The printed letter and the sea. The recovery of the teacher Benaiges' promise
DOI:
https://doi.org/10.24310/tlc.7.2025.21830Keywords:
Antoni Benaiges, Sergi Bernal, Spanish Civil War, Freinet pedagogy, film adaptation, Second Spanish RepublicAbstract
The story of the teacher Antoni Benaiges, repressed in the first days of the military uprising against the Second Republic in 1936 was discovered by the photographer Sergi Bernal in 2010. Since then, multiple creations have been produced of the story The teacher who promised the sea in a sort of adaptations and narrative transfers ranging from photography to historical research, facsimiles, novels, biography, theater plays, film —documentary and fiction— graphic novels or music. In this paper we aim to analyze how the recovery of historical memory through cultural creation becomes relevant in the contemporary context.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
ANSÓN, Antonio (2016), «En busca de la memoria perdida. La Guerra Civil y la fotografía española contemporánea”, Archivo Español de Arte, LXXXIX, 354, págs. 151-164. http://doi.org/10.3989/aearte.2016.10.
ANSÓN, Antonio (2019), Hijos del agobio. Memoria y desmemoria de la guerra en la fotografía española contemporánea, Madrid, Producciones de Arte y Pensamiento.
ABELLA, José Antonio (2021), Aquel mar que nunca vimos, Santander, Ediciones Valnera.
ARNAU ROSELLÓ, Roberto (2025), «Memoria(s) del trazo. La representación del exilio en la animación documental: 'Josep' (Aurel, 2020)», L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 39, págs. 113-128. https://doi.org/10.63700/1205
BARRERIRO, Herminio, (2011), «El legado educativo de la Segunda República», Sarmiento. Revista galego-portuguesa de Historia de la Educación, 15, págs. 191-196. https://doi.org/10.17979/srgphe.2011.15.0.4137.
BERNAL, Sergi (2022), «Els dos mestres. Els Camisas azules contra Antoni Benaiges», Ebre 38, 12(12), págs. 63-94. https://doi.org/10.1344/ebre38.2022.12.41216.
BERNAL, Sergi (2025), «Pensar, somiar i ensenyar des de l’escola que una societat més justa era possible. El mestre Benaiges». Plecs d'història local, 197, págs. 14-17.
CADENAS Cañón, Isabel (2019), Poética de la ausencia, Madrid, Cátedra.
CERCAS, Javier (2016), La tercera verdad, Granada, Flash Ensayo.
CERCAS, Javier y José Pablo GARCÍA (2019), Soldados de Salamina, Barcelona, Reservoir Books.
CONEJERO, Alberto y Xavier BOBÉS (2023), El mar: visión de unos niños que no lo han visto nunca, Madrid, Ediciones Antígona.
DURÁN, Cristina y Miguel Á. GINER BOU (2023), María la Jabalina, Bilbao, Astiberri Ediciones.
FERNÁNDEZ-HOYA, Gema y Luis DELTELL ESCOLAR (2021), «La expresión dramática en Frente de Madrid: Conchita Montes, el primer arquetipo femenino de la Guerra Civil Española», L'Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 32, págs. 35-50. https://doi.org/10.63700/888
ESCRIBANO, Francesc, Queralt SOLÉ, Francisco FERRÁNDIZ y Sergi BERNAL (2023), El maestro que prometió el mar, Madrid, Blume.
GOLOB, S. (2008). Volver. «The Return of/to Transitional Justice Politics in Spain», Journal of Spanish Cultural Studies, 9(2), págs. 127-141. https://doi.org/10.1080/14636200802283647
GERTRUDIX, Sebastián y Sergi BERNAL (2018), El mar será..., Girona, Editorial Gregal.
GERTRUDIX, Sebastián y Sergi BERNAL (2024), El mar será..., Madrid, Blume.
GERTRUDIX, Sebastián; Sergi BERNAL y Alfredo LÓPEZ (2023), Antoni Benaiges. Una memoria desenterrada, Getafe, Coleman Ediciones.
GARCÍA, Rocío (2023, 8 de julio), «Antoni Benaiges, el maestro republicano que prometía el mar», El País. [En línea: https://elpais.com/cultura/2023-07-08/antoni-benaiges-el-maestro-republicano-que-prometia-el-mar.html. Fecha de consulta: 26/04/2025]
GUIJARRO, Carlos (2015), Paseo de los canadienses [Autopublicado].
FREINET, Célestin (1978). Técnicas Freinet de la escuela moderna. México, Siglo XXI Editores.
HIRSCH, Marianne (2015), La generación de la posmemoria: Escritura y cultura visual después del Holocausto, Nueva York, Columbia UP.
LABANYI, Jo (2008). «The Politics of Memory in Contemporary Spain», Journal of Spanish Cultural Studies, 9(2), págs. 119-125, https://dx.doi.org/10.1080/14636200802283621
LLORENS, Martí (1999), Memorias revolucionarias, Murcia, Mestizo.
MARTÍN-NÚÑEZ, Marta (2022), «De la memoria a la posmemoria de la Guerra Civil a través del fotolibro: la generación de la memoria colectiva», Historia y Comunicación Social, 27(2), págs. 469-482. https://doi.org/10.5209/hics.77798
MARTÍN-NÚÑEZ, Marta (2024), «El Archivo de Memoria Fotográfica de la Guerra Civil. La fotografía publicada como objeto de estudio», Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, (28), págs. 91-112. https://doi.org/10.24310/fotocinema.28.2024.17694
NIETO FERRANDO, Jorge (2016), «Introducción al cine de ficción sobre la Guerra Civil como género cinematográfico. Terror, historia y melodrama», Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 25, págs. 803-823. https://doi.org/10.5944/signa.vol25.2016.16930
ROCA, Paco y Rodrigo TERRASA (2023), El abismo del olvido, Bilbao, Astiberri Ediciones.
SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente (2006), Cine y guerra civil española. Del mito a la memoria, Madrid, Alianza Editorial.
SANTAELLA-RODRÍGUEZ, Esther y Nazaret MARTÍNEZ-HEREDIA (2020), La imprenta y el periódico escolar. Adaptación de las técnicas Freinet a la realidad del siglo XXI. Estudios Sobre Educación, 38, págs. 217-232.
SERRANO, Sergio (2024, 13 julio), «La 'Misión Benaiges' logra cumplir el sueño de 'El maestro que prometió el mar' 88 años después», RTVE. [En línea: https://www.rtve.es/noticias/20240713/mision-benaiges-logra-cumplir-sueno-maestro-prometio-mar-88-anos-despues/16180559.shtml. Fecha de consulta: 26/04/2025]
SPIEGELMAN, Art (1991), Maus: A Survivor’s Tale, Nueva York, Pantheon Books.
TODOROV, Tzvetan (2008), Los abusos de la memoria, Barcelona, Ediciones Paidós.
VV.AA. (2023), Publicaciones especiales. Escuela Nacional de Bañuelos de Buerba, Madrid, Blume y Ventall Edicions.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Marta Martín Núñez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All authors published in this journal accept the following copyright terms:
a. Authors retain their authors´ rights (copyright) and grant First Publication Rights to the journal, which whill be published under a the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
b. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g. including it in an institutional repository, or publishing it in a book) with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (e.g. in institutional repositories or on their own website) as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and more extensive citation of published work.
The author is responsible for obtaining permission from the copyright holder when using copyrighted materials.
This electronic journal is published by University of Málaga (UmaEditorial), thus it is necessary to cite the origin of any partial or total reproduction.


22.png)








