Main Article Content

Marco Ramos Ramiro
UDIMA
Spain
Vol. 4 No. 2 (2023), RESEARCHES, pages 89-108
DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v4i2.13988
Submitted: Dec 20, 2021 Accepted: Nov 25, 2022 Published: Jul 31, 2023
Copyright How to Cite

Abstract

This paper analyzes the political dimension of adult education through the prism of three authors: Paulo Freire, Jacques Rancière and Hannah Arendt. For this purpose, it is based on an ethnographic study carried out in two adult education centers in the Community of Madrid. Based on the empirical evidence gathered, mainly from interviews with teachers and students who studied ESO in these centers, a text is constructed that allows us to underline the political power of this educational modality in the light of the thought of these three authors. Their conjunction, in the end, allows us to define adult education as an individual and social practice of commitment for a better life and to claim the centers of people's education as true spaces of action and discourse in spite of being located in the borders of the educational system of our country.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Arendt, H. (1993). La condición humana. Paidós.

Arendt, H. (1996). Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Ediciones península.

Arendt, H. (1998). Los orígenes del totalitarismo. Taurus.

Bárcena, F. (2004). El delirio de las palabras. Ensayo para una poética del comienzo. Herder.

Bárcena, F., y Mèlich, J.-C. (2014). La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Miño y Dávila.

Barros, R. y Belando-Montoro, M.R. (2013). Europeização das Políticas de Educação de Adultos: reflexões teóricas a partir dos Casos de Espanha e Portugal. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 21(71). https://doi.org/10.14507/epaa.v21n71.2013

Berger, P. L., y Luckmann, T. (1968). La construcción social de la realidad. Amorrortu editores.

Biesta, G. (2010). A new logic of emancipation: The methodology of Jacques Rancière. Educational theory, 60(1), 39-59.

https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2009.00345.x

Biesta, G. (2012). Have lifelong learning and emancipation still something to say to each other? Studies in the Education of Adults, 44(1), 5-20. https://doi.org/10.1080/02660830.2012.11661620

Cossío, M. B. (1929). De su jornada (Fragmentos). Imp. de Blass. https://bit.ly/3Efk20B

Feito, R. (2015). La experiencia escolar del alumnado de la ESO de adultos. Un viaje de ida y vuelta. RASE. Revista de sociología de la educación, 1(8), 44–56. https://bit.ly/3sbgHx5

Freire, P. (1975). La concepción “bancaria” de la educación y la deshumanización. La concepción problematizadora de la educación y la humanización. En P. Freire, H. Fiori y J. L. Fiori, Educación liberadora. Zero.

Freire, P. (1996). Cartas a Cristina. Reflexiones sobre mi vida y mi trabajo. Siglo XXI.

Freire, P. (2001). Pedagogía de la indignación. Morata.

Freire, P. (2002). Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la “Pedagogía del oprimido”. Siglo XXI.

Freire, P. (2006). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI.

Gadamer, H.-G. (1992). Verdad y método. Sígueme.

Geertz, C. (1989). La Interpretación de las culturas. Gedisa.

Gergen, K. J. (1973). Social psychology as history. Journal of Personality and Social Psychology, 26(2), 309–320. https://bit.ly/3s8G1UC

Gergen, K. J. (1997). Realidades y relaciones: aproximaciones a la construcción social. Paidós.

Gergen, K. J. (2007). Construccionismo social. Aportes para el debate y la práctica. Universidad de los Andes.

Gergen, K. J., y Gergen, M. (2011). Reflexiones sobre la construcción social. Paidós.

Hessel, S. (2011). ¡Indignaos! Destino.

Ibáñez, T. (1989). La psicología social como dispositivo desconstruccionista. En T. Ibáñez (Coord.), El conocimiento de la realidad social. Sendai.

Jonas, H. (1995). El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Herder.

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.

Lancho, J. (2013). La educación de adultos en la España autonómica [epub]. UNED.

Le Guin, U. K. (2018). Contar es escuchar. Sobre la escritura, la lectura, la imaginación. Círculo De Tiza.

McCarthy, C. (2009). La carretera. Debols!llo.

McKernan, J. (2008). Investigación-acción y curriculum. Morata.

Moreno, P., Corchuelo, C., y Cejudo, C. M. A. (2020). La educación de personas adultas en el Grado de Educación Social. Revista Espacios. Volumen 41(13), 28. https://bit.ly/3DZ3N7T

Oakeshott, M. (2009). La voz del aprendizaje liberal. Liberty Fund y Katz editores.

Rancière, J. (2010). El maestro ignorante. Laertes.

Rodríguez, y Rivadulla, (2018). Percepciones sobre la educación de personas adultas. análisis de la formación, la práctica docente y el perfil profesional. Educar. Volumen 54(2), p. 431-448. https://doi.org/10.5565/rev/educar.898

Rumbo, B. (2020). La Educación de las Personas Adultas en los Cincuenta Años de Historia Democrática en España. Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 2(29), 41–49. https://doi.org/10.12795/CP.2020.i29.v2.03

Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Morata.

Solá-Morales, I. (1996). Presente y futuros. La arquitectura en las ciudades. En Presente y futuros. Arquitectura en las ciudades. Centro de Cultura Contemporánea.

Solá-Morales, I. (2009). Terrain Vague. En I. Ábalos (Ed.), Naturaleza y artificio: El ideal pintoresco en la arquitectura y el paisajismo contemporáneos. Gustavo Gili.

Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.

Thoreau, H. D. (2017). Walden. Errata naturae.

Tiana, A. (1991). La educación de adultos en el siglo XIX: Los primeros pasos hacia la constitución de un nuevo ámbito educativo. Revista de Educación, 294, 7–26. https://bit.ly/3IV02nv

UIS (UNESCO Institute for Statistics). (2021). Literacy. https://bit.ly/3E5YtQb

Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida: Ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Idea Books.

Vázquez, R., y Angulo, F. (2003). Introducción a los estudios de casos: los primeros contactos con la investigación etnográfica. Ediciones Aljibe.

Woods, P. (1987). La escuela por dentro. Paidós/ MEC.

Yin, R. K. (2003). Case Study Research. Design and Methods. Sage.

Zafra, R. (2017). El entusiasmo: precariedad y trabajo creativo en la era digital. Anagrama.