La voz dormida, from Literature to Cinema: representation and memory of the female prison experience
DOI:
https://doi.org/10.24310/tlc.7.2025.21853Keywords:
La voz dormida, Dulce Chacón, Benito Zambrano, memory, women's prison ward, republican womenAbstract
This paper analyses the relationship between Dulce Chacón’s novel La voz dormida and its homonymous film adaptation by Benito Zambrano. Starting from their respective overlapping in the literature and cinema of memory, as well as the tension between reality and fiction that they manifest, the paper focuses its interest on the memorial dimension of the works, centred on the configuration of the character of the republican woman as an active political subject, and on the way in which they undertake their representation of the female prison space, through which the repressive power of Franco’s regime is shown.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
AAGUADO, Txetxu (2010), Tiempo de ausencias y vacíos. Escrituras de memoria e identidad, Bilbao, Deusto Publicaciones.
ALBERCA, Manuel (2007), El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción, Madrid, Biblioteca Nueva.
BECERRA, David (2015), La Guerra Civil como moda literaria, Madrid, Clave Intelectual.
BOYERO, Carlos (2011), «La voz dormida: cartón piedra sentimental de Benito Zambrano», El País [En línea: https://elpais.com/diario/2011/09/22/cultura/1316642403_850215.html. Fecha de consulta: 24/04/2025].
BOX, Zira (2024): «Género, nación y virilidad en el primer franquismo: algunas propuestas para el análisis», en D. Santos Sánchez y M. Serrano Aguilar (eds.), Literatura y género bajo
el franquismo, Madrid/Frankfurt am Mein, Ibero-americana/Vervuert, págs. 37-58.
BUSCHMANN, Albrecht (2019), «El reto de la representación del trauma: fenomenología de la escritura sobre el detenido-desaparecido», en A. Buschmann, Albrecht y L. C. Souto (eds.), Decir desaparecido(s), Berlín/Münster, LIT-Verlag, págs. 47-66.
CHACÓN, Dulce (2003), La voz dormida, Madrid, Alfaguara.
CUESTA, Josefina (2008), La odisea de la memoria. Historia de la memoria en España. Siglo XX, Madrid, Alianza.
FABER, Sebastiaan (2011), «La literatura como acto filiativo: la nueva novela de la Guerra Civil (2000-2007)», en P. Álvarez Blanco y T. Dorca (eds.), Contornos de la narrativa española actual (2000-2010): un diálogo entre creadores y críticos, Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, págs.101-110.
FEIXÁ, Carles y Carme AGUSTÍ (2006), «Los discursos autobiográficos de la ficción política», en C. Molinero, M. Sala y J. Sobrequés (eds.), Una inmensa prisión. Los campos de concentración durante la guerra civil y el franquismo, Barcelona, Planeta Agostini, págs. 199-230.
FOUCAULT, Michel (2010), El cuerpo utópico. Las heterotopías, Buenos Aires, Nueva Visión.
FOUCAULT, Michel (2023), Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión, Madrid, Siglo XXI.
GÓMEZ LÓPEZ-QUIÑONES, Antonio (2006), La guerra persistente. Memoria, violencia y utopía: representaciones contemporáneas de la Guerra Civil española, Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert.
GRAFF, Stephen (2017), «La posibilidad, por lo menos, de la ficción y del perjurio en La voz dormida de Dulce Chacón», Iberoamericana, XVII, 66, págs. 173-188.
GRUBER, Mónica (2020), «Reflexiones sobre la construcción de la imagen femenina. La voz dormida: de Dulce Chacón a Benito Zambrano», Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 95, págs. 81-96.
HIRSCH, Marianne (2008), «The Generation of Postmemory», Poetics Today, 29, págs. 103-128.
LABE, Benjamin (2011), «Vraisamble et vérite: La question du realisme et ses paradoxes», en R. Fontanel, Biopic: de la realité à la fiction, París, CinemAction, págs. 42-47.
LÓPEZ DE LA VIEJA, M.ª Teresa (2003), Ética y literatura, Madrid, Tecnos.
MACSUTOVICI, Alexandra (2019), «Mujeres en las cárceles franquistas: la práctica de la escritura y lectura en la obra de Tomasa Cuevas y Juana Doña», Vegueta. Anuario de la Facultad de Geografía e Historia, 19, págs. 285-306.
MOLINERO, Carme, Margarida SALA y Jaume SOBREQUÉS (2003), Una inmensa prisión. Los campos de concentración durante la guerra civil y el franquismo, Barcelona, Planeta Agostini.
NICKEL, Claudia (2019), Los republicanos españoles en los campos de internamiento franceses, Sevilla, Renacimiento.
OLEZA, Jean (2023), Claves ibéricas de la Guerra Civil. Memorias y narrativas, Sevilla, Renacimiento.
PÉREZ BOWIE, José Antonio (2008), Leer el cine. La teoría literaria en la teoría cinematográfica, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca.
PÉREZ BOWIE, José Antonio (2015), «En torno a la biografía fílmica. Una propuesta de tipología», en J. A. Pérez Bowie y P. J. Pardo (eds.), Transescrituras audiovisuales, Madrid, Sial Pigmalión,
págs. 19-45.
PORTELA, Edurne (2007), «Hijos del Silencio: Intertextualidad, paratextualidad y postmemoria en La voz dormida de Dulce Chacón», Revista de Estudios Hispánicos, 41, págs. 51-71.
RICOEUR, Paul (2010), La memoria, la historia, el olvido, Madrid, Trotta.
SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente (2006), Cine y Guerra Civil española. Del mito a la memoria, Madrid, Alianza.
SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis (2000), De la literatura al cine. Teoría y análisis de la adaptación, Barcelona, Paidós.
SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis (2016), «La prisión, espacio cinematográfico y lugar de memoria en el cine español», Cuadernos de Historia Contemporánea, 38, págs. 303-323.
SOLDEVILA DURANTE, Ignacio y Javier LLUCH PRATS (2006), «Novela histórica y responsabilidad social del escritor: el camino trazado por Benjamín Prado en Mala gente que camina», Olivar, 8, págs. 33-44.
TODOROV, Tzvetan (2023), Memoria de mal, tentación del bien. Indagación sobre el siglo XX, Barcelona, Galaxia Gutenberg.
TYRAS, Georges (2013), «Alfons Cervera: hacia una poética de las voces», en A. Cervera, Las voces fugitivas, Barcelona, Piel de Zapa, págs. 13-20.
VELÁZQUEZ JORDÁN, Santiago (2002), «Entrevista con Dulce Chacón», Espéculo, Revista de estudios literarios, 22 [En línea: http://webs.ucm.es/info/especulo/numero22/dchacon.html. Fecha de consulta: 24/04/2025].
VERDUGO, Vicenta (2008), «Franquismo y represión penitenciaria féminas: las presas de Franco en Valencia», Arenal, 15/1,
págs. 151-176.
VINYES, Ricard (2006), «El universo penitenciario durante el franquismo», en C. Molinero, M. Sala y J. Sobrequés (eds.), Una inmensa prisión. Los campos de concentración durante la guerra civil y el franquismo, Barcelona, Planeta Agostini, págs. 155-176.
ZAMBRANO, Benito (2011), «Nuestro presente es consecuencia de nuestro pasado», Fotogramas [En línea: https://www.fotogramas.es/noticias-cine/a459165/benito-zambrano-nuestro-presente-es-consecuencia-de-nuestro-pasado/. Fecha de consulta: 24/04/2025].
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Javier Sánchez Zapatero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All authors published in this journal accept the following copyright terms:
a. Authors retain their authors´ rights (copyright) and grant First Publication Rights to the journal, which whill be published under a the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
b. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g. including it in an institutional repository, or publishing it in a book) with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (e.g. in institutional repositories or on their own website) as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and more extensive citation of published work.
The author is responsible for obtaining permission from the copyright holder when using copyrighted materials.
This electronic journal is published by University of Málaga (UmaEditorial), thus it is necessary to cite the origin of any partial or total reproduction.


22.png)








