The SDGs and PBA in the Practicum: a formative experience
DOI:
https://doi.org/10.24310/rep.9.1.2024.17768Keywords:
practicum, sustainable development goals, project-based learning, higher education, teacher trainingAbstract
Education is an essential tool for all citizens to contribute to responding to the global crisis in which humanity is immersed. Teachers, as agents of social transformation, and together with them, future teachers, are key elements for socio-educational improvement, as well as for the achievement of the 2030 agenda, proposed by the United Nations.
This work shows the experience carried out in the 2022-23 academic year in the Practicum of the Bachelor's Degrees in Education taught at the Cardenal Spínola CEU University Study Centre. The aim of this experience is for third-year students, simulating pedagogical coordination teams, to design learning situations that address the ODS through PBL. This experience reflects, among other issues, the interdisciplinary work carried out in the creation of a meta-project between university professors and students.
Downloads
Metrics
References
Aguirregabiria Barturen, F.J. y García-Olalla, A. (2020). Aprendizaje basado en proyectos y desarrollo sostenible en el Grado de Educación Primaria. Enseñanza de las Ciencias, 38 (2), 5-24 https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2717
Antón de Cos, P. (2021). Educación para la Ciudadanía Global y Objetivos del Desarrollo Sostenible: una propuesta interdisciplinar en 6º de Educación Primaria. (TFG- Universidad de Valladolid). https://acortar.link/gDjVBM
Arpí Miró, C., Àvila Castells, P., Baraldés Capdevila, M., Benito Mundet, H., Gutiérrez del Moral, M.J., Orts Alís, M., Rigall Torrent, C. y Rostan, C. (2012). El ABP: origen, modelos y técnicas afines. Aula de Innovación Educativa, 216, pp. 14-18. https://acortar.link/1hgwC2
Ausubel, D. (1976). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. Editorial Trillas.
Botella Nicolás, A. Mª. y Ramos Ramos, P. (2019). Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos. Una revisión bibliográfica. Perfiles educativos, 41(163), 127-141. https://acortar.link/HxXgvY
Cabello, A. y Blanco, C. (2022). Objetivos de Desarrollo Sostenible: Análisis de su conocimiento e intereses educativos del profesorado de Secundaria en formación de la Universidad de León. Revista de Investigación en Educación 20(2), 240-256 DOI: https://doi.org/10.35869/reined.v20i2.4228
Calero Llinares, M., Cantó Doménech J., Mayoral García-Berlanga, O., Pina Desfilis T., Ull Solís, M. À. y Vilches Peña, A. (2022). Propuestas didácticas para la incorporación de los ODS en la formación inicial del profesorado de Educación Infantil y Educación Primaria. En A Benarroch Benarroch, 30 Encuentros Internacionales de Didáctica de las Ciencias Experimentales. La enseñanza de las ciencias en un entorno intercultural. Universidad de Granada, Servicio de Publicaciones pp.185-190. https://acortar.link/HX2uEo
CADEP-CRUE (2012). Directrices para la introducción de la sostenibilidad en el curriculum. Documento aprobado por el Comité Ejecutivo del Grupo de Trabajo de Calidad Ambiental y Desarrollo Sostenible de la CRUE, celebrado en Valladolid el 18 de abril de 2005, revisado y actualizado en marzo de 2011. http://www.crue.org/Sostenibilidad/CADEP/Documents/Documentos/1.pdf
Colomo Magaña, E. y Gabarda Méndez, V. (2021). Prácticas escolares y docentes en formación: un análisis axiológico a través de los diarios de prácticas . Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 25(1), 271–295. https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i1.8518
Comisión Internacional sobre los Futuros de la Educación (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. UNESCO-Fundación SM. https://bit.ly/3N00XaS
De Miguel, R. (2023). Qué es, qué beneficios aporta y cómo se pone en marcha el ABP en el aula. Educación.3.0. https://www.educaciontrespuntocero.com/noticias/abp-en-el-aula-beneficios/
Delgado, L. (2022). Formación de profesores de matemáticas y ODS: diseño de actividades de aula. En C. López Esteban (Ed.). Los ODS. Avanzando hacia una educación sostenible, pp. 141-157. Ediciones Universidad de Salamanca.
Dewey, J. (1916). Democracia y Educación. Morata. Séptima edición.
Domínguez Fernández, G. y Gaviño Aroc, M.P. (2021). La formación inicial del profesorado de secundaria en el marco de la Agenda 2030 un reto y oportunidad. En G. Domínguez Fernández. La dimensión social de la educación: Ciudadanía crítica inclusiva, compromiso y empoderamiento de la cibersociedad, en el marco de la Agenda 2030, pp. 139-155. Graó.
Escarbajal Frutos, A. y Martínez Galera, G. (2023). Uso de las metodologías activas en los centros educativos de educación infantil, primaria y secundaria. International Journal of New Education, (11), 5–25. https://doi.org/10.24310/IJNE.11.2023.16452
European Union, (1999). Joint Declaration of the European Ministers of Education convened in Bologna on the 19th of June 1999. https://www.rks.dk/trends1.htm.
Facultad de Ciencias de la Educación (2010) Memoria para la solicitud de verificación del título oficial de graduado o graduada en Educación Infantil por la Universidad de Sevilla 2009-2010. https://www.cardenalspinola.es/documentos/calidad/MEMORIAVerificaGI-web.pdf
Facultad de Ciencias de la Educación (2010) Memoria para la solicitud de verificación del título oficial de graduado o graduada en Educación Primaria por la Universidad de Sevilla 2009-2010. https://www.cardenalspinola.es/documentos/calidad/MEMORIAVerificaGP-web.pdf
Fernández-Cabezas, M. J. (2017). Aprendizaje basado en proyectos en el ámbito universitario: una experiencia de innovación metodológica en educación. Revista INFAD De Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 2(1), 269–278. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.939
Furman, M. (2021). Enseñar distinto. Guía para innovar sin perder el camino. Siglo XXI. Colección educación que aprende.
García Tort, E. y Monsalve, L. (2021). Incorporación de los ODS en la docencia universitaria en la formación inicial y permanente del profesorado. En M. A. Santos Rego, M. Lorenzo y Anaïs Quiroga (coords). La educación en Red. Realidades diversas, horizontes comunes pp. 565-567. Publicacions.
García-Varcálcel Muñoz-Repiso, A. y Basilotta Gómez-Pablos, V. (2017). Aprendizaje basado en proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de educación primaria, Revista de Investigación Educativa, 35(1), pp. 113-131. http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.246811
González Bravo, M.I., y Vivar Quintana, A.M. (2022). Actores y acciones de la EDS dirigida a los ODS. En C. López Esteban (eds.). Los ODS. Avanzando hacia una educación sostenible, pp. 53-71. Ediciones Universidad de Salamanca.
Guardeño J. M., Calatayud Requena, L., García-Tort, E., y García-Rubio, J. (2022). Conocimientos previos sobre objetivos de desarrollo sostenible del futuro profesorado. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 14(2), 1–11. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4103
Guerrero Huertas, J. (2020). Estudio de la incorporación de los objetivos de desarrollo sostenible a la universidad española. Caso de la Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales - Universidad Politécnica de Madrid. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S.I. Industriales (UPM).
Granados Romero, J.F., Vargas Pérez, C. V. y Vargas Pérez, R. A. (2020). The training of competent and innovative professionals through the use of active methodologies. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 343-349. https://acortar.link/OCcPYV
Hurtado Soler, A. y Botella Nicolas, A.M. (2022). El aprendizaje interdisciplinar a través de un proyecto de innovación docente contextualizado en el huerto ecodidáctico-sonoro. En A.M. Martínez Soler, C. Paradinas Márquez y D. Muñoz Sastre. Comunicación y soluciones digitales para nuevos contenidos pp.19-232 Gedisa.
Ilu, A. (2024). La enseñanza y aprendizaje basado en proyectos como propuesta didáctico-pedagógica en la formación docente. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 1(19), 1–18. https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/821
Iranzo-García, E., Escribano Pizarro, J., Jardón Giner, P., Ruescas Orient, A.B., Fansa Saleh, G. y Arnal Aniorte, V. (2022). Aprendizaje basado en Proyectos (ABP) y Aprendizaje-Servicio (APS) en áreas rurales con espacios naturales protegidos: el proyecto ‘GEODIDACT RINCÓN’. En J.P. García Sabater y J.C. Cano Escribá. VIII Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red. Editorial Universitat Politècnica de València (pp. 492- 506) https://doi.org/10.4995/INRED2022.2022.15819
Kilpatrick, W. H. (1918). The project method. The Use of the Purposeful Act in the Educative
Process. Teachers College Bulletin. Tenth Series No. 3. October 12, 1918 . New York: Teachers College, Columbia University.
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE). (BOE núm. 340, de 30 de diciembre de 2020)
Liñán-García, M. del M., Ternero Fernández, F., Ceballos Aranda, M., Lama Sánchez, Á., y Mena-Bernal Rosales, M. I. (2021). Aprendizaje basado en proyectos en el grado de educación primaria: trabajar por proyectos para aprender a trabajar por proyectos. EA, Escuela Abierta, 24, 75–90. https://ea.ceuandalucia.es/index.php/EA/article/view/281
Majó Masferrer, F. y Baqueró Alós, M. (2014). Los proyectos interdisciplinarios. Ocho ideas clave. Graó.
Martínez Lirola, M. (2020). Hacia una educación inclusiva: formación del profesorado de primaria enmarcada en los ODS que potencian la igualdad de género. Revista Iberoamericana de Educación, 82(2), 27-45. https://doi.org/10.35362/rie8223596
Martínez Scott, S. (2021). Los objetivos de desarrollo sostenible en la formación inicial del profesorado. En I. Aznar Díaz, J.A López
Núñez, M. P. Cáceres Reche, C. de Barros Camargo y F. J. Hinojo Lucena (coords.) Desempeño docente y formación en competencia digital en la era SARS COV 2 págs. 1210-1222. Editorial Dykinson.
Mergendoller, J. R. , Maxwell, N. L. y Bellisimo, Y. (2006). The Effectiveness of Problem-Based Instruction: A Comparative Study of Instructional Methods and Student Charaacteristics. Revista Interdisciplinaria de Aprendizaje Basado en Problemas, 1(2), 49-69.
https://doi.org/10.7771/1541-5015.1026
Morón-Monge, H. y Solís-Espallargas, C. (2022). ¿Qué problemas socioambientales preocupan al futuro maestro de Educación Primaria?: Una Experiencia innovadora desde los ODS En A Benarroch Benarroch, 30 Encuentros Internacionales de Didáctica de las Ciencias Experimentales. La enseñanza de las ciencias en un entorno intercultural pp. 897-902 Universidad de Granada, Servicio de Publicaciones
Pérez Cantero, J. (2022). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) en Educación Primaria: En busca de un mundo mejor. (TFG- Universidad de Valladolid.) https://acortar.link/bdGV5p
Renovell Rico, S. y López Secanell, I. (2023). Interdisciplinaridad y ODS: Una experiencia para los y las futuros docentes de Secundaria. https://acortar.link/OtCOgG
Sáenz Higueras, A. (2008) ¿Qué es el Aprendizaje Basado en Problemas (ABP)? (I). Revista Padres y Maestros / Journal of Parents and Teachers 319, 33-36. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/1471/1247
Salido López, P. V. (2020). Metodologías activas en la formación inicial de docentes: Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) y educación artística. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(2), 120-143. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/13656/pdf
Sánchez Emeterio, G. y Plaza Tabasco, J. (2023).Objetivos de desarrollo sostenible y geografía: Concepciones alternativas y actividades propuestas en situaciones de aprendizaje por maestros en formación. Didáctica geográfica,.24, 151-175. https://doi.org/10.21138/DG.661
Sánchez Fernández, A. J. (2021). Un enfoque del aprendizaje basado en problemas (ABP) como metodología didáctica en las prácticas extracurriculares del grado en conservación-restauración. Aula, 27, 313–327. https://doi.org/10.14201/aula202127313327
Sebastiá Alcaraz, R., Tonda Monllor, M.E. y García-Rubio, J. (2022). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible en el currículo escolar según la experiencia del alumnado en el prácticum II de Magisterio. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 43, 91-106. DOI: 10.7203/DCES.43.25305
UNESCO (2005). Decenio de las Naciones Unidas de la Educación para el Desarrollo Sostenible, 2005-2014: el Decenio en pocas palabras https://unesdoc.unesco.org/arK:/48223/pf000141619_spa
UNESCO (2015). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa
Zambrano Briones, M. A., Hernández Díaz, A., y Mendoza Bravo, K. L. (2022). El aprendizaje basado en proyectos como estrategia didáctica. Conrado, 18(84), 172-182. https://acortar.link/ExsAsC
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María José Ramos Estévez, María-Luisa Moreno Gutiérrez (Autor/a)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License