Professional life story in three educational stages of an Early Childhood Education teacher
Main Article Content
Abstract
Keywords:
Downloads
Metrics
Article Details
References
Balderas, K.E. (2013). Elementos que constituyen la identidad profesional de la enfermera. Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1, 1-8. https://bit.ly/3CDl6ef
Bolívar, A., & Domingo, J. (2019). La investigación (auto)biográfica en educación. Octaedro.
Bolívar, A. (2017). Biographical and narrative research in iberoamerica: Emergence, developmet and state fields. En I. Goodson, A. Antikainen, P. Sikes y M. Andrews (Eds). The Routledge International Handbook on Narrative and Life History (pp. 202-213). Routledge.
Bredeson, P. V. (2002). The architecture of professional development: materials, messages and meaning. International Journal of Educational Research, 37(8), 661-675.
Cantón, I. & Tardif, M. (2018). Identidad profesional docente. Narcea.
Chavez Rojas, J., Faure Ñiñoles, J., & Barril Madrid, J.P. (2021). The construction of teachers’ professional identity: An analysis of subjective learning experiences. European Journal of Teacher Education, 1-18. DOI: 10.1080/02619768.2021.1905627
Clandinin, D.J. (2013). Engaging in narrative inquiry. Routledge.
Dwyer, R., & Emerald, E. (2017). Narrative Research in practice: navigating the terrain. En R.Dwyer (Ed.). Narrative Research in practice: stories from the field (pp.1-25). Springer.
Fernández Navas, M. & Postigo-Fuentes, A.Y. (2020). La situación de la investigación cualitativa en Educación: ¿Nueva Guerra de Paradigmas? Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 45-68. DOI: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7396
García, S.M., González, R., & Martín, A.M. (2016). Influencia de las prácticas en el desarrollo de la identidad profesional de los estudiantes de educación social. Pedagogía Social, Revista Interuniversitaria, 28, 245-259. https://bit.ly/39CcqrX
Gimeno, J. (2013). En busca del sentido de la educación. Morata.
Giraldo, L., & Giner, A. (2019). Representaciones conceptuales de las/os maestras/os de infantil en torno a la organización espacial del aula. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(4), 174-195. DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i4.11716
González, P.E., Marín, R., & Soto, M.C. (2019). La identidad profesional en estudiantes y docentes desde el contexto universitario: una revisión. Revista Ciencias de la Actividad Física, 20(1), 1-14. http://doi.org/10.29035/rcaf.20.1.4
Goodson, I., Antikainen, A., Sikes, P., & Andrews, M. (Eds). The Routledge International Handbook on Narrative and Life History. Routledge.
Hernández-Hernández, F., & Sancho, J.M (2020). La investigación sobre historias de vida: de la identidad humanista a la subjetividad nómada. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(3), 34-45. DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9609
Huber, J., Caine, V., Huber, M., & Steeves, P. (2014). La indagación narrativa como pedagogía en la educación: el potencial extraordinario de vivir, contar, volver a contar y revivir relatos de experiencias. Revista de Educación, 7, 33-74.
Jordán, J. A., & Codana, A. (2019). La influencia del profesor apasionado en la mejora académica y el desarrollo personal de sus alumnos. Estudios Sobre Educación, 36,31-51. DOI: doi.org/10.15581/004.36.31-51.
Kelchtermans, G. (2014). Narrative-biographical pedagogies in teacher education. En C. Craig y L. Orland-Barak (Eds.), International teacher education: Promising pedagogies (pp. 273-291). Emerald Group Publishing Limited.
Marcelo, C., & Vaillant, D. (2011). Desarrollo profesional docente. ¿Cómo se aprende a enseñar? Narcea.
Marcús, J. (2011). Apuntes sobre el concepto de identidad. Intersticios. Revista Sociológica de Pensamiento Crítico, 5(1), 107-114. https://bit.ly/3AHaD12
Martín, E. (2016). El aprendizaje a lo largo y amplio de la vida. Revista Padres y Maestros, 366, 18-25. https://doi.org/10.14422/pym.i366.y2016.003
Monereo, C., & Domínguez, C. (2014). La identidad docente de los profesores universitarios competentes. Educación XX1, 17(2), 83-104. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.2.11480
Moriña, A. (2017). Investigar con historias de vida. Metodología biográfico-narrativa. Narcea.
Nieto, J.M., & Alfageme, B. (2017). Enfoques, metodologías y actividades de formación docente. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(3), 63-81. https://bit.ly/3CyNtdq
Opfer, V. D., y Pedder, D. (2011). Conceptualizing teacher professional learning. Review of Educational Research, 81(3), 376-407.
Patton, K., & Parker M. (2014). Teacher education communities of practice: More than a culture of collaboration. Teaching and Teacher Education 67, 351-360. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.013
Paz, E.J. (2018). La formación del profesorado universitario para la atención a la diversidad en la educación superior. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 9(16), 67-82. https://bit.ly/3ECDNk2
Pérez Gómez, Á.I. (2019). Ser docente en tiempos de incertidumbre y perplejidad. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 0(0), 3-17
Pujadas, J.J. (1992). El método biográfico: el uso de las historias de vida en ciencias sociales. Centro de Investigaciones Sociológicas.
Rivas-Flores, J.I. (2014). Narración frente al neoliberalismo en la formación docente. Visibilizar para transformar. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 7(14), 99-112.
Rivas-Flores, J.I, Leite, A.E., & Prados, E. (2014). Profesorado, escuela y diversidad. La realidad educativa desde una mirada narrativa. Ediciones Aljibe.
Romero, J. M. G., Ubillus, A. M. T., & Sierra, J. F. (2017). La construcción de la identidad de los docentes noveles: un análisis desde las teorías apriorísticas. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 15(2), 163-178.
Sánchez, R. (1989). Trastornos de la identidad, factor común en los alumnos de bachillerato [Tesis de Maestría clínica, Universidad de las Américas de Puebla México]. https://bit.ly/3EICeRG
Sarceda, C. (2017). La construcción de la identidad docente en la Educación Infantil. Tendencias Pedagógicas, 30, 281-300.
Souto, A., Estévez, I., Iglesias, V., & González, M. (2020). Entre lo formal y lo no formal: un análisis desde la formación permanente del profesorado. Educar, 56(1), 91-107. https://bit.ly/3zClc3X
Vaillant, D., & Marcelo, C. (2021). Formación Inicial del Profesorado: Modelo Actual y Llaves para el Cambio. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 55-69. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.003
Vanegas, C., & Fuantealba, A. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional, 58(1), 115-138. https://bit.ly/3i26xZM