Leadership shared by academic internship tutors through a collaborative tool
DOI:
https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v7i1.12568Keywords:
Blog, Seminars, Degree in Pedagogy, Shared leadership, External Practices.Abstract
This experience analyzes the work developed by a group of professors from the University of Seville, with students of the Degree in Pedagogy, in the subject External Practices I. The main objective has been to share the leadership in the supervision of the practices to deepen their professional knowledge and know their perceptions through a blog as a collaborative tool, and the evaluation of the seminars developed during this period. The methodological process has been divided into three phases (design, implementation and evaluation). Among the main results and conclusions, the very positive assessment of the learning acquired in the institutions is emphasized, highlighting the implementation of the knowledge achieved and immersion in the world labor. Academic tutors/s stress the usefulness of the blog as a very valid tool to generate shared work through the continuous monitoring and evaluation of the process.
Downloads
Metrics
References
Albertos, A., Domingo, Á. y Albertos, J. E. (2016). Estrategia docente para el desarrollo de la competencia digital en el aula universitaria: Del uso recreativo al uso formativo. Revista Educar, 52(2), 243-261. https://doi.org/10.5565/rev/educar.732
Almazán, L. (Coord.). (2003). Practicum y medios de comunicación social. Editorial Jabalcuz.
Aneas, A. y Vilá, R. (2018). Entornos de desarrollo y aplicación de las competencias en el Prácticum de grado en Pedagogía de la Universidad de Barcelona. Revista Prácticum, 3(1), 1-19.
Area, M. (2010). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos. Revista de Educación, 352, 77-97.
Bartolomé, A. (2008). El profesor cibernauta. ¿Nos ponemos las pilas? Graó.
Bartolomé Pina, A., Martínez-Figueira, E. y Tellado-González, F. (2014). La evaluación del aprendizaje en red mediante blogs y rúbricas: ¿complementos o suplementos? REDU. Revista de Docencia Universitaria, 12(1), 159-176. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/6430/6494
Cabero, J., López, E. y Ballesteros, C. (2009). Experiencias universitarias innovadoras con blogs para la mejora de la praxis educativa en el contexto europeo. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 6(2). https://rusc.uoc.edu/rusc/es/index.php/rusc/article/view/v6n2_cabero_etal/v6n2_cabero.html
Cebrián, M. (2000). Las redes y la mejora del Prácticum en la Formación Inicial de Maestros. PixelBit. Revista de Medios y Educación, 14, 5-11. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/45505/file_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Casado, J. (2016). Prácticas de Enseñanzas: El desarrollo del pensamiento profesional de Maestros de Lengua Extranjera en formación. Un estudio de casos. [Tesis doctoral]. Universidad de Sevilla.
Correa, E. (2015). La alternancia en la formación inicial docente: vía de profesionalización. Revista Educar, 51(2), 259-275. https://doi.org/10.5565/rev/educar.712
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. Publications Office of the European Union. http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC83167.pdf
Gabarda, V. y Colomo, E. (2019). La autoevaluación como herramienta de evaluación: percepciones del proceso de aprendizaje de los estudiantes en prácticas del Grado en Educación Primaria. Revista Prácticum, 4(1), 37-54.
García-Romero, J. E. y Faba-Pérez, C. (2015). Desarrollo e implementación de un modelo de características o indicadores de calidad para evaluar los blogs de bibliotecas escolares de centros de educación infantil y primaria. Revista Española de Documentación Científica, 38(1). http://dx.doi.org/10.3989/redc.2015.1.1169
Grané, M. y Wilhem, C. (Eds.) (2009). Web 2.0: Nuevas formas de aprender y participar. Laertes.
Gómez-del-Castillo, M.T. y Aguilera, A. (2017). A Partnership Between the University and Schools Forming A Learning Community as a Professional Teacher Development Experience”. En O. M. Alegre (Ed.), Research on University Teaching and Faculty Development. International Perspectives (pp. 169-181). Nova Science Publishers.
González, X.A. y Hevia, I. (2011). El Prácticum de la Licenciatura de Pedagogía: estudio empírico desde la perspectiva del alumnado. Revista de Educación, 354, 209-236. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/d/22839/19/0
Harris, A. H. (2008). Distributed Leadership in Schools: Developing the leaders of tomorrow. Routledge and Falmer Press.
López, Mª. C. y Hinojosa, E. (2008). Percepciones iniciales de los estudiantes sobre la formación práctica. Revista Iberoamericana de Educación, 47(5), 1-12. https://rieoei.org/RIE/article/view/2268.
Martínez, Mª. M., García, B. y Quintanal, J. (2006). El perfil del profesor universitario de calidad desde la perspectiva del alumnado. Revista Educación XXI, 9, 183-198. https://doi.org/10.5944/educxx1.9.0.325
Martínez, N. L., Ruiz, E. I., Galindo, R. M. y Galindo, L. (2015). La investigación acción en el trabajo colaborativo colegiado como estrategia para mejorar la práctica docente. Campus Virtuales, 4(1), 56-64. https://www.revistacampusvirtuales.es
Mezarina, C.A., Páez, H., Terán, O. y Toscano, R. (2014). Aplicación de las TIC en la educación superior como estrategia innovadora para el desarrollo de competencias digitales. Campus virtuales, 3(1), 88-101.
Molina, E., Bolívar, A., Burgos-García, A. y Domingo, J. (2004). La mejora del Prácticum, esfuerzos de colaboración. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 8(2), 1-31. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42153/24107
Molina, J. P., Valencia-Peris, A. y Suárez, C. (2016). Percepción de los estudiantes de una experiencia de uso didáctico de blog docente en Educación Superior. Educación XX1, 19(1), 91-113. https://doi.org/10.5944/educxx1.15579
Moreno Mulas, M. A. (2006). Bibliotecas blogueras: construyendo espacios de diálogo, creación y aprendizaje. Actas III Congreso Nacional de Bibliotecas Públicas (pp. 453-460). Subdirección General de Información y Publicación.
Muñoz-Carril, P.C., González-Sanmamed, M. y Fuentes-Abeledo, E.J. (2020). Use of blogs for prospective early childhood teachers. Educación XX1, 23(1), 247-273. https://doi.org/10.5944/ educXX1.23768
Nocetti de la Barra, A., Orrego Lepe, C., Silva-Peña, I., Santibáñez Gómez, D., Flores González, M. y González Sáez, R. (2020). Self-study colaborativo: Etapas, condiciones de la amistad crítica y aprendizajes sobre la formación. Revista Iberoamericana de Educación, 82(1), 99-119. https://doi.org/10.35362/rie8213558
Ordóñez-Sierra, R. y Rodríguez-Gallego, M.R. (10- 12 de julio 2019). El blog como herramienta de evaluación en las Prácticas del Grado en Pedagogía. Comunicación presentada en el XV Symposium Internacional sobre el Prácticum y las prácticas externas: "Presente y retos de futuro. Poio (Pontevedra), España.
Pavón, F. (2013). La introducción de las TIC en el curriculum y en la Organización Escolar de la educación Infantil y Primaria. En Buenas prácticas educativas en el uso de las TIC (vol. 1 pp. 11–50). JOXMAN Editores, S.L.
Peña, M. Á., Rueda, E. y Pegalajar, M. C. (2018). Posibilidades didácticas de las redes sociales en el desarrollo de competencias de educación superior: percepciones del alumnado. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 53, 239-252. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.16
Rodríguez-Gallego, M. R. y Ordóñez-Sierra, R. (10-12 de julio de 2019). Prácticas Externas del Grado en Pedagogía: el blog como herramienta de intercambio y reflexión. XV Symposium Internacional sobre el Prácticum y las prácticas externas: Presente y retos de futuro. Poio (Pontevedra), España.
Salinas, M. I. y Viticcioli, S. M. (2008). Innovar con blogs en la enseñanza universitaria presencial. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, 27, 1-22. https://doi.org/10.21556/edutec.2008.27.464
Sanz, S. (2005). Comunidades de práctica virtuales: acceso y uso de contenidos. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 2(2), 26-35. http://rusc.uoc.edu/rusc/ca/index.php/rusc/article/download/v2n2-sanz/259-1179-2-PB.pdf
Salmerón, L. (2013). Actividades que promueven la transferencia de los aprendizajes: una revisión de la literatura. Revista de Educación, nº extraordinario, 34-53. https://doi.org/ 10.4438/1988-592X-RE-2013-EXT-253
Serrano Sorcia, M. A. (2018). Práctica de liderazgo compartido para la mejora escolar. Revista Iberoamericana de producción académica y gestión educativa, 5(10), 1-15. https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/779
Stoll, L. (2009). Capacity building for school-improvement or creating capacity for learning? A changing landscape. Journal of Educational Change, 10, 115-127.
Tejada Fernández, J. (2020). El Prácticum en educación superior. Algunos hitos, problemáticas y retos de las tres últimas décadas. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 105-121. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/13036/12790
Valencia, Y. y García, V. (2010). La escritura simbólica y el lenguaje escrito en los usuarios de Messenger. Comunicar, 34, 155-162. https://doi.org/10.3916/C34-2010-03-15
Valencia Aguirre, A. C.; Prieto Quezada, M. T. y Carrillo Navarro, J. C. (2020). La tutoría en la formación inicial como self-study. Revista Iberoamericana de Educación, 82(1), 195-211. https://doi.org/10.35362/rie8213598
Vázquez, E., Mengual, S. y Roig, R. (2015). Análisis lexicométrico de la especificidad de la escritura digital del adolescente en WhatsApp, RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada, 53(1), p. 83-105. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832015000100005
Ventura, J. (2007). El Prácticum en el futuro grado de Pedagogía: reflexiones y propuestas. En A. Cid, M. Muradas, M. A. Zabalza, M. Raposo y M. L. Iglesias (coords.), El Prácticum en el nuevo contexto del Espacio Europeo de Educación Superior (pp. 1085-1100). Imprenta Universitaria.
Zabalza, M.A. (5-7 de julio de 2017). El Prácticum en perspectiva: una mirada a su evolución en los últimos 25 años. XIV Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas “Recursos para un prácticum de calidad" Poio (Pontevedra), España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License