Teacher Training Students Practice with 3-6-year-old school children at the University
DOI:
https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v4i1.9876Keywords:
Early childhood Education;, university;, pedagogical practice;, educational innovation;, experimentation;Abstract
The experience detailed in the following pages shows it is possible to find new ways for searching for times and spaces that allow novel practices to be performed. Schoolchildren leave their centers to carry out activities directed by student teachers using university facilities. The completion of the first semester of the academic year, in January, offers the necessary resources. The 3-6-year-old students from six classrooms attending a pre- and elementary school in close proximity to the Faculty of Education of the University of Salamanca, visit the Campus on Canalejas accompanied by their teachers, and spend the day at the faculty. Second-year university students, within the framework of the subject Didactics of Early Childhood Education, manage the pre-planning, its implementation and the corresponding subsequent evaluation.
Downloads
Metrics
References
Anguera, M.T. (19869. La investigación cualitativa. Educar, 10, 23-50.
Aranda, A.M. y otros (2007). Prácticas del Título de Maestro, Especialidad de Educación Infantil. En Universidad de Salamanca, Prácticum de Educación. Guía Académica (pp. 19-36). Salamanca: Universidad de Salamanca.
B. Cossío, M. (1966). Las prácticas de la enseñanza en las Escuelas Normales. En M. B. Cossío, De su jornada (Fragmentos) (pp. 79-89). Madrid: Aguilar.
Bermejo, M.L. y Mellado, V. (1995). Los diarios de prácticas en la formación de maestros. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 23, 121-136. https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=1244
Casas, M. (1984). Orientación de las prácticas en la nueva reforma. Cuadernos de Pedagogía, 114, 14-16.
Cebrián, M. (2011). Supervisión con e-portafolios y su impacto en las reflexiones de los estudiantes en el Prácticum. Estudio de caso [Eportfolio supervision and its impact on students’ reflections during Practicum. A case Study]. Revista de Educación, 354, 183-208. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re354/re354.pdf Cuaderno de Pedagogía Universitaria (2010). Entrevista a JonhLoughran, de la Universidad de Monash, Australia. Cuaderno de PedagogíaUniversitaria, 13, 44-47. file:///Users/andresbook/Downloads/124-493-1-PB.pdf
Denzin, N.K. y Lincoln, Y. (Eds.). Handbook of Cualitative Research. Thousand Oaks: Sage.
García, M.L. (2012). Proceso de enseñanza-aprendizaje inicial de la lengua escrita. Creencias y prácticas del profesorado (tesis doctoral). Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.
García, M.L. (2016). El Prácticum en la formación inicial del maestro. En S. Nieto (Ed.). Competencias del profesional docente (123- 133). Madrid: Dykinson.
García, M.L. y Casillas, S. (2011). Programación de unidades didácticas para el estudio del entorno social y cultural en Educación Infantil. En P. Rivero (Coord.). Didáctica de las Ciencias Sociales para Educación Infantil (131-172). Zaragoza: Mira. Revista Practicum, 4(1), 70-96, ISSN: 2530-4550 84
Gimeno, J., (1988). El currículum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
Jyrhämä, R. (2011). La función de los estudios prácticos en la formación del profesorado. En R. Jakku-Shivonen y H. Niemi (Ed.). Aprender de Finlandia. La apuesta por un profesorado investigador. Madrid: MEC-Kaleida Forma.
Merrian, S.B. (1988). Case Study Research in Education. San Francisco: Jossey Bass.
Pérez, P. y Moral, C. (2012). Prólogo, en C. Moral (Coord.). Didáctica. Teoría y Práctica de la enseñanza (15-18). Madrid: Pirámide.
Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la Investigación Cualitativa. Málaga: Aljibe.
Sánchez, M.C. (2004). Investigación Cualitativa. En F. Salvador, J.L. Rodríguez, y A. Bolívar (Dirs.). Diccionario Enciclopédico de Didáctica (Vol. II).(94-102). Málaga: Aljibe.
Stake, R.E. (1994). Case Studies. En N.K. Denzin, y Y. Lincoln, (Eds.). Handbook of Cualitative Research. (236-247).ThousandOaks: Sage.
Zabalza, M. Á. (Coord.) (1990). La formación práctica de los profesores. Actas del II Symposium sobre prácticas escolares. 25-27 septiembre 1989, Poio (Pontevedra). Universidad de Santiago de Compostela. Santiago de Compostela: Tórculo.
Zeichner, K. (2009). Rethinkingthe Connections Between Campus Courses and Field Experiences in College- and University-BasedTeacher Education. Journal of Teacher Education, 61 (1-2),89-99. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0022487109347671
Fuentes electrónicas
Avanzando en la definición de los elementos clave que sustentan el modelo de formación y acceso a la profesión docente (APD) (2019). Conferencia de Decanas y Decanos de Educación. Jornada Monográfica de Logroño (Universidad de la Rioja), 16 y 17 de mayo de 2019 https://www.unirioja.es/conferenciadecanos/index.shtml
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License