COIL Graphic Design Initiatives in times of Pandemic: benefits and limitations

Authors

  • Mariana Soraya Lozada Mondragón Pontificia Universidad Católica del Ecuador (PUCE) Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.24310/Umatica.2021.v3i4.12241

Keywords:

Design, research, culture, methodology, international

Abstract

This project is a COIL initiative that starts from the Pontificia Universidad Javeriana (PUJ) of Cali, Colombia and that this time is working with the Pontifical Catholic University of Ecuador (PUCE). Aimed at first-level students of Graphic Design careers and executed in five weeks in face-to-face mode with remote assistance.

It is a pedagogical experience that starts from a process of guided observation crossed by the experiential and sensorial. Which seeks to rediscover identity through the look of urban visual elements as well as the urban dynamics of the culture and society of the places observed: Historical Center of Distrito Metropolitano de Quito and that of Cali. To reinterpret after their codes. Connect the two cultures and propose new shared and crossed visual discourses. Resulting in the 2021 calendar agenda called “Hidden views of the Historic Center of Quito and Cali”.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Mariana Soraya Lozada Mondragón, Pontificia Universidad Católica del Ecuador (PUCE)

Docente Universidad Católica desde 2015, Consultora y capacitadora de Gestión de marca estratégica en Designers with heart, Experta de Comunicación en SERCOP, Gerente del Proyecto SECOM Itinerante en la Secretaría Nacional de Comunicación; Jefe de Comunicación, Responsable de Relaciones Interinstitucionales, Responsable de Planificación, en Fundación Museos de la Ciudad; Coordinadora de Facultad de Diseño, Coordinadora de responsabilidad social y vínculo con la colectividad, docente de diseño en Universidad Tecnológica Israel.

References

Libros

Bransford, J. D., Brown, A. L. y Cocking, R.R. (2000). How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School: Expanded Edition. Washington: National Academy Press.

Ledesma, M., López, M., Et. Al. (2017). Retóricas del diseño social. Buenos Aires. Wolkowicz.

Manzini, E., (2015). Cuando todos Diseñan. Una introducción al diseño para la innovación social. Madrid. Gráficas Muriel.

Mazzeo C., Romano, A., (2007). La enseñanza de las disciplinas proyectuales: hacia la construcción de una didáctica para la enseñanza superior. Argentina. Nobuko.

Museo Nacional de Bellas Artes. (S.f.). XII seminario para docentes de arte Cultura e Imagen. Chile. Dibam.

Vidal, F., (S.f.) El diseño como construcción de experiencias. España. Universitat Oberta de Catalunya.

Artículos

Arboleda, F., Et. Al. (2018). Colores para la vida: una experiencia interdisciplinaria de diseño y educación. Educación, aplicación e innovación en diseño, p. 119.

Doberti, R. (S. f.) Las prácticas sociales dimensiones y niveles. https://www.scribd.com/document/471423661/Dimensiones-Niveles

Yedaide, M. (2016). Narrativa y enseñanza de lo proyectual: Intermitencias. Trabajo presentado en III Jornadas de Investigadores en Educación de Encuentros de la Facultad de Humanidades / UNMDP Recuperado de: https://fh.mdp.edu.ar/encuentros/index.php/jie/3jie/paper/view/1357/714

Sitios web

IDEO (s.f.). Design Thinking for Educators. Recuperado de http://designthinkingforeducators. Com/

IDEO. (S.f.) Diseño centrado en las personas. Recuperado de: https://hcd-connect-production.s3.amazonaws.com/toolkit/en/spanish_download/ideo_hcd_toolkit_final_combined_lr.pdf

Published

2021-12-30

How to Cite

Lozada Mondragón, M. S. (2021). COIL Graphic Design Initiatives in times of Pandemic: benefits and limitations. UMÁTICA. Journal on Image Creation and Analysis, 3(4). https://doi.org/10.24310/Umatica.2021.v3i4.12241

Issue

Section

Creative Projects (CREATION ZONE)