The expressionist scene in the play The Visit and the film The Distinguished Citizen.

Authors

  • Katya Vázquez Schröder Universidad de La Laguna Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi3.11977

Keywords:

Expressionism, Theater, people, degradation, Cinema, The Visit, The Distinguished Citizen

Abstract

The purpose of this article is to establish the common characteristics, from the expressionist point of view, between the play by Friedrich Dürrenmatt, La visita de la vieja dama, and the Argentine film directed by Gastón Duprat and Mariano Cohn, El ciudadano ilustre. In both works, the protagonist is the victim of the cruelty of the people from the village to which they belong and are subjected to the degradation of their surroundings and themselves. This study will look at the ideological background, thematic and the dominant dramatic and scenic techniques in both works that make them a continuation of the past expressionist movement

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AGEL, Henri (1968), Estética del cine, Buenos Aires, Editorial Universitaria de Buenos Aires.

AMESTOY, Ignacio (2000), «Dúrrenmatt, I: La puesta en escena: ‘La vieja dama’ y la búsqueda de un teatro ritual», Primer acto: Cuadernos de investigación teatral, 283, págs. 15-23.

DÜRRENMATT, Friedrich (1996), Gespräche 1961-1990, Zürich, Diogenes Verlag.

DÜRRENMATT, Friedrich (2014), La visita de la vieja dama: una comedia trágica, Barcelona, Tusquets.

EISNER, Lotte (1988), La pantalla demoniaca, Madrid, Cátedra.

FONTANA, Patricio (2016), «El ciudadano ilustre y sus trampas», Revista Transas, Universidad Nacional de San Martín, 10-2016, págs. 1-3. Recuperado de: https://www.revistatransas.com/2016/10/20/el-ciudadano-ilustre-y-sus-trampas/

GARCÍA TEMPLADO, José (2000), «La visita de la Vieja Dama. Otro punto de vista», Espéculo, 14, s. pág. [En línea:

https://webs.ucm.es/info/especulo/numero14/v_dama.html].

GUERRERO ZAMORA, Juan (1955), La imagen activa y el expresionismo dramático, Madrid, Ateneo.

IBSEN,Henrik (1972), Un enemigo del pueblo: drama en tres actos, Madrid, Escelicer.

KOTT, Jan (1965), «El rey Lear y Final de partida», Primer Acto, 69, págs. 4-17.

OLIVA, César (1990), Historia básica del arte escénico, Madrid, Cátedra.

PLEBE, Armando (1971), Qué es verdaderamente el Expresionismo, Madrid,

Doncel.

QUEVEDO, Francisco de (1967), Los sueños, Zaragoza, Ebro.

RODRÍGUEZ MUÑOZ, Aureliano (2001), «Ritualismo y expresionismo social en La visita de la vieja dama», en Francisco Torres Monreal (coord.), El teatro y lo sagrado: de M. de Ghelderode a F. Arrabal. Murcia, Universidad de Murcia, págs. 513-520.

ROMAGUERA, Joaquim y Homero ASINA (1980), Fuentes y documentos del cine, Barcelona, Gustavo Gili.

VARGAS, David (2004), «La visita de la vieja dama», Escena: Revista de las Artes, 55/2, págs. 81-103.

Published

2021-09-29

How to Cite

Vázquez Schröder, K. “The Expressionist Scene in the Play The Visit and the Film The Distinguished Citizen”. Trasvases Entre La Literatura Y El Cine, no. 3, Sept. 2021, pp. 245-60, doi:10.24310/Trasvasestlc.vi3.11977.

Issue

Section

Miscellaneous