Psychology Practicum during COVID-19: satisfaction and new proposals.
DOI:
https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v6i1.11206Keywords:
Practicum; Psychology; Higher Education; COVID-19 disease; Virtual education.Abstract
In the university field, the sanitary measures associated with COVID-19 are having important implications in the way in which the students’ training is organized. This research shows an analysis of the development of the Practicum in Psychology during the 2019-20 academic year, offering data regarding the satisfaction perceived by students and a comparison with the satisfaction data obtained during the previous academic year 2018-19. A total of 123 students from the 4th year of the Degree in Psychology participated. The instruments used were the Document Analysis and student assessment surveys. The data treatment was carried out quantitatively and qualitatively. The data shows that the students´ general satisfaction was lower in 2019-20, but issues such as the sessions taught from the university center or the possibility of knowing other professional fields had a higher valuation. The offer of a virtual alternative that allowed students to finish the course and acquire skills related to the degree was valued as something very relevant.
Downloads
Metrics
References
Blanco, A. (1998). Requisitos y necesidades de formación para la psicología del siglo XXI. Revista de Psicología General y Aplicada, 51, 149-172. https://bit.ly/37Zg5jO
Blanco, F. J. y Latorre, M. J. (2008). La apuesta por la excelencia en la formación práctica universitaria de futuros profesores. Estudios sobre Educación, 15, 7-29.
Cebrián Robles, D., Pérez Galán, R. y Cebrián de la Serna, M. (2017). Estudio de la comunicación en la evaluación de los diarios de prácticas que favorecen la argumentación. Revista Prácticum, 2(1), 1-21. https://bit.ly/2LbkYwZ
Cid, A., Pérez Abellás, A. y Sarmiento, J.A. (2016). Evaluación del programa del Practicum del grado de maestro de la Universidad de Vigo: su reconstrucción. Revista de docencia universitaria, 14(1), 285-320. https://doi.org/10.4995/redu.2016.5796
Flick, U. (2004). Introducción a la Investigación Cualitativa. Morata.
Gairín-Sallán, J., Díaz-Vicario, A., Del Arco, I. y Flores, O. (2019). Efecto e impacto de las prácticas curriculares de los grados de educación infantil y primaria: la perspectiva de estudiantes, tutores y coordinadores. Educación XXI, 22(2), 17-43. https://doi.org/10.5944/educxx1.21311
González-Garzón, M. L. y Laorden, C. (2012). El Practicum en la formación inicial de los maestros en las nuevas titulaciones de Educación Infantil y Primaria. El punto de vista de estudiantes y profesores. Pulso, 35, 131-154. https://bit.ly/3aVkDti
Khanam, A. (2015). A practicum solution through reflection: an iterative approach. Reflective Practice, 16(5), 688-699. https://doi.org/10.1080/14623943.2015.1071248
Kolb, D. (1984). Experiential Learning. Prentice Hall Inc.
la Velle, L., Newman, S., Montgomery, C. y Hyatt, D. (2020). Initial teacher education in England and the Covid-19 pandemic: challenges and opportunities, Journal of Education for Teaching, 46 (4), 596-608. https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1803051
Mayorga, M., Sepúlveda, P., Madrid, D. y Gallardo, M. (2017). Grado de satisfacción y utilidad profesional de las prácticas externas del alumnado de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga (España). Perfiles Educativos. 39 (157), 140 – 159. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.157.58446
Melgarejo, J. J., Pantoja, A. y Latorre, P. (2014). Análisis de la calidad del Practicum en los estudios de Magisterio desde la perspectiva del alumnado. Aula de encuentro, 16 (1), 53-70. https://bit.ly/3n35uIW
Mena Manrique, A. M. y Méndez Pineda, J. M. (2009). La técnica de grupo de discusión en la investigación cualitativa. Aportaciones para el análisis de los procesos de interacción. Revista Iberoamericana De Educación, 49(3), 1-7. https://doi.org/10.35362/rie4932094
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Real Decreto 592/2014, de 11 Julio, por el que se regulan las prácticas académicas externas de los estudiantes universitarios. Boletín Oficial del Estado, 30 de Julio de 2014, 184, 60502-60511.
Moody, J. (2009). Key elements in a positive prácticum: Insights from Australian Post-Primary Pre-service teacher. Irish Educational Studies, 28(2),155. https://doi.org/10.1080/03323310902884219
Mutton, T. (2020). Teacher education and Covid-19: responses and opportunities for new pedagogical initiatives, Journal of Education for Teaching, 46 (4), 439-441. https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1805189
Olmedo, E. O., Gómez, G. C. y López, E. (2016). Design an Action Plan to Structure a Competency-Based Curriculum: a Study in Spanish University System. Journal of Educational Excellence, 3(2), 14-34. https://doi.org/10.18562/IJEE.026
Osess, S., Sánchez, I. e Ibáñez, F. (2006). Investigación cualitativa en educación. Hacia la generación de teoría a través del proceso analítico. Estudios Pedagógicos, 32 (1), 119-133. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052006000100007
Pascual-Arias, C. y Molina, M. (2020). Evaluar para aprender en el Prácticum: una propuesta de Evaluación Formativa y Compartida durante la Formación Inicial del Profesorado. Publicaciones, 50(1), 183–206. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v50i1.15959
Raposo, M. y Zabalza, M. A. (2011). La formación práctica de estudiantes universitarios: repensando el Practicum. Revista de Educación, 354, 17- 20. https://bit.ly/3b3Zaye
Selva, C., Vall-llovera, M. y Méndez, M. (2020). Subjetividades emergentes del proceso de auto-aprendizaje en el Practicum de Psicología. Revista Practicum, 5 (1), 5-21. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9804
Tejada Fernández, J. y Ruiz Bueno, C. (2013). Significación del prácticum en la adquisición de competencias profesionales que permiten la transferencia de conocimiento a ámbitos propios de la acción docente. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17(3),91-110. https://bit.ly/3rI6E04
Valle, J. M. y Manso, J. (2018). El Prácticum en la formación inicial: aportaciones del modelo 9:20 de competencias docentes. Cuadernos de Pedagogía, 489, 1-5. https://bit.ly/3mXPd7T
Zabalza, M. (2007). Buenas prácticas en el Practicum: bases para su identificación y análisis. En A. Cid, M. Muradás, M.A. Zabalza, M. Sanmamed, M. Raposo y M.L. Iglesias (Coords.) Actas del IX Symposium Internacional sobre Practicum: Buenas prácticas en el Practicum (pp. 35- 48). Imprenta Universidad de Santiago de Compostela
Zabalza, M.A. (2011). El Practicum en la formación universitaria: estado de la cuestión. Revista de Educación, 354, 21- 46. https://bit.ly/3807qgN
Zabalza, M. A. (2016). El Prácticum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Practicum, 1(1), 1-23. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v1i1.8254
Zeichner, K., & Wray, S. (2001). The teaching portfolio in US teacher education programs: what we know and what we need to know. Teaching and Teacher Education, 17(5), 613–621. http://dx.doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00017-8
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License