Ekphrasis and Memory in El lápiz del carpintero (1998) by Manuel Rivas and Its Adaptation by Antón Reixa (2003)
DOI:
https://doi.org/10.24310/tlc.7.2025.21816Keywords:
memory, ekphrasis, Spanish Civil War, rhetoric, film adaptationAbstract
This article analyses ekphrasis as an effective strategy for articulating memory in fiction. In El lápiz del
carpintero by Manuel Rivas (1998), it is possible to detect numerous vivid descriptions that awaken the memory of its protagonist, Herbal, and condense the central message of the story. The analysis of this rhetorical and literary resource allows us to go deeper into the relationship between the novel and the film adaptation by Antón Reixa (2003) based on the dialogue that vertebrates the narrative and offers some valuable reflections on the filmic ekphrasis.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
BAGUÉ QUÍLEZ, L. (2021), «Una écfrasis “en acción”: pasadizos intermediales en la poesía española actual», Philologia hispalensis, 35/2, págs. 19-39.
BAGUÉ QUÍLEZ, L. (2024), Écfrasis e intermedialidad en la poesía española contemporánea. Pintura, cine y publicidad, Madrid, Visor Libros.
BARRENETXEA MARAÑÓN, I. (2019), «Revenge. La violencia franquista en el cine de ficción», Historia Actual Online, 49, págs. 33-42.
BAZÁN RODRÍGUEZ, Ó. (2008), «El lápiz del carpintero: la voz de los silenciados», Siglo XXI. Literatura y Cultura Españolas, 6, págs. 151-160.
CALVO CARILLA, J. L. (2017), Expresionistas en España. 1914-1939, Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza.
CASTRO OTERO, S. (2018), «La caracterización de los personajes a través de las imágenes de cine en la obra de Manuel Rivas», Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, n.º 30, págs. 211-224.
FERNÁNDEZ PINILLA, S. (2003), «El lápiz del carpintero», Cine para leer 2003 (enero-junio), págs. 207-210.
GARCÍA, R. (2003), «Antón Reixa leyó 78 veces ‘El lápiz del carpintero’ antes de dirigir el filme», El País.
GARCÍA-ABAD, M.ª T. (2004), «El ajuar de la memoria: un imperativo ético y estético en El lápiz del carpintero de Rivas, Cuña y Reixa», en W. Floec y Mª. F. Vilches de Frutos (eds.), Teatro y Sociedad en la España actual, Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert, págs. 303-320.
HEFFERNAN, J. A. W. (1993), Museum of Words. The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery, Chicago and London, The University of Chicago Press.
JULIÁ, S. (2006), Memoria de la guerra y del franquismo, Madrid, Taurus.
JÜNKE, C. (2006), «“Pasarán años y olvidaremos todo”: La Guerra Civil española como lugar de memoria en la novela y el cine actuales en España», en U. Winter (ed.), Lugares de memoria de la Guerra Civil y el franquismo, Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert, págs. 101-130.
KRIEGER, M. (1992), Ekphrasis, Johns Hopkins University Press.
LAUSBERG, H. (1967), Manual de retórica literaria. Fundamentos de una ciencia de la literatura, Madrid, Gredos.
MACCIUCI, R. (2015), «Oscuridad y zonas grises en El lápiz del carpintero y La lengua de las mariposas de Manuel Rivas. Con una coda argentina: La pregunta de sus ojos de Eduardo Sacheri», Olivar, 16/24, s/p.
MITCHELL, W. J. T. (2018), Teoría de la imagen: Ensayos sobre representación verbal y visual, Madrid, Akal.
NICHOLS, W. J. (2006), «La narración oral, la escritura y los “lieux de mémoire” en El lápiz del carpintero de Manuel Rivas», en U. Winter (ed.), Lugares de memoria de la Guerra Civil y el franquismo, Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert, págs. 155-176.
PELAZ LÓPEZ, J.-V., y M. TOMASONI (2011), «Cine y guerra civil:
El conflicto que no termina», Diacronie. Studi di Storia Contemporanea, 7, págs. 1-28.
PIMENTEL, L. A. (2003), «Écfrasis y lecturas iconotextuales», Poligrafías. Revista de Literatura Comparada, 4, págs. 205-215.
PINEDA, V. (2018), Écfrasis, exemplum, enárgeia. Luis Cernuda y la poesía de la evidencia, Barcelona, Calambur.
PONCE CÁRDENAS, J. (2025), «Aristas de la écfrasis: perspectivas de asedio para una modalidad poética compleja», Mélanges de la Casa de Velázquez, 55/1. [En línea: http://journals.openedition.org/mcv/23859. Fecha de consulta: 10/06/2025].
RIFFATERRE, M. (2000), «La ilusión de écfrasis», en A. Monegal (ed.), Literatura y pintura, Madrid, Arco Libros, págs. 161-183.
RIVAS, M. (2015), El lápiz del carpintero, Barcelona, Debolsillo.
SAGER EIDT, L. M. (2008), Writing and Filming the Painting: Ekphrasis in Literature and Film, Brill.
SPITZER, L. (1962), «The ‘Ode on a Grecian Urn’, or Content v. Metagrammar», Essays on English and American Literature, Princeton, Princeton University Press, págs. 67-97.
WEBB, R. (2009), Ekphrasis, Imagination and Persuasion in Ancient Rhetorical Theory and Practice, Oxford, Taylor & Francis Group.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Alain Iñiguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All authors published in this journal accept the following copyright terms:
a. Authors retain their authors´ rights (copyright) and grant First Publication Rights to the journal, which whill be published under a the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
b. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g. including it in an institutional repository, or publishing it in a book) with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (e.g. in institutional repositories or on their own website) as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and more extensive citation of published work.
The author is responsible for obtaining permission from the copyright holder when using copyrighted materials.
This electronic journal is published by University of Málaga (UmaEditorial), thus it is necessary to cite the origin of any partial or total reproduction.


22.png)








