Who Understands the Law? Legal Vocabulary as a Predictor of Civic Competence
DOI:
https://doi.org/10.24310/isl.20.2.2025.22845Keywords:
predictors, legal vocabulary, legal competence, adolescents, university students, civic competenceAbstract
This study analyses the factors that contribute to the mastery of legal vocabulary among 850 university students from five Spanish-speaking countries. The central idea is straightforward: to understand the legal system, you need to master its vocabulary, and this skill depends on certain factors that need to be analysed. The results reveal that legal lexical competence is generally moderate to low (M = 4.92/10) and that significant disparities exist depending on the field of study. Those studying law, economics, and humanities achieve the highest scores, while those in social sciences, health sciences, arts, and vocational training lag clearly behind by more than two points. Age emerges as an independent positive predictor, suggesting that exposure to legal situations over time improves vocabulary mastery. There is also a significant gender effect, with men achieving better results, although the exact cause is unknown. In contrast, neither country of origin nor level of education have an influence when controlling for other variables, as confirmed by the multilevel model, whose ICC is practically zero. The study concludes that legal lexical competence requires explicit curricular interventions and cannot be left to chance in education
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- N/A
- Publisher
- EduVerso, Universidad de Málaga
References
Adams, A., & Andreis, A. M. (2012). Espacialidad e intersubjetividad en la constitución de la ciudadanía: el papel de la escuela. In N. de Alba Fernández, F. F. García Pérez & A. Santisteban Fernández (eds.), Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las Ciencias Sociales (vol. I, pp. 101-108). Díada Editora.
Aguirre-Beltrán, B. (2001). El español para la comunicación profesional. Enfoque y orientaciones didácticas. En Español para Fines Específicos. Actas del I Congreso Internacional de Español para Fines Específicos (pp. 33-43). Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Alam, M. S., & Asmawi, A. (2023). Chat GPT in Constructivist Language Pedagogy: Exploring Its Potential and Challenges in Legal Vocabulary Acquisition. Applied Research on English Language, 12(4), 131-148. https://www.doi.org/10.22108/are.2024.139708.2188
Bastidas-García, E. M. (2016). Las colocaciones en el español jurídico y su tratamiento en el aula de español para extranjeros [Doctoral dissertation. Universitat de València]. http://hdl.handle.net/10550/58170
Beaty, R. E., Silvia, P. J., Nusbaum, E. C., Jauk, E., & Benedek, M. (2014). The roles of associative and executive processes in creative cognition. Memory & Cognition, 42(7), 1186-1197. https://doi.org/10.3758/s13421-014-0428-8
Calahorro-Merina, E.M. (2015). La enseñanza de Español para Fines Específicos. El español jurídico [Doctoral dissertation. Universidad de Málaga]. http://hdl.handle.net/10630/13546
Campos Pardillos, M. Á., Calvo Ferrer, J. R., Martínez Motos, R., Pastor Pina, J., Pérez Contreras, P. & Moreno García, L. D. (2013). La enseñanza/aprendizaje del léxico jurídico: dificultades y especificidad de un componente difuso. In J. D. Álvarez Teruel, M. T. Tortosa Ybáñez & N. Pellín Buades (coords.), La producción científica y la actividad de innovación docente en proyectos de redes (pp. 1616-1631). Universidad de Alicante. http://hdl.handle.net/10045/36042
Carbó Marro, C., & Mora Sánchez, M. (2012). De ley. Manual de español jurídico. Edinumen. https://www.redalyc.org/pdf/921/92152423014.pdf
Carranza Alcántar, M. del R. (2016). El uso de las TIC en la enseñanza y el aprendizaje del Derecho. Revista Educ@rnos, 15, 151-167. https://revistaeducarnos.com/wp-content/uploads/2016/10/articulo-maria-del-rocio.pdf
Cervantes-Ayala, P.A. (2020). Aproximaciones hacia una política educativa para la alfabetización jurídica. DIKE, Revista de Investigación en Derecho, Criminología y Consultoría Jurídica, 14(27), 203-225.
Chamorro Guerrero, A. (2020). El enfoque léxico en la enseñanza del español jurídico. En La enseñanza del español con fines específicos (139-156). In Ediciones Académicas.https://1library.co/article/el-enfoque-l%C3%A9xico-la-ense%C3%B1anza-del-espa%C3%B1ol-jur%C3%ADdico.z3d917w9
Cownie, F., Bradney, A., & Jones, E. (Eds.). (2025). Elgar Concise Encyclopedia of Legal Education. Edward Elgar Publishing. https://www.e-elgar.com/shop/usd/elgar-concise-encyclopedia-of-legal-education-9781035302925.html
De Alba-Fernández, N., García-Pérez, F.F & Santisteban-Fernández, A. (2012). Educar para la participación ciudadana
en la enseñanza de las ciencias sociales. Díada Editora.
Del Valle Cacela, V. (2020). Algunas observaciones sobre las colocaciones en el lenguaje jurídico español. Lublin Studies
in Modern Languages and Literature, 44(3), 45-56. https://www.researchgate.net/publication/378262866_Algunas_observaciones_sobre_las_colocaciones_en_el_l
enguaje_juridico_espanol
Farrell, L. (2022). Literacy education for citizenship across the lifespan. Comparative Education, 58(4), 444–462. https://doi.org/10.1080/03050068.2022.2108248
González Hernández, E., & Hernando García-Cervigón, A. (2020). Nuevas herramientas de enseñanza del lenguaje jurídico: elaboración de un glosario jurídico audiovisual. In Actas del Congreso Internacional Nodos del Conocimiento 2020. https://2020.nodos.org/ponencia/nuevas-herramientas-de-ensenanza-del-lenguaje-juridico-elaboracion-de-un-glosario-juridico-audiovisual/
Gutiérrez, M. (2021). El español jurídico: aproximación didáctica integradora a partir de una perspectiva discursiva. In Actas del Congreso Internacional de Español para Fines Específicos (pp. 85-102). Instituto Cervantes. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/viena_2021/05_gutierrez.pdf
Gutiérrez-Fresneda, R., De Vicente-Yagüe, M. I., & Jiménez-Pérez, E. (2021). Efectos de la conciencia suprasegmental en el aprendizaje de la lectura en los primeros niveles escolares. Revista de Psicodidáctica, 26(1), 28-34. https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2020.10.001
International Bar Association & Law Schools Global League. (2020). Blueprint for Global Legal Education. IE Law School. https://www.ie.edu/law-school/knowledge-exchange/blueprint-global-legal-education/
Instituto Cervantes (2008). Diccionario de términos clave en ELE. https://cvc.cervantes.es/Ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/default.htm
Jiménez-Pérez, E. d. P., González Torres, R., & Fernández-Fuentes, S. (2026). Validación de lexlec: competencia lectora de léxico jurídico en español. In press.
Jiménez-Pérez, E. P. (2023). Critical Thinking VS Critical Competence: Critical Reading. Investigaciones Sobre Lectura, 18(1), 1-26. https://doi.org/10.24310/isl.vi18.15839
Jiménez-Pérez, E. Barrientos-Báez, A., Caldevilla-Domínguez, D. Gómez, & Galán, J. (2020). Influence of Mothers’ Habits on Reading Skills and Emotional Intelligence of University Students: Relationships in the Social and Educational Context. Behavioral Sciences, 10(12), 1-16. https://doi.org/10.3390/bs10120187
Jiménez Pérez, E. del P, De Vicente-Yagüe, M. I., Gutiérrez-Fresneda, R., & Cuadros-Muñoz, R. (2024). MAI: brief test in reading competence. Education Sciences, 14 (6), 562. https://doi.org/10.3390/educsci14060562
Lundy, L. & Martínez Sainz, G. (2018). The Role of Law and Legal Knowledge for a Democratic Society: Exploring the Case for Legal Literacy in Education. Human Rights Education Review, 5(2), 58-76. https://doi.org/10.7577/hrer.2560
Ministerio de Justicia. (N.d.). Glosario jurídico. Gobierno de España. https://www.mjusticia.gob.es
Nation, I. S. P. (2001). Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge University Press.
https://doi.org/10.1017/CBO9781139524759
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2015). Transformar nuestro mundo: La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/
Ortiz-Sánchez, M. & Pérez-Pino, V. (2004). Léxico jurídico para estudiantes. Tecnos.
Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria.
Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria.
Real Academia Española & Consejo General del Poder Judicial. (2016). Diccionario del español jurídico. Espasa.
Recomendaciones del Consejo, de 22 de mayo de 2018, relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea C189.
Robinson-Pant, A. (2023). Literacy: A lever for citizenship? International Review of Education, 69, 1–17. https://doi.org/10.1007/s11159-023-09981-6
Rodrigues, M., Carola, M., & Costa, P. (2023). Legal literacy competence framework. The Law Project / INOVA+. https://thelawproject.eu
Rodríguez Tapia, S. (2023). Percepción, terminología e interlocutores del discurso jurídico en el grado de especialización textual. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 94, 137-152. https://doi.org/10.5209/clac.70744
Sanz i Vilar, E., & Sevilla-Vallejo, S. (2020). El español jurídico: propuesta de intervención en el aula de español con fines específicos. Revista de Lenguas para Fines Específicos, 27(1), 113-139. https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/LFE/article/view/1354
Schmitt, N. (2000). Vocabulary in Language Teaching. Cambridge University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Copyright will be automatically assigned to Elena del Pilar Jiménez-Pérez, Manuel León-Urrutia, David Caldevilla-Domínguez, Sergio Arlandis-López upon publication.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents published in Investigaciones sobre la Lectura are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Investigaciones sobre la Lectura recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Investigaciones sobre la Lectura is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.






31.png)





