The lesson study approach in the practicum of the master’s music therapy with women vic-tims of gender violence

Authors

  • Empar Guerrero Valverde Universidad Católica "San Vicente Mártir" C/ Sagrado Corazón, 5 CP. 46110 Godella (Valencia) Facultad de Magisterio y Ciencias de la Educación Dpto. Psicología, Educación Inclusiva y Desarrollo Socio-comunitario Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v3i1.8274

Keywords:

Practicum, Lesson Study, postgraduate, research, music therapy

Abstract

This paper described the formative and research experience carried out with a student of the Music Therapy Master of the Catholic University “San Vicente Mártir” in her period of curricular practices in which designed, implemented and evaluated a music therapy program directed to a group of women victims of gender violence of the Alanna Association of Valencia, supervised by the internship tutor who was also the academic tutor. All this was done following the phases of the Lesson Study, adapting them to the scope and intervention context. This experience was carried out throughout the 2017-2018 academic year, from February to May, with a total of 150 hours of practice. With this proposal, a training pro - cess was launched direct intervention with women and research on the practice carried out by the student and the professional tutor. The objective of this paper is to demonstrate that the Lesson Study can also be implemented in a different field to the school and that it offers new possibilities in the learning process of the students in practices, in our case, of the Master of Music Thera-py.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Empar Guerrero Valverde, Universidad Católica "San Vicente Mártir" C/ Sagrado Corazón, 5 CP. 46110 Godella (Valencia) Facultad de Magisterio y Ciencias de la Educación Dpto. Psicología, Educación Inclusiva y Desarrollo Socio-comunitario

Licenciada en Pedagogía. Doctora en Ciencias de la Educación. Línea de investigación abierta relacionada con el practicum de Magisterio y Educación Social

References

Chassels, C. y Melville, W. (2009) Japanese Lesson Study in an Initial Teacher Educa-tion Program: Benefits and Challenges. Canadian Journal of Education 32, 4, 734-763 Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ883522.pdf

Elliot, J. (2015). Lesson y learning Study y la idea del docente como investigador. Re-vista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 84, 29-46

González-Brignardello, M.P., Méndez Zaballos, L. (2017). Desarrollo de un Practicum Virtual: fundamentos y claves. Revista Prácticum, Vol 2(2) 50-68.

Kemmis, S (1988). El Currículum: más allá de la teoría de la reproducción. Madrid. Morata.

Latorre, M.J. y Blanco, F.J. (2011). El Practicum como espacio de aprendizaje profesio-nal para docentes en formación. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 9(2), 35-54.

Manso Ayuso, J. & Martín Ortega, E. (2014). Valoración del Máster de Formación de Profesorado de Educación Secundaria: estudio de casos en dos universidades, Revista de Educación, 364, 145-169

Pérez Gómez, A.I.; Soto Gómez, E. y Serván Núñez, M.J. (2015). Lesson Studies: re-pensar y re-crear el conocimiento práctico en cooperación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 83, 81-101

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Barcelona. Paidós.

Soto Gómez, E. y Pérez Gómez, A.I. (2015). Lessons Studies: un viaje de ida y vuelta recreando el aprendizaje comprensivo. Revista Interuniversitaria de Formación del Pro-fesorado, 83, 15-28

Stenhouse, (1975). An Introduction to Curriculum Research and Development. London. Heinemann. Educational. Books.

Ventura Blanco, J.J. (2005). El Practicum en los estudios pedagógicos y la i n-serción laboral. Nuevos enfoques ante el reto europeo. (Tesis Doctoral). Universi-dad de Barcelona, Barcelona. Recuperado en: http://tesisenred.net/bitstream/hand-le/10803/2898/TESIS_JJVENTURA.pdf?sequence=1World Federation of Music Therapy. Recuperado en http://www.musictherapyworld.net/WFMT/Home.html

Zabalza Beraza, MA. (2001). Formación del profesorado universitario. Revista de inves-tigación educativa, RIE. Vol. 19, Nº 2, 2001, 659-662

Zabalza Beraza, M.A (2011) El Practicum en la formación universitaria: estado de la cuestión. Revista de Educación, 354, 21-43

Zabalza Beraza, M.A (2013) El Practicum y las Prácticas en empresas en la formación universitaria. Madrid: Narcea

Published

2018-06-19

How to Cite

Guerrero Valverde, E. (2018). The lesson study approach in the practicum of the master’s music therapy with women vic-tims of gender violence. Diario De Practicum, 3(1), 49–61. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v3i1.8274

Issue

Section

Experiencias