Ekphrasis and Memory in El lápiz del carpintero (1998) by Manuel Rivas and Its Adaptation by Antón Reixa (2003)

Authors

  • Alain Iñiguez Universidad Complutense de Madrid Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/tlc.7.2025.21816

Keywords:

memory, ekphrasis, Spanish Civil War, rhetoric, film adaptation

Abstract

This article analyses ekphrasis as an effective strategy for articulating memory in fiction. In El lápiz del
carpintero by Manuel Rivas (1998), it is possible to detect numerous vivid descriptions that awaken the memory of its protagonist, Herbal, and condense the central message of the story. The analysis of this rhetorical and literary resource allows us to go deeper into the relationship between the novel and the film adaptation by Antón Reixa (2003) based on the dialogue that vertebrates the narrative and offers some valuable reflections on the filmic ekphrasis.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
100%
33%
Days to publication 
172
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

References

BAGUÉ QUÍLEZ, L. (2021), «Una écfrasis “en acción”: pasadizos intermediales en la poesía española actual», Philologia hispalensis, 35/2, págs. 19-39.

BAGUÉ QUÍLEZ, L. (2024), Écfrasis e intermedialidad en la poesía española contemporánea. Pintura, cine y publicidad, Madrid, Visor Libros.

BARRENETXEA MARAÑÓN, I. (2019), «Revenge. La violencia franquista en el cine de ficción», Historia Actual Online, 49, págs. 33-42.

BAZÁN RODRÍGUEZ, Ó. (2008), «El lápiz del carpintero: la voz de los silenciados», Siglo XXI. Literatura y Cultura Españolas, 6, págs. 151-160.

CALVO CARILLA, J. L. (2017), Expresionistas en España. 1914-1939, Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza.

CASTRO OTERO, S. (2018), «La caracterización de los personajes a través de las imágenes de cine en la obra de Manuel Rivas», Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, n.º 30, págs. 211-224.

FERNÁNDEZ PINILLA, S. (2003), «El lápiz del carpintero», Cine para leer 2003 (enero-junio), págs. 207-210.

GARCÍA, R. (2003), «Antón Reixa leyó 78 veces ‘El lápiz del carpintero’ antes de dirigir el filme», El País.

GARCÍA-ABAD, M.ª T. (2004), «El ajuar de la memoria: un imperativo ético y estético en El lápiz del carpintero de Rivas, Cuña y Reixa», en W. Floec y Mª. F. Vilches de Frutos (eds.), Teatro y Sociedad en la España actual, Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert, págs. 303-320.

HEFFERNAN, J. A. W. (1993), Museum of Words. The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery, Chicago and London, The University of Chicago Press.

JULIÁ, S. (2006), Memoria de la guerra y del franquismo, Madrid, Taurus.

JÜNKE, C. (2006), «“Pasarán años y olvidaremos todo”: La Guerra Civil española como lugar de memoria en la novela y el cine actuales en España», en U. Winter (ed.), Lugares de memoria de la Guerra Civil y el franquismo, Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert, págs. 101-130.

KRIEGER, M. (1992), Ekphrasis, Johns Hopkins University Press.

LAUSBERG, H. (1967), Manual de retórica literaria. Fundamentos de una ciencia de la literatura, Madrid, Gredos.

MACCIUCI, R. (2015), «Oscuridad y zonas grises en El lápiz del carpintero y La lengua de las mariposas de Manuel Rivas. Con una coda argentina: La pregunta de sus ojos de Eduardo Sacheri», Olivar, 16/24, s/p.

MITCHELL, W. J. T. (2018), Teoría de la imagen: Ensayos sobre representación verbal y visual, Madrid, Akal.

NICHOLS, W. J. (2006), «La narración oral, la escritura y los “lieux de mémoire” en El lápiz del carpintero de Manuel Rivas», en U. Winter (ed.), Lugares de memoria de la Guerra Civil y el franquismo, Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert, págs. 155-176.

PELAZ LÓPEZ, J.-V., y M. TOMASONI (2011), «Cine y guerra civil:

El conflicto que no termina», Diacronie. Studi di Storia Contemporanea, 7, págs. 1-28.

PIMENTEL, L. A. (2003), «Écfrasis y lecturas iconotextuales», Poligrafías. Revista de Literatura Comparada, 4, págs. 205-215.

PINEDA, V. (2018), Écfrasis, exemplum, enárgeia. Luis Cernuda y la poesía de la evidencia, Barcelona, Calambur.

PONCE CÁRDENAS, J. (2025), «Aristas de la écfrasis: perspectivas de asedio para una modalidad poética compleja», Mélanges de la Casa de Velázquez, 55/1. [En línea: http://journals.openedition.org/mcv/23859. Fecha de consulta: 10/06/2025].

RIFFATERRE, M. (2000), «La ilusión de écfrasis», en A. Monegal (ed.), Literatura y pintura, Madrid, Arco Libros, págs. 161-183.

RIVAS, M. (2015), El lápiz del carpintero, Barcelona, Debolsillo.

SAGER EIDT, L. M. (2008), Writing and Filming the Painting: Ekphrasis in Literature and Film, Brill.

SPITZER, L. (1962), «The ‘Ode on a Grecian Urn’, or Content v. Metagrammar», Essays on English and American Literature, Princeton, Princeton University Press, págs. 67-97.

WEBB, R. (2009), Ekphrasis, Imagination and Persuasion in Ancient Rhetorical Theory and Practice, Oxford, Taylor & Francis Group.

Published

2025-10-22

How to Cite

Iñiguez, A. “Ekphrasis and Memory in El lápiz Del Carpintero (1998) by Manuel Rivas and Its Adaptation by Antón Reixa (2003)”. Trasvases Entre La Literatura Y El Cine, no. 7, Oct. 2025, pp. 134-57, doi:10.24310/tlc.7.2025.21816.

Issue

Section

Monográfico

Categories