Exploring the political power of adult education based on Paulo Freire, Jacques Rancière and Hannah Arendt
DOI:
https://doi.org/10.24310/mgnmar.v4i2.13988Keywords:
adult education, adult education institute, adult secondary educationAbstract
This paper analyzes the political dimension of adult education through the prism of three authors: Paulo Freire, Jacques Rancière and Hannah Arendt. For this purpose, it is based on an ethnographic study carried out in two adult education centers in the Community of Madrid. Based on the empirical evidence gathered, mainly from interviews with teachers and students who studied ESO in these centers, a text is constructed that allows us to underline the political power of this educational modality in the light of the thought of these three authors. Their conjunction, in the end, allows us to define adult education as an individual and social practice of commitment for a better life and to claim the centers of people's education as true spaces of action and discourse in spite of being located in the borders of the educational system of our country.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Arendt, H. (1993). La condición humana. Paidós.
Arendt, H. (1996). Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Ediciones península.
Arendt, H. (1998). Los orígenes del totalitarismo. Taurus.
Bárcena, F. (2004). El delirio de las palabras. Ensayo para una poética del comienzo. Herder.
Bárcena, F., y Mèlich, J.-C. (2014). La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Miño y Dávila.
Barros, R. y Belando-Montoro, M.R. (2013). Europeização das Políticas de Educação de Adultos: reflexões teóricas a partir dos Casos de Espanha e Portugal. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 21(71). https://doi.org/10.14507/epaa.v21n71.2013
Berger, P. L., y Luckmann, T. (1968). La construcción social de la realidad. Amorrortu editores.
Biesta, G. (2010). A new logic of emancipation: The methodology of Jacques Rancière. Educational theory, 60(1), 39-59.
https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2009.00345.x
Biesta, G. (2012). Have lifelong learning and emancipation still something to say to each other? Studies in the Education of Adults, 44(1), 5-20. https://doi.org/10.1080/02660830.2012.11661620
Cossío, M. B. (1929). De su jornada (Fragmentos). Imp. de Blass. https://bit.ly/3Efk20B
Feito, R. (2015). La experiencia escolar del alumnado de la ESO de adultos. Un viaje de ida y vuelta. RASE. Revista de sociología de la educación, 1(8), 44–56. https://bit.ly/3sbgHx5
Freire, P. (1975). La concepción “bancaria” de la educación y la deshumanización. La concepción problematizadora de la educación y la humanización. En P. Freire, H. Fiori y J. L. Fiori, Educación liberadora. Zero.
Freire, P. (1996). Cartas a Cristina. Reflexiones sobre mi vida y mi trabajo. Siglo XXI.
Freire, P. (2001). Pedagogía de la indignación. Morata.
Freire, P. (2002). Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la “Pedagogía del oprimido”. Siglo XXI.
Freire, P. (2006). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI.
Gadamer, H.-G. (1992). Verdad y método. Sígueme.
Geertz, C. (1989). La Interpretación de las culturas. Gedisa.
Gergen, K. J. (1973). Social psychology as history. Journal of Personality and Social Psychology, 26(2), 309–320. https://bit.ly/3s8G1UC
Gergen, K. J. (1997). Realidades y relaciones: aproximaciones a la construcción social. Paidós.
Gergen, K. J. (2007). Construccionismo social. Aportes para el debate y la práctica. Universidad de los Andes.
Gergen, K. J., y Gergen, M. (2011). Reflexiones sobre la construcción social. Paidós.
Hessel, S. (2011). ¡Indignaos! Destino.
Ibáñez, T. (1989). La psicología social como dispositivo desconstruccionista. En T. Ibáñez (Coord.), El conocimiento de la realidad social. Sendai.
Jonas, H. (1995). El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Herder.
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.
Lancho, J. (2013). La educación de adultos en la España autonómica [epub]. UNED.
Le Guin, U. K. (2018). Contar es escuchar. Sobre la escritura, la lectura, la imaginación. Círculo De Tiza.
McCarthy, C. (2009). La carretera. Debols!llo.
McKernan, J. (2008). Investigación-acción y curriculum. Morata.
Moreno, P., Corchuelo, C., y Cejudo, C. M. A. (2020). La educación de personas adultas en el Grado de Educación Social. Revista Espacios. Volumen 41(13), 28. https://bit.ly/3DZ3N7T
Oakeshott, M. (2009). La voz del aprendizaje liberal. Liberty Fund y Katz editores.
Rancière, J. (2010). El maestro ignorante. Laertes.
Rodríguez, y Rivadulla, (2018). Percepciones sobre la educación de personas adultas. análisis de la formación, la práctica docente y el perfil profesional. Educar. Volumen 54(2), p. 431-448. https://doi.org/10.5565/rev/educar.898
Rumbo, B. (2020). La Educación de las Personas Adultas en los Cincuenta Años de Historia Democrática en España. Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 2(29), 41–49. https://doi.org/10.12795/CP.2020.i29.v2.03
Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Morata.
Solá-Morales, I. (1996). Presente y futuros. La arquitectura en las ciudades. En Presente y futuros. Arquitectura en las ciudades. Centro de Cultura Contemporánea.
Solá-Morales, I. (2009). Terrain Vague. En I. Ábalos (Ed.), Naturaleza y artificio: El ideal pintoresco en la arquitectura y el paisajismo contemporáneos. Gustavo Gili.
Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.
Thoreau, H. D. (2017). Walden. Errata naturae.
Tiana, A. (1991). La educación de adultos en el siglo XIX: Los primeros pasos hacia la constitución de un nuevo ámbito educativo. Revista de Educación, 294, 7–26. https://bit.ly/3IV02nv
UIS (UNESCO Institute for Statistics). (2021). Literacy. https://bit.ly/3E5YtQb
Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida: Ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Idea Books.
Vázquez, R., y Angulo, F. (2003). Introducción a los estudios de casos: los primeros contactos con la investigación etnográfica. Ediciones Aljibe.
Woods, P. (1987). La escuela por dentro. Paidós/ MEC.
Yin, R. K. (2003). Case Study Research. Design and Methods. Sage.
Zafra, R. (2017). El entusiasmo: precariedad y trabajo creativo en la era digital. Anagrama.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

