Fear on the Screen: Jaume Balagueró and His Adaptations of Literary Horror
DOI:
https://doi.org/10.24310/tlc.7.2025.21682Keywords:
horror, adaptation, Spanish cinema, Jaume BalagueróAbstract
Horror is one of the most frequently adapted genres in audiovisual formats. It encompasses, thus, all possible cases: from the most faithful versions of the original work to those that significantly diverge from it, adhering to the unique vision of a director or screenwriter. This article examines Jaume Balagueró’s adaptations of horror literature: The Nameless (1999), Muse (2017), and Venus (2022). Dedicated to the art of storytelling through the camera, the article explores how these adaptations blend the source material with the recurring themes and motifs in Balagueró’s films.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
ALARCÓN, Tomás L. (2006), «Jaume Balagueró: ¿quién puede torturar a un niño?», Dirigido por, 358, págs. 56-58.
AMAT, Kiko (2015), «Jaume Balagueró: “Todas las subculturas se han convertido en mayoritarias”», Jot Down, febrero, s. pág. [En línea: https://www.jotdown.es/2015/02/jaume-balaguero-todas-las-subculturas-se-han-convertido-en-mayoritarias-el-mismo-concepto-de-friki-se-ha-masificado/. Fecha de consulta: 01/04/2025].
ANÓNIMO (2017), «Me gusta contar historias, crear emociones, y el cine es un vehículo magnífico para hacerlo», Barcelona, Sala de Prensa de la Universitat Autònoma de Barcelona, s. pág. [En línea: https://www.uab.cat/web/detalle-de-noticia/8220-me-gusta-contar-historias-crear-emociones-y-el-cine-es-un-vehiculo-magnifico-para-hacerlo-8221-1345697198445.html?noticiaid=1345736728702. Fecha de consulta: 01/04/2025].
BRADY, Jennifer (2018), «La maternidad imposible: hiperrealidad e histeria en el cine apocalíptico de Jaume Balagueró», Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, 22, págs. 243-552.
CANTERO-EXOJO, Mónica y Maria VAN LIEW (2018), «El cine de horror en la era del Antropoceno: claves para entender el universo fílmico de Jaume Balagueró en cinco ensayos», Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, 22, págs. 219-225. DOI: https://dx.doi.org/10.1353/hcs.2018.0014.
CARRERA GARRIDO, Miguel (2024), El miedo llama a tu puerta. Estudios sobre el terror como género ficcional, Gijón, Trea.
CASARES CARMONA, Esther (2024), La tergiversación de las fuentes literarias en la filmografía de Jesús Franco: de la adaptación al cine [tesis doctoral], Salamanca, Universidad de Salamanca [En línea: https://gredos.usal.es/handle/10366/152925. Fecha de consulta: 01/04/2025].
CASTELLI OLVERA, Azul Kikey (2024), «Cultura visual y narrativa del divino femenino en el cine de terror posmoderno: Venus de Jaume Balagueró», Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 218, págs. 33-54. DOI: https://doi.org/10.18682/cdc.vi218.11270.
CRUZ TIENDA, Ada (2013), «Monstruos infantiles. La poética de lo fantástico de Narciso Ibáñez Serrador y Juan José Plans», en M. Soler Gallo y M. T. Navarrete Navarrete (eds.), El viento espira desencanto: Estudios de literatura española contemporánea, Roma, Aracne, págs. 281-290.
CRUZ TIENDA, Ada (2024), Historias para no dormir. Los orígenes de lo fantástico en la televisión española, Valencia, Asociación Shangri-la.
DAUBER, Jeffrey (2024), American Scary: A History of Horror, from Salem to Stephen King, Nueva York, Algonquin Books of Chapel Hill.
DIXON, Wheeler W (2010), A History of Horror, New Brunswick, Rutgers University Press.
DONATE, Javier S. (2021), «Entrevista a Jaume Balagueró, director y guionista de Los sin nombre», Terror Weekend, mayo, s. pág. [En línea: https://www.terrorweekend.com/2021/05/entrevista-jaume-balaguero-director.html. Fecha de consulta: 01/04/2025].
EXPÓSITO BAREA, Milagros y Miguel Ángel PÉREZ-GÓMEZ (2013), «El apocalipsis doméstico: el fin del mundo según Jaume Balagueró», Altre Modernità: Rivista di studi letterari e culturali, 9, págs. 92-111. DOI: https://doi.org/10.13130/2035-7680/2994 .
FERNÁNDEZ, Fausto (2017), «Muse: las damas de negro matan siete veces», Fotogramas, 2.089, s. pág. [En línea: https://www.fotogramas.es/noticias-cine/a19449216/Muse-jaume-balaguero/. Fecha de consulta: 01/04/2025].
FRAGO PÉREZ, Marta (2005), «Reflexiones sobre la adaptación cinematográfica desde una perspectiva iconológica», Comunicación y sociedad, 18/2, págs. 49-82. DOI: https://doi.org/10.15581/003.18.36317.
GIMFERRER, Pere (2011), Cine y literatura, Barcelona, Austral.
GUTIÉRREZ, Julia Sabina (2018), «El guion cinematográfico: su escritura y su estatuto artístico», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 27, págs. 523-539. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol27.2018.21855.
LÁZARO-REBOLL, Antonio (2014), Spanish Horror Film, Edimburgo, Edinburgh University Press.
LOBATO, Daniel (2010), «Miedo, se presenta la Wikipeli», La Noche Americana, 23 de agosto, s. pág. [En línea: https://lanocheamericana.net/noticias/miedo-se-presenta-la-wikipeli.html. Fecha de consulta: 01/04/2025].
LOVECRAFT, Howard Phillips (2016), Supernatural Horror in Literature, Corvallis, Pulp-Lit.
MALPARTIDA TIRADO, Rafael (2021), «Catálogo de adaptaciones en el nuevo milenio: literatura y cine españoles (2001-2020)», Trasvases entre la literatura y el cine, 3, págs. 261-280. DOI: https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi3.13585.
MISS TERROR (2022), «Crítica: Venus», NDC, 17 de octubre, s. pág. [En línea: https://elcuervoenteradillo.blogspot.com/2022/10/critica-venus.html?showComment=1666552033325. Fecha de consulta: 01/04/2025].
MONTOYA, Àlex (2022), «Jaume Balagueró: “Estrenar una peli es impactante; inaugurar Sitges, otra liga”», El Nacional.cat, 7 de octubre, s. pág. [En línea: https://www.elnacional.cat/es/cultura/jaume-balaguero-venus-entrevista-sitges_895170_102.html. Fecha de consulta: 01/04/2025].
OLIVARES MERINO, Julio Ángel (2011), Jaume Balagueró. En nombre de la oscuridad, Madrid, Akal.
PARDO GARCÍA, Javier (2003), «La adaptación como (per)versión: del Drácula de Bram Stoker a Bram Stoker’s Dracula», en J. A. Pérez Bowie (ed.), La adaptación cinematográfica de textos literarios: teoría y práctica, Salamanca, Plaza Universitaria Ediciones, págs. 141-163.
PARISI, Nicola (2013), «Incontro con Ramsey Campbell», Librinuovi.net, 16 de diciembre, s. pág. [En línea: https://librinuovi.net/4020/incontro-con-ramsey-campbell. Fecha de consulta: 01/04/2025].
PEÑA ARDID, Carmen (2020), «Rehacer cuerpos, construir identidades. La piel que habito (Pedro Almodóvar, 2011) y Tarántula (Thierry Jonquet, 1984)», Trasvases entre la literatura y el cine, págs. 95-117. DOI: https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi2.10031.
PEREGRINA CASTAÑOS, Mikel (2017), «De Lovecraft a Alemán: una adaptación cinematográfica de los Mitos de Cthulhu», Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, 14, págs. 233-253. DOI: https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2017.v0i14.3600.
PÉREZ BOWIE, José Antonio (2004), «La adaptación cinematográfica a la luz de algunas aportaciones teóricas recientes», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 13, págs. 277-300. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol13.2004.6097.
REDACCIÓN (2017), «Musa: entrevistamos a Jaume Balagueró, director de la película», Aullidos, 8 de noviembre, s. pág. [En línea: https://www.aullidos.com/noticia/29240/musa-entrevistamos-jaume-balaguero/. Fecha de consulta: 01/04/2025].
REDACCIÓN (2022), «Venus: entrevistamos a Jaume Balagueró y Ester Expósito», Aullidos, 1 de diciembre, s. pág. [En línea: https://www.aullidos.com/noticia/38162/venus-entrevista-balaguero-ester-exposito/. Fecha de consulta: 01/04/2025].
REDACCIÓN (s. f.), «Crítica Musa», Sigue al conejo blanco, s. pág. [En línea: https://siguealconejoblanco.es/cine/critica-musa/?srsltid=AfmBOopw3wJXn8GxNz-GLLXvnYKmFNwp6q1XqXJAk1ZirH5r7Q9E1453. Fecha de consulta: 01/04/2025].
REDACCIÓN AV451 (2017), «Balagueró: “La complejidad de la postproducción tuvo que ver con el hecho de ser una coproducción, se repartió por varios países”», Audiovisual 451, 9 de noviembre, s. pág. [En línea: https://www.audiovisual451.com/balaguero-la-complejidad-de-la-postproduccion-tuvo-que-ver-con-el-hecho-de-ser-una-coproduccion-se-repartio-por-varios-paises/. Fecha de consulta: 01/04/2025].
RENNER, Karen J. (2011a), «Evil Children in Film and Literature: Notes Toward a Genealogy», Literature Interpretation Theory, 22, págs. 79-95. DOI: https://doi.org/10.1080/10436928.2011.572330.
RENNER, Karen J. (2011b), «Evil Children in Film and Literature II: Notes Toward a Taxonomy», Literature Interpretation Theory, 22, págs. 177-196. DOI: https://doi.org/10.1080/10436928.2011.596381.
ROIG, Pau (2017), «Cine 1900-1965», en D. Roas (ed.), Historia de lo fantástico en la cultura española contemporánea (1900-2015), Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, págs. 121-142.
ROIG, Pau (2021), Pesadillas. Diccionario de películas del cine de terror español (1961-2020), León, Eolas.
ROMERO, Miguel Ángel (2022), «¿Existe realmente el edificio Venus, el escenario maldito del filme protagonizado por Ester Expósito?», Cinemanía, 20 de diciembre, s. pág. [En línea: https://www.20minutos.es/cinemania/noticias/existe-realmente-el-edificio-venus-el-escenario-maldito-del-nuevo-filme-protagonizado-por-ester-exposito-5081770/. Fecha de consulta: 01/04/2025].
SALA, Ángel (2010), Profanando el sueño de los muertos. La historia jamás contada del cine fantástico español, Vilagarcía de Arousa, Scifiworld.
SÁNCHEZ, Sergi (2022), «Crítica de Venus: Ester Expósito, la reina del caos», La Razón, 2 de diciembre, s. pág. [En línea: https://www.larazon.es/cultura/cine/20221202/j753ttuvpfhp3mzsiew2vv437e.html. Fecha de consulta: 01/04/2025].
SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis (2001), «Las adaptaciones literarias al cine: un debate permanente», Comunicar, 17, págs. 65-69. DOI: https://doi.org/10.3916/C17-2001-09.
SÁNCHEZ TRIGOS, Rubén (2013), «Tradición y transnacionalidad en el tratamiento de lo fantástico en la saga [REC] de Jaume Balagueró y Paco Plaza», Brumal. Revista de investigación sobre lo fantástico, 1/2. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/brumal.75.
SÁNCHEZ TRIGOS, Rubén (2017), «Cine 1990-2015», en D. Roas (ed.), Historia de lo fantástico en la cultura española contemporánea (1900-2015), Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, págs. 265-287.
ULIVIERI, Filippo (2020), «King vs. Kubrick: The Origins of Evil», Senses of Cinema, 95, s. pág. [En línea: https://www.sensesofcinema.com/2020/the-shining-at-40/king-vs-kubrick-the-origins-of-evil/. Fecha de consulta: 01/04/2025].
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Miguel Carrera Garrido

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All authors published in this journal accept the following copyright terms:
a. Authors retain their authors´ rights (copyright) and grant First Publication Rights to the journal, which whill be published under a the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
b. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g. including it in an institutional repository, or publishing it in a book) with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (e.g. in institutional repositories or on their own website) as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and more extensive citation of published work.
The author is responsible for obtaining permission from the copyright holder when using copyrighted materials.
This electronic journal is published by University of Málaga (UmaEditorial), thus it is necessary to cite the origin of any partial or total reproduction.


22.png)








