Lectura en y a través de las disciplinas: la comprensión de géneros académicos escritos. Una exploración al ámbito desde algunas teorías y modelos de comprensión del discurso escrito
DOI:
https://doi.org/10.24310/isl.vi14.12233Abstract
La comprensión textual es una de las tareas sociocognitivas más complejas y una habilidad fundamental en nuestra sociedad actual (Parodi, 2005), en particular, en las comunidades de práctica académicas y profesionales (Hyland, 2012), donde la lectura se transforma en una vía de acceso, adquisición, construcción del conocimiento e incorporación a comunidades específicas (Wineburg, 1998; Yore, Bisanz y Hand, 2003). El objetivo de este artículo es indagar en el proceso de comprensión de textos académicos y disciplinares. Para esto se analizan las propuestas y modelos teóricos sobre la comprensión del discurso especializado, tales como Kintsch (1998), la Escuela Lingüística de Valparaíso (Parodi, 2005; 2011; 2014; Ibáñez, 2007b; 2008; Parodi, Peronard & Ibáñez, 2010), McNamara (2004), McNamara & Kintsch (1996), Goldman, Braasch, Wiley, Graesser y Brodowinska (2012). Con ello, se espera contribuir a la conformación de un estado de la cuestión para entender qué significa comprender textos en las disciplinas y dar cuenta de su procesamiento.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Investigaciones sobre la Lectura are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Investigaciones sobre la Lectura recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Investigaciones sobre la Lectura is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.