The voices of the Spanish Civil War on film:
women, politics, and expert critique in literary adaptations from the period 2000-2025
DOI:
https://doi.org/10.24310/tlc.7.2025.21490Keywords:
film adaptations, cinema, literature, Spanish Civil War, cultural journalism, reviews, critiqueAbstract
Abstract: This article quantitatively analyses the technical specifications and critical reviews of 21 film adaptations about the Spanish Civil War released since 2000. The results show that, although these films are primarily produced in Spain, their distribution is heavily dependent on USA platforms: Amazon Prime, Disney+ or Netflix. Women barely participate in the creative process —men appear up to six times more in directing, writing, and original works— even though their titles are more valued by the audience. The specialized press, unlike the general public, seems to be less benevolent toward them, but more so toward adaptations representing the Republican side.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
ARMAZAÑAS, Emy y Javier Díaz Noci (1997), Periodismo y argumentación. Géneros de opinión, Universidad del País Vasco.
BASUROY, Suman, Abraham S. Ravid, Richard T. Gretz y B. J. Allen (2019), «Is everybody an expert? An investigation into the impact of professional versus user reviews on movie revenues», Journal of Cultural Economics, 44, págs. 57-96.
BOURDIEU, Pierre (1984), Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste, Estados Unidos, Routledge.
CANTAVELLA, Juan (2007), «La crítica: juicios sobre obras artísticas para orientación del lector», en J. Cantavella y J.F. Serrano-Oceja (coords.), Redacción para periodistas: Opinar y argumentar, Madrid, Editorial Universalitas.
CRESPO-VILA, Raquel (2013), «La adaptación cinematográfica de Los girasoles ciegos: de la letra de Alberto Méndez a la imagen de José Luis Cuerda», en C. Camarero y M. Marcos-Ramos (coords.), Congreso Internacional de Historia Literatura y Arte en el Cine en Español y Portugués. De los orígenes a la revolución tecnológica del siglo XXI. Actas completas. Salamanca, Hergar Ediciones Antema, págs. 284-292.
CRUZ-GÓMEZ, Ainoha (2017), La Guerra Civil: de la literatura al cine, Universidad de la Laguna [Trabajo Fin de Grado].
CUÉLLAR-ALEJANDRO, Carlos A. (2018), «Cuando la literatura adapta al cine: la obra de Jacinto Molina y el reciclaje como estrategia de venta», en R. Malpartida-Tirado (coord.), Recepción y canon de la literatura española en el cine, Madrid, Síntesis, págs. 93-110
DELGADO-POUST, Antonia (2019), «Cómplices de la opresión: la enemistad femenina y la conspiración con el patriarcado en La voz dormida», en M. Marcos-Ramos (ed.), El cine como reflejo de la historia, de la literatura y de arte en la filmografía hispano-brasileña. Salamanca, Centro de Estudios Brasileños, págs. 32-52.
DUAN, Wenjing, Bin Gu y Andrew B. Whinston (2008), «The dynamics of online word-of-mouth and product sales—An empirical investigation of the movie industry», Journal of retailing, 84/2, págs. 233-242.
ESPAÑA-ARJONA, Manuel (2021), «Bibliografía sobre adaptaciones de la literatita española al cine en el nuevo milenio (2001-2020)», Trasvases entre la literatura y el cine, 3, págs. 281-316.
ESPINÓS, Joaquim (2019), «Agustí Villaronga: una mirada heterodoxa sobre la Guerra Civil», eHumanista, 15, págs. 478-485.
ESTEVE, Francisco y Javier Fernández del Moral (1999), Áreas de especialización periodística, Madrid, Fragua.
GARCÍA-BORREGO, Manuel e Inmaculada Montes-Rodríguez (2023), «Características básicas y recepción de las adaptaciones cinematográficas de las obras literarias: lecciones de una aproximación exploratoria desde una perspectiva de género», 16th Annual Samuel Armistead Colloquium Digital Landscapes: Paths to Reparative Justice in a Technological World.
GARCÍA-BORREGO, Manuel, Inmaculada Montes-Rodríguez y Yaiza Ceballos (2023), «La Guerra Civil Española en el cine: características y recepción por plataforma y género de los directores», Seminario Internacional Imágenes y pasado.
GARCÍA-BORREGO, Manuel, Yaiza Ceballos y Ángel Gallardo-Agudo (2024), «Adaptado, pero no mucho: el cuestionable salto de la consola a la gran pantalla según la crítica», II Congreso Internacional Transmedialidad, intertextualidad y adaptación cinematográfica.
GARCÍA-CARDONA, Juan y Manuel García-Borrego (2023), «La prensa como prescriptora de lecturas: Recomendaciones de los suplementos culturales españoles especializados en literatura», Ocnos, 22/2.
GONZÁLEZ-CORTÉS, María Eugenia y Manuel García-Borrego (2024), «El colectivo LGTB en el cine: evolución de la representación de las minorías sexuales y recepción de la crítica especializada», Revista Mediterránea de Comunicación, 15/2, e26753-e26753.
GRUBER, Mónica (2019), «Reflexiones sobre la construcción de la imagen femenina. La voz dormida: de Dulce Chacón a Benito Zambrano», Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 95/1.
GUARINOS, Virginia (2008), «Ramos de rosas rojas. Las trece rosas: memoria audiovisual y género», Quaderns de cine, 3, págs. 91-103.
GUTIÉRREZ-CARBAJO, Francisco (2008), «Algunos textos narrativos y teatrales sobre la guerra civil española y sus adaptaciones cinematográficas», Península. Revista de Estudios Ibéricos, 5, págs. 213-230.
HOLBROOK, Morris (1999), «Popular appeal versus expert judgments of motion pictures», Journal of consumer research, 26/2, págs. 144-155.
HOVDEN, Jan Fredrik y Karl Knapskog (2015), «Doubly Dominated», Journalism Practice, 9/6, págs. 791-810.
ISEQUILLA, Rodrigo (2017), «La Guerra Civil Española a través del cine», XVI Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Facultad Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata.
JANSSEN, Susanne y Marc Verboord (2015), «Cultural Mediators and Gatekeepers», en J. D. Wright (ed.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, Estados Unidos, Elsevier, págs. 440-446.
JONG, Ilona K. E.y Christian Burgers (2013), «Do consumers critics write differently from professional critics? A genre analysis of online film reviews», Discourse, Context and Media, 2/2, págs. 75-83.
JÜNKE, Claudia (2006), «Pasarán años y olvidaremos todo: la guerra civil española como lugar de memoria en la novela y el cine actuales en España», en U. Winter (ed.), Lugares de memoria de la guerra civil y el franquismo: Representaciones literarias y visuales, Iberoamericana Editorial Vervuert, págs. 101-130.
KINDEM, Gorham (2000), The international Movie Industry, Illinois, Southern Illinois University Press.
KRISTENSEN, Nete y Unni From (2015), «Cultural Journalism and Cultural Critique in a changing Media Landscape», Journalism Practice, 9/6, págs. 760-772.
LIU, Yong (2006), «Word of mouth for movies: Its dynamics and impact on box office revenue», Journal of marketing, 70/3, págs. 74-89.
LÓPEZ-FERNÁNDEZ, Álvaro y Raúl Molina-Gil (2024), «La Posguerra española En Clave De Western Rural: Las Adaptaciones cinematográficas De Intemperie (2019) Y Sordo (2018)», Trasvases Entre La Literatura Y El Cine, 6, págs. 154-79.
MABREY, María Cristina (2015), «Pasado y presente, guerra, odio y amor: una mirada feminista a Pa negre (Pan negro), de Agustí Villaronga», en E. Camarero-Calandria y M. Marcos (coords.), III Congreso Internacional de Historia Literatura y Arte en el Cine en Español y Portugués. Hibridaciones, transformaciones y nuevos espacios narrativos. Salamanca, Hergar Ediciones Antema, págs. 293-302.
MALPARTIDA-TIRADO, Rafael (2018), «La recepción y el canon de la literatura y el cine: sugestiones y replanteamientos», en R. Malpartida-Tirado (coord.), Recepción y canon de la literatura española en el cine, Madrid, Síntesis, págs. 17-53.
MARTÍNEZ-RODRIGO, Estrella, Lourdes Sánchez-Martín y Rosario Segura-García (2012), «La Guerra Civil española en el cine actual: Encontrarás Dragones», Revista Comunicación, 1, págs. 817-827.
MARTÍN-NÚÑEZ, Marta (2023), «Memorias, adaptaciones y diálogos entre la literatura, el cine y la fotografía de la Guerra Civil Española», Literatura y lingüística, págs. 123-153.
NIETO-FERRANDO, Jorge (2016), «Introducción al cine de ficción sobre la guerra civil como género cinematográfico. Terror, historia y melodrama», Revista Signa, 25, págs. 803-823.
PARDO, Alejandro (2011), «Europa frente a Hollywood: breve síntesis histórica de una batalla económica y cultural», Doxa Comunicación, 12, págs. 39-59.
PÉREZ, Soledad (2011), «¿Qué pasa, mamá? La representación de la infancia de la postguerra civil española en Los girasoles ciegos (relato y película)», en R. Macciuci (ed.), Diálogos transatlánticos. Memoria del III Congreso Internacional de Literatura y Cultura Española Contemporáneas.
ROA-CABEZAS, Cristina (2021), En torno a la adaptación cinematográfica de Los girasoles ciegos, de Alberto Méndez, Universidad de Jaén [Trabajo Fin de Grado].
RUBIO-CABALLERO, José Antonio (2018), «Describir y prescribir. El cine español sobre la guerra civil como fábrica de memoria. Propuesta de un modelo interpretativo», Historia actual online, 47, págs. 162-171.
RUIZ-MUÑOZ, María José, María Nieves Corral-Rey y Francisco Javier Ruiz-del-Olmo (2020), «La Guerra Civil española y sus consecuencias: representaciones de la represión en la infancia a través de la cinematografía (2000-2019)», Historia y comunicación social, 25/2, págs. 345-354.
STAM, Robert (2005), «Introduction: The Theory and Practice of Adaptation», en R. Stam y A. Raengo (eds.), Literature and Film: A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation, Malden, Blackwell, págs. 1-52.
VALLEJO-MEJÍA, Mary Luz (1993), La crítica literaria como género periodístico, Universidad de Navarra [Tesis Doctoral].
WALLENTIN, Erik (2016), «Demand for cinema and diverging tastes of critics and audiences», Journal of Retailing and Consumer Services, 33, págs. 72-81.
WOLF, Sergio (2001), Cine / Literatura. Ritos de pasaje, Buenos Aires, Paidós.
ZECCHI, Barbara (2012), Teoría y práctica de la adaptación fílmica, Universidad Complutense de Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Manuel García-Borrego, Yaiza Ceballos, Ángel Gallardo-Agudo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All authors published in this journal accept the following copyright terms:
a. Authors retain their authors´ rights (copyright) and grant First Publication Rights to the journal, which whill be published under a the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
b. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g. including it in an institutional repository, or publishing it in a book) with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (e.g. in institutional repositories or on their own website) as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and more extensive citation of published work.
The author is responsible for obtaining permission from the copyright holder when using copyrighted materials.
This electronic journal is published by University of Málaga (UmaEditorial), thus it is necessary to cite the origin of any partial or total reproduction.


22.png)








