The pixel revolution. Art and video games in a digital world

Authors

  • Agnés García Oltra Universidad de Valencia Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Eviternare.v0i7.8382

Keywords:

Videogames; Concept Art; Digital Painting; Pixel; Illustration; The Legend of Zelda

Abstract

Nowadays, the intervention and importance of art in videogames has been (and is) an artistic revolution. We have moved from the interaction to the illustrative action of the scenes and characters, from the pixel to the vector or vice versa, arriving to the creation through the digital tool that has been a great rebellion in all the words in art and also in the History of Art. Therefore, the present study aims to bring the current digital art used in videogames as new artistic productions in a brief and concise manner.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Belli, Simone; López Raventós, C. (2008), Breve Historia de los videojuegos. Athenea Digital, nº14, pp. 159-179.

Castellanos Vázquez, T. A. (2016). El cuento de hadas en los nuevos medios: ¿Cómo participa la hipertextualidad en el desarrollo del infante? Caso de estudo The Legend of Zelda. Razón y Palabra,vol.20, nº4, pp. 257-286.

Clarke, Andy; Mitchel, Grethe (2007). Videogames and Art. Intellect Books: Bristol.

Egulia Gómez, J.L; Contreras Espinosa, R; Solano Albajes, L. (2013), Videojuegos: Conceptos, Historia y su potencial como herramientas para la educación. 3cTIC: Cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC,vol. 2, nº2, pp. 1-14.

Himekawa, Akira; Miyamoto, Shigeru; AONUMA, Eiji (2011), The Legend of Zelda. Hyrule Historia.Dark Horse Comics: Milwaukie.

Llorca Diez, María de los Ángeles (2009). Hábitos y uso de los videojuegos en la comunicación visual: Influencia en la inteligencia espacial y el rendimiento escolar.Universidad de Granada: Granada.

Sánchez Coterón, Lara (2012). Arte y Videojuegos. Mecánicas, estéticas y diseño de juegos en prácticas de creación contemporánea. Universidad Complutense de Madrid: Madrid.

Sharp, John (2015). Works of Games: On the Aesthetics of Games and Art. MIT Press: Cambridge.

Tavinor, Grant (2009). The Art of Videogames,John Wiley & Sons Incorprated: United Kingdom.

Anónimo (2011). Explicando conceptos: el Cell Shading. Reportaje. Recuperado de: https://juegosadn.eleconomista.es/articulo-explicando-conceptos-el-cell-shading-ar-14/

Anónimo (2011). Zelda: Skywars Sword, el impresionista origen de la Espada Maestra. Recuperado de: https://www.europapress.es/portaltic/videojuegos/noticia-zelda-skyward-sword-impresionista-origen-espada-maestra-20111103141657.html

Published

2020-03-22

How to Cite

García Oltra, A. (2020). The pixel revolution. Art and video games in a digital world. Eviterna Journal, (7), 88–102. https://doi.org/10.24310/Eviternare.v0i7.8382

Most read articles by the same author(s)