A school that reinvents itself. Process of change towards innovation
DOI:
https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i2.9510Keywords:
innovation, improvement, eacher professional development, teamworkAbstract
In this article, the experience of methodological change lived in the Infant School “El Llano” in Paterna de Rivera (Cádiz) is related. Thanks to this experience, teachers in this school have advanced towards innovative educational practices, in a training process in which the entire centre has participated. We analize advances and setbacks, difficulties and opportunities found on the long way.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Aguilar, B. (2010). Construir, jugar y compartir. Un enfoque constructivista de las Matemáticas en Educación Infantil. Enfoques Educativos S.L.
Cobo, C. y Moravec, J.W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
Decreto de 29 de julio de 2008, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas correspondientes a la Educación Infantil en Andalucía.
Díez, C. (1996). La oreja verde de la escuela: Trabajo por proyectos y vida cotidiana en la escuela infantil. Madrid: Ediciones de la Torre.
Díez, C. (2007). Mi escuela sabe a naranja: estar y ser en la escuela infantil. Barcelona: Graó.
Equipo Educativo de Reggio Emilia (1994). Los cien lenguajes del niño. Madrid: Editorial Conferencia.
Fernández, P. y Melero, M. A. (1995). La interacción social en contextos educativos. Madrid: Siglo XXI de España Editores.
Fons, M. (1999). Leer y escribir para vivir: alfabetización inicial y uso de la lengua escrita en el aula. Barcelona: Ed. Graó.
Instrucciones de 8 de marzo de 2017, de la Dirección General de Participación y Equidad por la que se actualiza el protocolo de detección, identificación del alumnado con Necesidades Específicas de Apoyo Educativo y Organización de la respuesta educativa.
Instrucciones de 20 de septiembre de 2019, de la Dirección General de Formación del Profesorado e Innovación Educativa para el desarrollo de la formación en centro.
Malaguzzi, L. (2001). La educación infantil en Reggio Emilia. Barcelona: Octaedro, S.L Rosa Sensat.
Orden de 5 de agosto de 2008, por la que se desarrolla el Currículum en educación infantil en Andalucía.
Orden de 29 de diciembre de 2008, por la que se establece la ordenación de la evaluación en la Educación Infantil en la Comunidad Autónoma de Andalucía.
Orden de 31 de julio de 2014, por la que se aprueba el III Plan Andaluz de Formación Permanente del Profesorado.
Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación infantil.
Resolución de 23 de junio de 2019, de la Dirección General de Formación del Profesorado e Innovación Educativa, por la que se determina el desarrollo de las líneas estratégicas de formación del profesorado establecidas en el III Plan Andaluz de Formación Permanente del Profesorado y la elaboración de los proyectos de formación para el curso 2019/2020.
Romera, M. (2019). La escuela que quiero. En busca del sentido común: pedagogía de altura contada desde el suelo. Barcelona: Editorial Destino.
Ruíz de Velasco, M.A. (2019). El lugar del símbolo. El imaginario infantil en las instalaciones de juego. Barcelona: Graó.
Tonucci, F. (2020). Conferencia: Una buena escuela en tiempos de coronavirus. https://www.youtube.com/watch?v=0BSvAKQCFjg
Trueba, B. (2015). Espacios en armonía. Propuesta de actuación en ambientes para la infancia. Barcelona: Octaedro.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

