Curricular internship in university training for future professionals: model for intervention
DOI:
https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v4i1.9873Keywords:
Curricular internship;, University;, training;, professionals;Abstract
This contribution presents some of the main results from a study of "Guidance and mentoring in professional practices" that had the following aims: to analyze and define the nature and meaning of curriculum practices and establish a model for the organization and development of curricular practices. The methodology has considered the analysis of documents, 343 questionnaires and 27 interviews with institutional leaders, academic tutors, professional tutors and students. Results show, among other things, the need to improve coordination between the university and “practice centers” around the curricular practice training program. From results, we derive a proposal for a “Curricular Practices Model” that focus on intervention aim, moments, agents and process. Conclusions highlight the need to generate greater awareness of the personal, professional and institutional importance of curricular practices, with the aim of strengthening the links between the training of future professionals and the workplace.
Downloads
Metrics
References
Albertín, P. y Villar, E. (2009). Valoración del prácticum. Aportaciones de los estudiantes en relación al prácticum de psicología de la Universidad de Girona. En UNIVEST 09. Girona: Universitat de Girona.Disponible en: https://bit.ly/2sMf7BQ
Álvarez, P. R. y González, M. C. (2009). Modelo comprensivo para la institucionalización de la orientación y la tutoría en la enseñanza universitaria. Revista Qurriculum, 22, 73-95. Disponible en: https://bit.ly/2MCYlP2
Behtencourt, J. T., Cabrera, L., Hernández, J. A., Álvarez, P. y González, M. (2008). Variables psicológicas y educativas en el abandono universitario. EJREP, 16, Vol. 6 (3), 603-622.Disponible en: https://bit.ly/2WfCi5j
Bernardo, A. B., Cerezo, R., Rodríguez-Muñoz, L. J. y Tuerho, E. (2015). Predicción del abandono universitario: variables explicativas y medidas de prevención. Fuentes: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación, Vol. 16, 63-84. Disponible en: https://bit.ly/2UhNH2M
Camats, R., Flores, O., Del-Arco, I., Alaminos, F., Blázquez, J. y Segura, J. (2011). Vers una cultura d’acollida a la universitat. En UNIVEST 11. Girona: Universitat de Girona.Disponible en: https://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/3792
Cano, R. (2008). Modelo organizativo para la planificación y desarrollo de la tutoría universitaria en el marco del proceso de convergencia europea en Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22 (1), 185-206. Disponible en: https://bit.ly/2RS7N6G
Cid, A., Pérez, A. y Sarmiento, J. A. (2011). La tutoría en el prácticum. Revisión de la literatura. Revista de Educación, 354, 127-154.Disponible en: https://bit.ly/2WlaxIw
Delaney, A. M. (2004). Ideas to enhance higher education’s impact on graduate’s lives: alumni recommendations. Tertiary Education and Management, 10,89-105. Disponible en: https://bit.ly/2S5P3QK
Del-Arco, I., Camats, R., Flores, O., Alaminos, F. y Blázquez, J. (2011). An induction programme for Bologna first-year bachelor’s degree students in Spain. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, vol. 9 (1), 23, 445-462. Disponible en: https://eric.ed.gov/?id=EJ926505
Esteban, M., Bernardo, A. B. y Rodríguez-Muñoz, L. J. (2016). Permanencia en la Universidad: la importancia de un buen comienzo. Aula Abierta, Vol. 44, núm. 1, 1-6. Disponible en: https://bit.ly/2HzbF7V
Gairín, J., Feixas, M., Muñoz, J. L. y Guillamón, C. (2010). La tutoría personalizada en la Universidad. Revista de Orientación Educacional, 45, 35-57.
Gairín, J., Muñoz, J. L., Feixas, M. y Guillamón, C. (2009). La transición Secundaria –Universidad y laincorporación a la Universidad. La acogida de los estudiantes de primer curso. Revista Española de Pedagogía, 42, 27-44. Disponible en: https://bit.ly/2sMrkqb
Gallego, Mª. I. (2004). Las tutorías personalizadas: una herramienta para facilitar la transición Secundaria –Universidad. En Actas XI Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. Barcelona: UPC, 65-75.
González, I. y Martín, J. F. (2004). Laorientación profesional en la Universidad. REOP, 15 (2), 229-315.Disponible en: https://bit.ly/2Ul8BxE
Hernández, J. P. y Casillas, S. (2017). Implementación y valoración de seminarios preparatorios para las prácticas externas en el Grado de Pedagogía. Revista Prácticum, 2(1), 40-59.Disponible en: https://bit.ly/2sMQaX4
Lim, H. (2002). Learner experience and achievement Project (LEAP). Survey Report 2002. Southampton Institute: www.ltsn.ac.uk
Mareque, M. y De Prada, E. (2018). Evaluación de las competencias profesionales a través de las prácticas externas: incidencia de la creatividad. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 203-219. Disponible en: https://bit.ly/2S8YdvG
Molina, E. (2007). Evaluación de la formación: base para una propuesta de mejora del prácticum. Revista Evaluación e Investigación, Vol. 2 (2), 9-26. Disponible en: https://bit.ly/2G1yO0C
Montañés, E. Mª, Giménez, R., Blasco y O. Mª, Coll, V. (2008). La experiencia del prácticum en la Diplomatura en Turismo de la Universidad de Valencia: la inmersión del estudiante en el entorno laboral. En UNIVEST 08. Girona: Universitat de Girona. Disponible en: https://bit.ly/2FQXYQ7
Montero, Mª. J., Moya, M., López, L., García, Mª. E.; Hernández, J. y Villar, J. R. (2014). Propuestas de mejora para la orientación académica y profesional del alumnado: trinomio Universidad –alumno –empresa. La formación universitaria transversal y las realidades de mercado. Revista CIDUI 2014,2, 1-14. Disponible en: https://bit.ly/2SdIb3u
Planas, J. A., Prieto, J. y Lizandra, R. (2011). El plan de acción tutorial, en Máster en Intervención y Asesoramiento Psicopedagógico para Profesionales. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona (Documento policopiado).
Rego, L., Rial, A. y Barreria, E. (2015). La formación en alternancia en la Universidad y en los ciclos formativos: aportaciones desde dos investigaciones realizadas en Galicia. Educar, Vol. 51/2, 349-371. Disponible en: https://bit.ly/2Mz24wH
Ruiz, P., Sánchez, L. y Materu, R. (2018). La innovación pedagógica de la mano de la investigación-acción para mejorar la calidad de las prácticas externas de los Grados de Maestro/a en Educación Primaria y
Educación Infantil. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 33-49. Disponible en: https://bit.ly/2UiUPM7
Silva, P., Del Arco, I., Flores, O. (2018). El desarrollo de competencias profesionales en la formación inicial de maestrosa través de la formación dual. Profesorado, 22(1), 347-367.Disponible en: https://bit.ly/2S8EM6h
Tejada, J. (2012). La alternancia de contextos para la adquisición de competencias profesionales en escenarios complementarios de educación superior: marco y estrategia. Educación XXI, 15 (2), 17-40.Disponible en: https://bit.ly/2FO8Z4E
Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: a theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45, 89-125. https://doi.org/10.3102/00346543045001089
Tortosa, Mª. T., Grau, S., Pellín, N., Roig, R., Pertegal, M. L., Sabroso, A., Ramírez, F. J. y López, A. (2015). La cuarta transición: estado de la cuestión en las dos orillas. En XII Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria: nuevas estrategias organizativas y metodológicas en la formación universitaria para responder a la necesidad de adaptación y cambio. Alicante: Universidad de Alicante, 160-172. Disponible en: https://bit.ly/2SbC8N5
Zamorano, S. (2003). La tutoría en la formación de formadores. En Michavila, F. y García, J. (Eds). La tutoría y los nuevos modos de aprendizaje en la Universidad.Madrid: UPM-UNESCO.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License