The Ventas Prison in Madrid. The Voices of Women Inmates in Literary and Filmic Representations of (Post)Memory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/tlc.7.2025.21423

Keywords:

Ventas prison, literature and cinema, historical memory, post-memory, sisterhood

Abstract

Literature and film have been fundamental in reconstructing the memory of the Ventas women’s prison in Madrid, giving voice to its inmates—victims of Franco’s repression. Testimonies from former political prisoners, novels such as La voz dormida (2002) by Dulce Chacón and Las trece rosas (2003) by Jesús Ferrero, along with their film translations, as well as various documentaries, have helped recover and reimagine these experiences. Within these narratives, prison is configured as a place of repression, but also of resistance and sisterhood. This study analyses how these representations have contributed to the vindication of these women’s legacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
100%
33%
Days to publication 
226
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

References

Agamben, Giorgio (2009), Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testigo. Homo sacer III, Valencia, Pre-Textos.

Augé, Marc (2000), Los no lugares. Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad, Barcelona, Gedisa.

Bal, Mieke (1990), Teoría de la narrativa (Una introducción a la narratología), Madrid, Cátedra.

Benjamin, Walter (1999), Poesía y capitalismo. Iluminaciones II, Buenos Aires, Taurus.

Botey Alonso, Dolores (2019), Memorias de una anarquista. Diez años, tres meses y 120 horas de prisión, Mallorca, Lleonard Muntaner.

Cañil, Ana R. (2011), Si a los tres años no he vuelto, Madrid, Espasa.

Castejón Hernández, Pablo (2014), «Violencia política en el Madrid de Posguerra. El caso de la Prisión de Porlier (1939-1944)», Revista de Estudios Penitenciarios, 266, págs. 9-82.

Chacón, Dulce (2002), La voz dormida, Madrid, Alfaguara.

Cuevas Gutiérrez, Tomasa (2004), Testimonios de mujeres en las cárceles franquistas, Huesca, Instituto de Estudios Altoaragoneses.

Doña, Juana (1978), Desde la noche y la niebla (Mujeres en las cárceles franquistas) Novela-testimonio, Madrid, Ediciones de la Torre.

Fernández Prieto, Celia (2006), «Formas de representación de la guerra civil en la novela contemporánea española (1990-2005)», en Guerra y literatura. XIII Simposio Internacional sobre Narrativa Hispánica Contemporánea, El Puerto de Santa María, 9, 10 y 11 de noviembre de 2005, Cádiz, Fundación Luis Goytisolo, págs. 41-56.

Ferrero, Jesús (2003), Las trece rosas, Madrid, Siruela.

Fonseca, Carlos (2004), Trece Rosas Rojas. La historia más conmovedora de la guerra civil, Madrid, Temas de Hoy.

Fox, Manuela (2012), «Las Trece Rosas: de la historia a la ficción», en P. Botta et al. (coords.), Rumbos del hispanismo en el umbral del Cincuentenario de la AIH, vol. 5, Roma, Bagatto Libri, págs. 270-279.

García-Madrid, Ángeles (1982), Réquiem por la libertad, Madrid.

Gómez López-Quiñones, Antonio (2006), La guerra persistente. Memoria, violencia y utopía: representaciones contemporáneas de la Guerra Civil española, Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert.

Hernández Holgado, Fernando (2003), Mujeres encarceladas. La prisión de Ventas: de la República al franquismo, 1931-1941, Madrid, Marcial Pons.

Hirsch, Marianne (2015), La generación de la posmemoria. Escritura y cultura visual después del Holocausto, Madrid, Carpe Noctem, PanCrítica.

Jakobson, Roman (1996), «Sobre los aspectos lingüísticos de la traducción», en D. López García (ed.), Teorías de la traducción: antología de textos, Cuenca, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, págs. 494-502.

Jenkins, Henry (2017), «Adaptation, Extension, Transmedia», Literature/Film Quaterly, 45/2, s. pág.

León-Sotelo, Trinidad de (2002), «Dulce Chacón publica La voz dormida, basada en testimonios reales», ABC, s. pág. [En línea: https://www.abc.es/cultura/libros/abci-dulce-chacon-publica-dormida-basada-testimonios-reales-200209060300-127621_noticia.html. Fecha de consulta: 02/03/2025].

Lindo, Elvira (2016), «Gracias, Mercedes», en M. Núñez Targa, El valor de la memoria. De la cárcel de Ventas al campo de Ravensbrück, Sevilla, Renacimiento, págs. 7-12.

López, Ángeles (2006), Martina, la rosa número trece, Barcelona, Seix Barral.

López Canicio, Gemma (2017), «Ficción en la novela de la no-ficción. Análisis del estatuto ficcional a partir del narrador», Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios, 13, págs. 176-198.

Núñez Targa, Mercedes (2016), El valor de la memoria. De la cárcel de Ventas al campo de Ravensbrück, Sevilla, Renacimiento.

Pérez Carrera, José Manuel (2020), «Memoria de la guerra civil en la narrativa del siglo XXI», en P. López López y M. A. García Moreno (coords.), Papeles de la memoria: aportaciones al estudio de la represión franquista, Asturias, Trea, págs. 75-102.

Rosa, Isaac (2009), «La construcción de la memoria de la guerra civil y la dictadura en la literatura reciente española» en A. Ribeiro de Menezes et al. (eds.), Guerra y memoria en la España contemporánea, Madrid, Verbum, págs. 209-228.

Sarlo, Beatriz (2005), Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión, Buenos Aires, Siglo XXI.

Stam, Robert (2014), Teoría y práctica de la adaptación, México, Universidad Nacional Autónoma de México.

Vinyes, Ricard (2002), Irredentas. Las presas políticas y sus hijos en las cárceles de Franco, Madrid, Temas de Hoy.

Wachowska, Judyta (2012), «El universo carcelario femenino del régimen franquista: entre historia, (pos)memoria y la novela histórica actual», Sociocriticism, 27, págs. 175-214.

White, Hayden (2003), El texto histórico como artefacto literario y otros escritos, Barcelona, Paidós.

Zavala, Lauro (2007), «Del cine a la literatura y de la literatura al cine», Casa del Tiempo, 95/96, págs. 10-13.

Zavala, Lauro (2018), Para analizar cine y literatura, Madrid, El Barco Ebrio.

Published

2025-10-22

How to Cite

Ripoll León, V. “The Ventas Prison in Madrid. The Voices of Women Inmates in Literary and Filmic Representations of (Post)Memory”. Trasvases Entre La Literatura Y El Cine, no. 7, Oct. 2025, pp. 36-58, doi:10.24310/tlc.7.2025.21423.

Issue

Section

Monográfico

Categories