Competencias Digitales e Inteligencia Artificial en el Prácticum: un marco conceptual para la formación de agentes educativos
DOI:
https://doi.org/10.24310/rep.10.1.2025.21780Keywords:
Digital skills, Artificial intelligence, Teacher education, Tutoring, Higher educationAbstract
This article proposes a conceptual framework for the integration of digital and artificial intelligence (AI) competencies within the specific context of the educational practicum. Based on a review of existing competency frameworks and current regulatory guidelines, a model is developed that addresses the differentiated needs of the various stakeholders involved: student teachers, academic supervisors, and professional mentors. The proposed framework articulates competency dimensions tailored to the practicum, establishes developmental progressions, and defines specific training pathways for each role. Finally, implementation strategies are provided, including diagnostic tools, curriculum design approaches, and evaluation methods. The conclusions underscore the need for a comprehensive, contextualized, and ethical approach, ensuring that AI enhances—rather than replaces—the pedagogical and reflective capacities inherent to the practicum as a privileged space for experiential learning and teacher professionalization.
Downloads
Metrics
References
Alastor, E., Guillén-Gámez, F. D., & Ruiz-Palmero, J. (2025). Study on the digital competencies of prospective pre-school and primary school teachers and the influence of gender and academic performance. Journal of Technology and Science Education, 15(1), 64-77. https://doi.org/10.3926/jotse.2856
Alastor, E., & Martínez-García, I. (2020). Evolución de las herramientas innovadoras en el aula a lo largo del siglo XXI: Revisión bibliográfica. En En F. J. Hinojo-Lucena, J. M. Trujillo-Torres, J. M. Sola-Reche, & S. Alonso-García (Eds.), Innovación docente e investigación educativa en la sociedad del conocimiento (pp. 717-732). Dykinson.
Alastor, E., & Martínez-García, I. (2025). El uso de la inteligencia artificial en el ámbito educativo. En E. Sánchez-Rivas, E. Sánchez Vega, V. Cebrián-Robles & A. Cívico-Ariza (Eds.), Educación digital: Recursos y estrategias didácticas (pp. 60-73). UMA Editorial. https://doi.org/10.24310/mumaedmumaed.194
Cabero-Almenara, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu». Traducción y adaptación del cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462
Cebrián-de-la-Serna, M., Bartolomé-Pina, A., Cebrián-Robles, D., & Ruiz-Torres, M. (2020). Estudio de los portafolios en el prácticum: análisis de un PLE-portafolios. RELIEVE, 21(2), 1-18. https://doi.org/10.7203/relieve.21.2.7479
Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., & Gardner, M. (2017). Effective teacher professional development. Learning Policy Institute.
Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial. (2022, 1 de julio). Resolución sobre la certificación, acreditación y reconocimiento de la competencia digital docente. Boletín Oficial del Estado, 165, 87941-87969. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2022-1157
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. Publications Office of the European Union.
Gallego-Arrufat, M. J., Torres-Hernández, N., & Pessoa, T. (2019). Competencia de futuros docentes en el área de seguridad digital. Comunicar, 27(61), 57-67. https://doi.org/10.3916/C61-2019-05
González-Calatayud, V., Román-García, M., & Prendes-Espinosa, M. P. (2018). Formación en competencias digitales para estudiantes universitarios basada en el modelo DigComp. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (65), 1–15 (391). https://doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1119
González-Sanmamed, M., & Fuentes-Abeledo, E. J. (2011). El Practicum en el aprendizaje de la profesión docente. Revista de Educación, 354, 47-70.
INTEF (2022). Marco de Referencia de la Competencia Digital Docente. Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://acortar.link/zV1gO4
INTEF (2024). Guía sobre el uso de la inteligencia artificial en el ámbito educativo. Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://acortar.link/JVUsKD
Instefjord, E. J., & Munthe, E. (2017). Educating digitally competent teachers: A study of integration of professional digital competence in teacher education. Teaching and Teacher Education, 67, 37-45. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.05.016
Kasneci, E., Sessler, K., Küchemann, S., Bannert, M., Dementieva, D., Fischer, F., Gasser, U., Groh, G., Günnemann, S., Hüllermeier, E., Krusche, S., Kutyniok, G., Michaeli, T., Nerdel, C., Pfeffer, J., Poquet, O., Sailer, M., Schmidt, A., Seidel, T., ... Kasneci, G. (2023). ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and Individual Differences, 103, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2023.102274
Koehler, M. J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice-Hall.
Martínez-García, I., & Alastor, E. (2025). Formación de futuros/as pedagogos/as en la era digital: Una propuesta de innovación docente integrando la IA generativa en los entornos virtuales de aprendizaje. En M. Montenegro-Rueda, S. Domene-Martos, C. Llorente-Cejudo & M. Reina-Parrado (Eds.), Docencia en la era digital: Experiencias, retos e innovación (pp. 144-158). Dykinson. https://doi.org/10.14679/4027
Mercader, C., & Gairín-Sallán, J. (2017). ¿Cómo utiliza el profesorado universitario las tecnologías digitales en sus aulas? REDU. Revista de Docencia Universitaria, 15(2), 257-273. https://doi.org/10.4995/redu.2017.7635
Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guàrdia, L., & Koole, M. (2021). Balancing technology, pedagogy and the new normal: Post-pandemic challenges for higher education. Postdigital Science and Education, 3, 715-742. https://doi.org/10.1007/s42438-021-00249-1
Redecker, C. (2020). Marco europeo para la competencia digital de los educadores: DigCompEdu. Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF), Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://acortar.link/E1nuFO
Şahín-Kölemen, C. (2024). Tecnologías de Inteligencia Artificial y ética en los procesos educativos: sugerencias de solución y resultados. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 10(2), 201–216. https://doi.org/10.24310/ijtei.102.2024.19806
Schön, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.
Selwyn, N. (2019). What's the problem with learning analytics? Journal of Learning Analytics, 6(3), 11-19. https://doi.org/10.18608/jla.2019.63.3
Tejada-Fernández, J., & Pozos-Pérez, K. V. (2018). Nuevos escenarios y competencias digitales docentes: hacia la profesionalización docente con TIC. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(1), 25-51. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i1.9917
Tejada-Fernández, J., & Ruiz-Bueno, C. (2013). Significación del prácticum en la adquisición de competencias profesionales que permiten la transferencia de conocimiento a ámbitos propios de la acción docente. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(3), 91-110.
UNESCO (2024). Guidance for generative AI in education and research. UNESCO Digital Library. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000389227
Vincent-Lancrin, S., & van der Vlies, R. (2020). Trustworthy artificial intelligence (AI) in education: Promises and challenges. OECD Education Working Papers, 218. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/a6c90fa9-en
Vuorikari, R., Kluzer, S., & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/115376
Zabalza, M. A. (2011). El prácticum en la formación universitaria: estado de la cuestión. Revista de Educación, 354, 21-43.
Zabalza, M. A. (2017). El Practicum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Practicum, 1(1), 1-23. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v1i1.8254
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Enrique Alastor, Inmaculada (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License



8.png)




