The Ventas Prison in Madrid. The Voices of Women Inmates in Literary and Filmic Representations of (Post)Memory
DOI:
https://doi.org/10.24310/tlc.7.2025.21423Keywords:
Ventas prison, literature and cinema, historical memory, post-memory, sisterhoodAbstract
Literature and film have been fundamental in reconstructing the memory of the Ventas women’s prison in Madrid, giving voice to its inmates—victims of Franco’s repression. Testimonies from former political prisoners, novels such as La voz dormida (2002) by Dulce Chacón and Las trece rosas (2003) by Jesús Ferrero, along with their film translations, as well as various documentaries, have helped recover and reimagine these experiences. Within these narratives, prison is configured as a place of repression, but also of resistance and sisterhood. This study analyses how these representations have contributed to the vindication of these women’s legacy.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Agamben, Giorgio (2009), Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testigo. Homo sacer III, Valencia, Pre-Textos.
Augé, Marc (2000), Los no lugares. Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad, Barcelona, Gedisa.
Bal, Mieke (1990), Teoría de la narrativa (Una introducción a la narratología), Madrid, Cátedra.
Benjamin, Walter (1999), Poesía y capitalismo. Iluminaciones II, Buenos Aires, Taurus.
Botey Alonso, Dolores (2019), Memorias de una anarquista. Diez años, tres meses y 120 horas de prisión, Mallorca, Lleonard Muntaner.
Cañil, Ana R. (2011), Si a los tres años no he vuelto, Madrid, Espasa.
Castejón Hernández, Pablo (2014), «Violencia política en el Madrid de Posguerra. El caso de la Prisión de Porlier (1939-1944)», Revista de Estudios Penitenciarios, 266, págs. 9-82.
Chacón, Dulce (2002), La voz dormida, Madrid, Alfaguara.
Cuevas Gutiérrez, Tomasa (2004), Testimonios de mujeres en las cárceles franquistas, Huesca, Instituto de Estudios Altoaragoneses.
Doña, Juana (1978), Desde la noche y la niebla (Mujeres en las cárceles franquistas) Novela-testimonio, Madrid, Ediciones de la Torre.
Fernández Prieto, Celia (2006), «Formas de representación de la guerra civil en la novela contemporánea española (1990-2005)», en Guerra y literatura. XIII Simposio Internacional sobre Narrativa Hispánica Contemporánea, El Puerto de Santa María, 9, 10 y 11 de noviembre de 2005, Cádiz, Fundación Luis Goytisolo, págs. 41-56.
Ferrero, Jesús (2003), Las trece rosas, Madrid, Siruela.
Fonseca, Carlos (2004), Trece Rosas Rojas. La historia más conmovedora de la guerra civil, Madrid, Temas de Hoy.
Fox, Manuela (2012), «Las Trece Rosas: de la historia a la ficción», en P. Botta et al. (coords.), Rumbos del hispanismo en el umbral del Cincuentenario de la AIH, vol. 5, Roma, Bagatto Libri, págs. 270-279.
García-Madrid, Ángeles (1982), Réquiem por la libertad, Madrid.
Gómez López-Quiñones, Antonio (2006), La guerra persistente. Memoria, violencia y utopía: representaciones contemporáneas de la Guerra Civil española, Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert.
Hernández Holgado, Fernando (2003), Mujeres encarceladas. La prisión de Ventas: de la República al franquismo, 1931-1941, Madrid, Marcial Pons.
Hirsch, Marianne (2015), La generación de la posmemoria. Escritura y cultura visual después del Holocausto, Madrid, Carpe Noctem, PanCrítica.
Jakobson, Roman (1996), «Sobre los aspectos lingüísticos de la traducción», en D. López García (ed.), Teorías de la traducción: antología de textos, Cuenca, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, págs. 494-502.
Jenkins, Henry (2017), «Adaptation, Extension, Transmedia», Literature/Film Quaterly, 45/2, s. pág.
León-Sotelo, Trinidad de (2002), «Dulce Chacón publica La voz dormida, basada en testimonios reales», ABC, s. pág. [En línea: https://www.abc.es/cultura/libros/abci-dulce-chacon-publica-dormida-basada-testimonios-reales-200209060300-127621_noticia.html. Fecha de consulta: 02/03/2025].
Lindo, Elvira (2016), «Gracias, Mercedes», en M. Núñez Targa, El valor de la memoria. De la cárcel de Ventas al campo de Ravensbrück, Sevilla, Renacimiento, págs. 7-12.
López, Ángeles (2006), Martina, la rosa número trece, Barcelona, Seix Barral.
López Canicio, Gemma (2017), «Ficción en la novela de la no-ficción. Análisis del estatuto ficcional a partir del narrador», Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios, 13, págs. 176-198.
Núñez Targa, Mercedes (2016), El valor de la memoria. De la cárcel de Ventas al campo de Ravensbrück, Sevilla, Renacimiento.
Pérez Carrera, José Manuel (2020), «Memoria de la guerra civil en la narrativa del siglo XXI», en P. López López y M. A. García Moreno (coords.), Papeles de la memoria: aportaciones al estudio de la represión franquista, Asturias, Trea, págs. 75-102.
Rosa, Isaac (2009), «La construcción de la memoria de la guerra civil y la dictadura en la literatura reciente española» en A. Ribeiro de Menezes et al. (eds.), Guerra y memoria en la España contemporánea, Madrid, Verbum, págs. 209-228.
Sarlo, Beatriz (2005), Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión, Buenos Aires, Siglo XXI.
Stam, Robert (2014), Teoría y práctica de la adaptación, México, Universidad Nacional Autónoma de México.
Vinyes, Ricard (2002), Irredentas. Las presas políticas y sus hijos en las cárceles de Franco, Madrid, Temas de Hoy.
Wachowska, Judyta (2012), «El universo carcelario femenino del régimen franquista: entre historia, (pos)memoria y la novela histórica actual», Sociocriticism, 27, págs. 175-214.
White, Hayden (2003), El texto histórico como artefacto literario y otros escritos, Barcelona, Paidós.
Zavala, Lauro (2007), «Del cine a la literatura y de la literatura al cine», Casa del Tiempo, 95/96, págs. 10-13.
Zavala, Lauro (2018), Para analizar cine y literatura, Madrid, El Barco Ebrio.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Verónica Ripoll León

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All authors published in this journal accept the following copyright terms:
a. Authors retain their authors´ rights (copyright) and grant First Publication Rights to the journal, which whill be published under a the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
b. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g. including it in an institutional repository, or publishing it in a book) with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (e.g. in institutional repositories or on their own website) as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and more extensive citation of published work.
The author is responsible for obtaining permission from the copyright holder when using copyrighted materials.
This electronic journal is published by University of Málaga (UmaEditorial), thus it is necessary to cite the origin of any partial or total reproduction.


22.png)








