229–242. https://doi.org/10.108
/1034912X.2017.1368460
Ndembele, S. y Hernández de la Torre, E. (2020). La formación del profesorado ante los desafíos de la
diversidad en Angola. Perfiles Educativos, 42(170), 114-134.
Novo Corti, I. y Muñoz Cantero, J. (2014). Los estudiantes universitarios ante la inclusión de sus
compañeros con discapacidad: indicadores basados en la teoría de la acción razonada para los
estudios de economía y empresa en la Universidad de A Coruña. REOP - Revista Española de
Orientación y Psicopedagogía, 23(2), 105-122. https://doi.org/10.5944/reop.vol.23.num.2.2012.11452
Ocampo, A. (2012). Inclusión de estudiantes en situación de discapacidad a la educación superior.
Desafíos y oportunidades. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 6(2), 227-239.
Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2006). Convención sobre los derechos de las personas con
discapacidad. URL https://bit.ly/3w2flpG
Oviedo, G.L. (2004). La definición del concepto de percepción en psicología con base en la teoría Gestalt.
Revista de Estudios Sociales, (18), 89-96.
Palma, O., Soto, X., Barría, C., Lucero, X., Mella, D., Santana, Y. y Seguel, E. (2016). Estudio cualitativo
del proceso de adaptación e inclusión de un grupo de estudiantes de educación superior con
discapacidad de la universidad de Magallanes. Magallania, 44(2), 131-158. http://dx.doi.org/10.4067/
S0718-22442016000200007
Paz-Maldonado, E. (2018). Situación actual de la atención a la diversidad en la educación superior de
Honduras. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 18(3), 1-32. https://doi.org/10.15517/aie.
v18i3.34148
Paz-Maldonado, E. (2020a). Una aproximación teórica sobre la educación inclusiva en Honduras:
avances, obstáculos y desafíos. Revista Brasileira de Educação Especial, 26(3), 371-386. https://doi.
org/10.1590/1980-54702020v26e0049
Paz-Maldonado, E. (2020b). Inclusión educativa del alumnado en situación de discapacidad en la
educación superior: una revisión sistemática. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 32(1),
-146. http://dx.doi.org/10.14201/teri.20266
Paz-Maldonado, E. (2021). La inclusión educativa del estudiantado universitario en situación de
discapacidad en Honduras. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 29(112), 738-
https://doi.org/10.1590/S0104-403620210002902767
Paz-Maldonado, E. y Flores-Girón, H. (2022a). Barreras que enfrentan las personas en situación
de discapacidad durante la COVID-19 en Honduras. Rehabilitación, 56(1), 83-84. https://doi.
org/10.1016/j.rh.2021.02.004
Paz-Maldonado, E., Flores-Girón, H. y Silva-Peña, I. (2022b). Prácticas inclusivas del profesorado
universitario en el aula de clases: Una revisión de la literatura. Revista Universidad y Sociedad, 14(6),
-255. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3372
Pickens, J. (2005). Attitudes and perceptions. In: Borkowski N, (Editor.), Organizational behavior in
health care. (pp.43-76). Sudbury, M.A: Jones and Bartlett Publishers.
Pidgeon, N. (1998). Risk assessment, risk values and the social science programme: Why we do need risk
perception research. Reliability Engineering and System Safety, 59(1), 5-15.
Portal UNAH. (2017a). Historia de la Universidad Nacional Autónoma de Honduras. URL https://bit.
ly/3BY1g0i
Portal UNAH. (2017b). Reseña histórica Departamento de Pedagogía y Ciencias de la Educación. URL https://
bit.ly/3JT1F6f
Portal UNAH. (2021). Portal de estadística. URL https://bit.ly/3QlbZpO
Programa de Servicios a Estudiantes con Necesidades Especiales [ PROSENE]. (2021). Estadísticas de
estudiantes adscritos al PROSENE.
Rodríguez, E. (19 de diciembre de 2019). Después de 14 años, Honduras cuenta con una nueva universidad.
Presencia Universitaria. URL https://bit.ly/3Qqw7a8
Rodríguez-Martín, A. y Álvarez-Arregui, E. (2015). Universidad y discapacidad. Actitudes del profesorado
y estudiantes. Perfiles Educativos, 37(147), 86-102.
Seale, J. (2017). From the voice of a ‘socratic gadfly’: a call for more academic activism in the researching
of disability in postsecondary education. European Journal of Special Needs Education, 32(1), 153-169.
https://doi.org/10.1080/08856257.2016.1254967
Seoane, J. (2011). ¿Qué es una persona con discapacidad? Ágora. Papeles de Filosofía, 30(1), 143-161.
Silva-Peña, I., Diniz-Pereira, J. y Zeichner, K. (Eds.). (2017). Justicia social: la dimensión olvidada de la
formación docente. Mutante Editores.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar
la Teoría Fundamentada. Universidad de Antioquia.
Suriá, R. (2014). Actitudes integradoras en el contexto educativo de los estudiantes con discapacidad
según la percepción de sus progenitores. Bordón. Revista de Pedagogía, 66(4), 157-172. http://dx.doi.
org/10.13042/bordon.2014.66410
Vargas Melgarejo, L.M. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), 47-53.
Villafañe, G., Corrales, A. y Soto, V. (2016). Estudiantes con discapacidad en una universidad chilena:
desafíos de la inclusión. Revista Complutense de Educación, 27(1), 353-372.
Zúñiga Bolívar, S.M. y Hincapié Gallón, O. (2021). Barreras físicas percibidas por estudiantes de una
institución universitaria de la ciudad de Cali-Colombia frente a la discapacidad. Rehabilitación,
(1), 22-29. https://doi.org/10.1016/j.rh.2020.05.00