Bonding practices: impact on the development of social skills in the training of clinical psychologists
DOI:
https://doi.org/10.24310/rep.10.1.2025.20923Keywords:
Practicum, Psychology, Competencies, Students, Community InvolvementAbstract
The aim of this study is to evaluate the level of soft skills developed by Clinical Psychology students as a result of their placement. A quantitative approach was used with a non-experimental and descriptive design, where a questionnaire was applied at two points in time (before and after) which measured four soft skills: listening skills, comprehension, identifying with others, respect and solidarity. The results show an increase in all competencies, which underlines the importance of these placements in clinical training, reinforcing essential skills for professional practice. Therefore, it is concluded that the implementation of outreach placements within the framework of the SDGs allows for ethical and professional training by preparing students to face the challenges of their career, within an approach focused on social justice and respect for diversity.
Downloads
Metrics
References
Aadam, B., Poon, A. W. C., & Fernandez, E. (2024). Listening in Mental Health Clinical Practice. The British Journal of Social Work, 54(1), 246–266. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcad193
Álvarez Benítez, M. M., & Asensio-Muñoz, I. I. (2025). Evaluación de competencias genéricas en la universidad: una perspectiva de género. Revista Iberoamericana De Educación, 97(2), 25–47. https://doi.org/10.35362/rie9726446
Aguinaga Vásquez, S. J., & Sánchez Tarrillo, S. J. (2020). Énfasis en la formación de habilidades blandas en mejora de los aprendizajes. Educare Et Comunicare Revista de investigación de la Facultad de Humanidades, 8(2), 78-87. https://doi.org/10.35383/educare.v8i2.470
Alves, E. D. S., & Francisco, A. L. (2009). Ação psicológica em saúde mental: uma abordagem psicossocial. Psicologia: ciência e profissão, 29, 768-779. https://doi.org/10.1590/S1414-98932009000400009
American Psychological Association. (2017). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct. Https://Www.Apa.Org/Ethics/Code
Arenas, A. & Mayorga, A. (2024). La acción psicosocial como praxis en psicología: comprensiones desde las prácticas profesionales. Pensamiento Americano, 17(33), 1-16. https://doi.org/10.21803/penamer.17.33.641
Bajaña, I., Torres, M., Veliz, M., Osorio, V., Gómez, J., & Martínez, R. (2018). Estrategias de intervención social mediante la vinculación comunitaria entre la Universidad Técnica Estatal de Quevedo y la Escuela de Educación Especial Pamuniq. Revista Científica Ciencia y Tecnología, 18(20), 101-121. https://cienciaytecnologia.uteg.edu.ec/revista/index.php/cienciaytecnologia/article/view/229
Bolívar Chávez, O. E., Vargas Prias, G. D., Delgado Cedeño, L. A., Navarrete Pita, Y., Henríquez Coronel, M. A., & Rodríguez Fiallos, J. L. (2020). Objetivos del Desarrollo Sostenible: una mirada de su implementación y cumplimiento en Ecuador. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 8. https://bit.ly/3ALDtlY
Borda, M., Tuesca, R. & Navarro, E. (2009). Métodos cuantitativos. Herramientas para la investigación en salud. Ediciones Uninorte
Caicedo Guale, L. C., Briones Palacios, Y. M., Pinargote Macías, E. I., Durán Solórzano, S. A., & Rodríguez Álava, L. A. (2021). El abordaje del psicólogo clínico en la promoción, prevención e intervención de la salud mental. Portoviejo – Ecuador. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(3), 3367-3380. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i3.537
Camas Baena V. (2018). Salud mental comunitaria, atención primaria de salud y universidades promotoras de salud en Ecuador. Revista Panamérica Salud Publica. 42:e162. https://doi.org/10.26633/RPSP.2018.162
Consejo de Educación Superior. (2017). Reglamento de Régimen Académico. Registro Oficial Edición Especial 854 de 25 de enero de 2017. RPC-SE-13-No. 051-2013. bit.ly/4i6mr2i
Cruz del Castillo, C., Olivares, S. & González, M. (2014). Metodología de la investigación. Grupo Editorial Patria.
Davis, A., & Reber, D. (2016). Advancing Human Rights and Social and Economic Justice: Developing Competence in Field Education. Journal of Human Rights and Social Work, 1, 143–153. https://doi.org/10.1007/s41134-016-0016-x
Díaz-Barriga, F. (2005). Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. McGraw-Hill.
Echeverri-Gallo, C. (2018). Significados y contribuciones de las prácticas profesionales a la formación de pregrado en psicología. Avances en Psicología Latinoamericana, 36(3), 569-584. http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.5490
Elliott, R., Bohart, A. C., Watson, J. C., & Murphy, D. (2018). Therapist empathy and client outcome: An updated meta-analysis. Psychotherapy, 55(4), 399–410. https://doi.org/10.1037/pst0000175
Fuentes, G. Y., Moreno-Murcia, L. M., Rincón-Tellez, D. C., & Silva-Garcia, M. B. (2021). Evaluación de las habilidades blandas en la educación superior. Formación universitaria, 14(4), 49-60. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000400049
Goedeke, S., & Gibson, K. (2011). What do New Psychology Students Know about Psychology? Australian Psychologist, 46(2), 133–139. https://doi.org/10.1111/j.1742-9544.2011.00028.x
Guerra-Báez, S. P. (2019). Una revisión panorámica al entrenamiento de las habilidades blandas en estudiantes universitarios. Psicología Escolar e Educacional, 23, e186464. https://doi.org/10.1590/2175-35392019016464
Gutiérrez, Z., Farfán, M., & Navarrete, E. (2019). Evaluar las prácticas profesionales: una posibilidad de mejora para la educación superior en México. Psicumex. 9(2), 22-34. http://dx.doi.org/10.36793/psicumex.v9i2.315
Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education
Kuittinen, M., Meriläinen, M., & Räty, H. (2014). Professional competences of young psychologists: the dimensions of self-rated competence domains and their variation in the early years of the psychologist’s career. European Journal of Psychology of Education, 29(1), 63–80. https://doi.org/10.1007/s10212-013-0187-0
Lazo Moreira, M. V., & Véliz Santos, K. A. (2017). Las habilidades blandas del psicólogo clínico en su intervención en la salud pública. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales. http://www.eumed.net/rev/cccss/2017/03/psicologo-clinico-ecuador.html
López López, M. L., & Lozano, M. C. (2021). Las habilidades blandas y su influencia en la construcción del aprendizaje significativo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 10828-10837. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1129
Marcos Salazar, Y. C., Atoche Silva, L. A., & Pérez Flores, E. G. (2024). Autopercepción de habilidades blandas en practicantes de psicología. Revista de Investigación en Psicología, 27(2), e26789. https://doi.org/10.15381/rinvp.v27i2.26789
Mitsea, E., Drigas, A., & Mantas, P. (2021). Soft Skills & Metacognition as Inclusion Amplifiers in the 21st Century. International Journal of Online and Biomedical Engineering (iJOE), 17(04), 121–132. https://doi.org/10.3991/ijoe.v17i04.20567
Mérida, R., Gonzalez, M. E., & Olivares, M. (2012). Riecu: Una experiencia de innovación en el prácticum I del grado de infantil de la Universidad de Córdoba. Revista de currículum y formación del profesorado, 3(16), 447-465. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/20033
Ministerio de Salud Pública. (2021). Normas y directrices para el ejercicio de la psicología clínica en Ecuador. Quito: Ministerio de Salud Pública. https://www.salud.gob.ec/normativa-protocolos-y-lineamientos-en-salud-mental/
Mendoza Lombar S. M. & Quinteros Trelles A., (2015). La vinculación con la sociedad, un espacio para hacer servicio a la comunidad. Caso: refrigerios escolares. Proceedings of the 13th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology: Engineering Education Facing the Grand Challenges, What Are We Doing? http://dx.doi.org/10.18687/LACCEI2015.1.1.155
Moudatsou, M., Stavropoulou, A., Philathis, A., & Koukouli, S. (2020). El papel de la empatía en los profesionales de la salud y la asistencia social. Atención sanitaria, 8(1), 1-26. https://doi.org/10.3390/healthcare8010026
Navarrete Pita, Y., Zambrano Intriago, G. Z., Alcivar Molina, S. A., & Rodríguez Fiallos, J. L. (2020). Incidencia de los proyectos de vinculación con la sociedad y su contribución a la educación de los estudiantes. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 8(2), 1-16. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000200006
Palacios, A. J., Fraga, M., Hoyas, B., Laíz, N., Rodríguez, N., De Cárdenas, A. G., & Estebaranz, G. (2006). Los Psicólogos Clínicos en el Sistema Nacional de Salud/The clinical psychologists in the Spanish National Health System. Revista de psicopatología y psicología clínica, 11(1), 51. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.11.num.1.2006.9318
Piña López, J. A., (2010). El Rol del Psicólogo en el Ámbito de la Salud: de las Funciones a las Competencias Profesionales. Enseñanza e Investigación en Psicología, 15(2), 233-255. https://www.redalyc.org/pdf/292/29215980001.pdf
Presidencia de la República del Ecuador. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. Quito, Ecuador. https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf
Rueda, I., Acosta, B., & Cueva, F. (2020). Las universidades y sus prácticas de vinculación con la sociedad. Educação & Sociedade, 41, e218154. https://doi.org/10.1590/ES.218154
Quinteros Trelles, A. J., Rodríguez Zurita D., & Lavid Cedeño N. (2017). Diseño e implementación de un modelo para la planificación de prácticas preprofesionales en la educación superior. In Global Partnerships for Development and Engineering Education: Proceedings of the 15th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education and Technology, Boca Raton, FL, United States. Latin American and Caribbean Consortium of Engineering Institutions. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7352994
Ramos-Estévez, M.J., & Moreno-Gutiérrez, M.L. (2024). Los ODS y el ABP en el Prácticum: una experiencia formativa. Revista Prácticum, 9(1), 48-63. https://doi.org/10.24310/rep.9.1.2024.17768
Rodríguez, Fabiola, & Seda, Ileana. (2013). El papel de la participación de estudiantes de Psicología en escenarios de práctica en el desarrollo de su identidad profesional. Perfiles educativos, 35(140), 82-99. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982013000200006&lng=es&tlng=es.
Saiz-Linares, Ángela, & Ceballos-López, N. (2019). El practicum de magisterio a examen: reflexiones de un grupo de estudiantes de la Universidad de Cantabria. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10(27), 136–150. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.344
Santos, D., & Primi, R. (2014). Social and emotional development and school learning: A measurement proposal in support of public policy. Harvard University. https://globaled.gse.harvard.edu/publications/social-and-emotional-development-and-school-learning
Sanhueza, A., Carvajal-Vélez, L., Mújica, O. J., Vidaletti, L. P., Victora, C. G., & Barros, A. J. (2022). Desigualdades relacionadas con el ODS 3 en la salud de las mujeres, los niños y los adolescentes: línea de base para el monitoreo de los ODS en América Latina y el Caribe por medio de encuestas transversales nacionales. Revista Panamericana de Salud Pública, 46, e100. https://doi.org/10.26633/RPSP.2022.100
Seixas, C. T., Merhy, E. E., Baduy, R. S. & Slomp Junior,H. (2016). La integralidad desde la perspectiva del cuidado en salud: Una experiencia del Sistema Único de Salud en Brasil. Salud Colectiva, 12(1), 113-123. https://doi.org/10.18294/sc.2016.874
Selva Olid, C., Vall-llovera Llovet, M., & Méndez Creu, M. (2020). Subjetividades emergentes del proceso de auto-aprendizaje en el Prácticum de Psicología. Revista Practicum, 5(1), 5–21. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9804
Silva, A. & Bucheli, M. (2019). Aportes de las Organizaciones de la Economía Social y Solidaria – OESS – a los Objetivos de Desarrollo Sostenible – ODS: un estudio de 6 Organizaciones rurales en Colombia. UN: Inter-Agency Task Force on Social and Solidarity Economy, 1-16. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.31342.23369
Tamayo-Piedra, M., Reascos-Vallejo, N., & Ochoa-Encalada, S. (2022). Habilidades blandas en la práctica pre-profesional del psicólogo clínico: Perspectivas desde actores educativos. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(2), 207-228. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i2.1913
World Health Organization. (n.d.). Mental health. https://www.who.int/health-topics/mental-health#tab=tab_1
Zabalza, M.A. (2016). El Practicum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Practicum, 1(1). https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v1i1.8254
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 María Emilia Jaramillo Bustamante, Lizbeth Katherine Cabrera León, Evelin Astrid Calva Camacho (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License



8.png)




