Barrers for ICT best practices. Case study
DOI:
https://doi.org/10.20548/innoeduca.2015.v1i2.1044Keywords:
BARRIERS, ICT, HIGHER EDUCATIONAbstract
This research analyzes the barriers or obstacles to the integration of ICT’s best educational practices in the second largest public university in Mexico: The University of Guadalajara. A case study was conducted at the University Center for Economic and Administrative Sciences (CUCEA). CUCEA is one of 15 centers that integrate the academic network of the University of Guadalajara. For this research, a closed questionnaire, type rubric, was designed with a five-point scale ranging from “not started” to “consolidated,” in order to identify the main obstacles, as perceived by the faculty, to the integration of ICT into existing educational practices. The questionnaire was divided into two parts: The first part explored the barriers attributed to the educational institution, and the second part explored the barriers attributed to teachers. The sample was representative and random, with a sample of 210 teachers out of a total of 460. The results identified as major obstacles: the lack of incentives to integrate ICT into teaching (382 points out of 1055), the lack of flexibility of the curriculum (483), and, finally, the lack of trust in distance education (583).
Downloads
Metrics
References
Area, M. (2002). La integración escolar de las tecnologías. Entre el deseo y la realidad. Organización y gestión educativa, Revista del Forum Europeo de Administradores de la Educación, 10(6), 14-18.
Akbulut, Y. (2010). Turkish faculties of education. Regarding ICT integration indicators. Contemporary Educational Technology, 1(4), 322-334.
Barrantes, C, G., Casas G, L., y Luengo G, R. (2011). Obstáculos percibidos para la integración de las TIC por los profesores de infantil y primaria en Extremadura. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 39, 83-94. Recuperado el 20 de febrero de 2013 de: http://cdc.sav.us.es/pixelbit/images/stories/p39/07.pdf
Bingimlas, K, A. (2009) Barriers to the successful integration of ICT in teaching ad learning environments: A review of the literature. Euroasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 5(3), 235-245. Recuperado el 08 de mayo de 2013 de: http://www.ejmste.com/v5n3/eurasia_v5n3_bingimlas.pdf
Cabero, J. (2001). Tecnología educativa. Diseño y utilización de medios en la enseñanza. Barcelona: Paidós.
CIEP (2013). Encuesta de prácticas docenes innovadoras. Guadalajara: México, Universidad de Guadalajara, Informe.
CUCEA (2002). Plan de Desarrollo Institucional 2002-2010. Jalisco, México: Universidad de Guadalajara. Recuperado de: http://www.copladi.udg.mx/planeacion/pdi
CUCEA (2013) Unidad de Diseño Educativo UDE. Antecedentes. Recurso en línea: http://www.cucea.udg.mx/?q=cta/ude
CUCEA (2014a). Actualización del Plan de Desarrollo Institucional del Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas. Visión 2030. Jalisco, México: Universidad de Guadalajara. Recuperado de: http://www.cucea.udg.mx/sites/default/files/documentos/adjuntos_pagina/pdi-2014-2030.pdf
CUCEA (2014b). Numeralia CUCEA. Información e indicadores básicos. Zapopan, México. Universidad de Guadalajara. Recuperado de: http://www.cucea.udg.mx/sites/default/files/documentos/numeralia/numeralia_cucea_marzo_2014.pdf
CUCEA (2015). Numeralia CUCEA. Información e indicadores básicos. Zapopan, México. Universidad de Guadalajara. Recuperado de: http://www.cucea.udg.mx/sites/default/files/documentos/numeralia/numeralia_cucea_1er_cuatrimestre_2015.pdf
CUSUR (2014). Manual para el uso y manejo de los ambientes virtuales de aprendizaje del Centro Universitario del Sur. Ciudad Guzmán, México. Universidad de Guadalajara. Recuperado de: http://www.cusur.udg.mx/es/manual-de-procedimientos-evas
Gobierno de la República (2007). Plan Nacional de Desarrollo 2007-2012. México: Poder Ejecutivo Federal. Recuperado de: http://www.oic.sep.gob.mx/portal3/doc/PMG/pnd_2007-2012.pdf
Gobierno de la República (2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. México: Poder Ejecutivo Federal. Recuperado de: http://www.snieg.mx/contenidos/espanol/normatividad/MarcoJuridico/PND_2013-2018.pdf
Jones, A., (2004). A Review of the research literature on barriers to the uptake of ICT by teachers. British Educational Communications and Technology Agency, (BECTA). Recuperado el 21 de febrero de 2013 de: http://dera.ioe.ac.uk/1603/1/becta_2004_barrierstouptake_litrev.pdf
López de la Madrid, M. C. (2011). El cambio en las Universidades a partir del uso de las tecnologías de la información y la comunicación. Análisis de procesos desde un estudio de caso. Tesis doctoral.
Olavarria-Gambi, M., Carpio, C. (2006). Educación a distancia y universidades. La experiencia de la GDLN. Revista de Educación a Distancia, 16. Recuperado el 09 de enero de 2015 de: http://www.um.es/ead/red/16
Padilla, S., Moreno, C., Bravo, I. (2015). Factores generating barriers to the integration process of ICTs in Higher Education Institutions. Case study in a education center of the University of Guadalajara. International Journal of Instructional Tecnology & Distance Learning, 12(3), 39-52,
Pelgrum, W, J. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education: results from a worldwide educational assessment. Coumputers & Education, 37, 163-178. Recuperado el 24 de marzo de 2013 de: http://users.ntua.gr/vvesk/ictedu/article5_pelgrum.pdf
Ramírez, E. Cañedo, I., Clemente, M. (2011). Las actitudes y creencias de los profesores de secundaria sobre el uso del Internet en sus clases. Comunicar, XIX(38), 47-155. Recuperado el 11 de febrero de 2013 de: http://www.revistacomunicar.com/pdf/preprint/38/16-PRE-12643.pdf
Secretaría de Educación Pública (2007). Plan sectorial de Educación 2007-2012. México: Secretaría de Educación Pública. Recuperado de: http://www3.utvm.edu.mx/wp-content/uploads/2015/06/Programa-Sectorial-2007-2012.pdf
Secretaría de Educación Pública (2013). Plan sectorial de educación 2013-2018. México: Secretaría de Educación Pública. Recuperado de: http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/4479/4/images/PROGRAMA_SECTORIAL_DE_EDUCACION_2013_2018_WEB.pdf
Valzacchi, J. (2010). Educación virtual en Argentina. De dónde venimos y hacia dónde deberíamos ir (corrigiendo algunos errores). En P. Lupión y C. Rama (Coords.). La educación superior a distancia en América Latina y el Caribe, (pp.17-24). Editora UNISUL.
Vianney, J., Lupión, T. (2010). La educación a distancia en el Brasil. En C. Rama y J. Pardo (Coords.), La educación superior a distancia: Miradas diversas desde Iberoamérica, (pp.22-54) Madrid, Instituto Tecnológico Virtual de Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published by Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation are subject to Creative Commons Attribution-Nocomercial-NoDerivatives 4.0 International License, whose complete text can be consulted at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode. Thus, copying, distribution, public communication, derivative works and commercial use of content are permitted as of the aforementioned issue provided that the source and the author of the text are cited.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permits for images that are subject to copyright.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.