Main Article Content

Beatriz Roldan
Universidad Autónoma de Tlaxcala (México)
Mexico
https://orcid.org/0000-0001-7083-7744
Vol. 2 No. 1 (2021), STUDIES AND ESSAYS, pages 41-60
DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i1.9473
Submitted: May 29, 2020 Accepted: Aug 5, 2020 Published: Jan 31, 2021
How to Cite

Abstract

This study analyzes ten educational reforms for initial teacher schools in Mexico It intends to answer the question: What are the political and economic trends that have marked the inclusion or non-inclusion of the English subject in the curriculum plans for teachers’ schools from 1820 to 2018? This time range refers to the year in which first initiative for teachers’ training emerged and to the last, when the most recent reform was implemented. A qualitative paradigm is adopted in order to follow a documentary analysis. Michel Foucault’s notion of genealogy is applied to events and social context that surrounds English within curricular plans. The findings recognize cycles of ups and downs with both social, political and educational contractions and expansions that act as either revitalizing or eliminating forces of the English subject in the Mexican curriculum for initial teacher’s schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Aguirre, M. (2010). “Una invención del siglo XIX la escuela primaria (1780-1890)”. En L. Lafarga (Ed.), Diccionario Historia de la Educación en México. Recuperado de https://bit.ly/36I9xUn

Arnaut, A. (1996). Historia de una profesión: Los maestros de educación primaria en México 1887-1994. CIDE. Baker, C. (2001). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Recuperado de https://bit.ly/2XbrNT7

Ballín, R. (2007). El Congreso Nacional de Instrucción de 1889, Ponencia presentada en el IX Congreso Nacional de Investigación Educativa, México. Recuperado de https://bit.ly/2B1wZ34

Barrón-Tirado, C. y Pontón-Ramos, C. (2013). “La reforma de la escuela normal de 1997. Algunas consideraciones críticas”. En P. Ducoing (Ed.), La escuela normal: Una mirada desde el otro. Recuperado de https://bit.ly/2XCXJic

Bazant, M. (1993). Historia de la Educación durante el porfiriato. El Colegio de México.

CDPPE (2014) Comité de Direccionamiento de Políticas y Prácticas Educativas. Recomendación CM/ Rec(2014)5. Concejo de Europa. Bruselas

Cruz, O. (2007). “Políticas educativas recientes en la formación de profesorado: Algunos elementos conceptuales para su análisis”. En P. Padierna, y R. Mariñez, (Eds.), Educación y comunicación. Tejidos desde el Análisis Político del Discurso (pp. 39-67). Juan Pablos/ Programa de Análisis Político del Discurso e Investigación.

Diario Oficial de la Federación México, (2018). Acuerdo N°134 de 8 de Junio de 1988, por el que se establece el plan de estudios para la formación de docentes en educación primaria a nivel de licenciatura. Recuperado de https://bit.ly/2X8iKlF

DGESPE (2012). Plan de Estudio 2012. Dirección General de Educación Superior para Profesionales de la Educación. Recuperado de https://bit.ly/3etw0qK

Ducoing, P. (2004). Origen de la Escuela Normal Superior de México. Bogotá: Revista Historia de la Educación Latinoamericana 6(6), 39-56.

Ducoing, P. (2013). La escuela normal: Una mirada desde el otro. Recuperado de https://bit.ly/2XCXJic

Figueroa, M. (2000). La formación de docentes en las escuelas normales: entre las exigencias de la modernidad y las influencias de la tradición. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), XXX(1), 117-142. Recuperado de https://bit.ly/3gw6L9m

Foucault, M. (2019). La microfísica del poder. Siglo XXI Editores.

García, J. (2015). La educación lancasteriana en México y América Latina como solución del estado liberal ante el vacío dejado por la iglesia. Boletín Virtual, Julio 4-7, pp. 48-66. Recuperado de https://bit.ly/2ZVeisz

Hurtado, P. (2002). “Una mirada, una escuela, una profesión: Historia de las escuelas Normales 1921- 1984”. En L.E. Galván (Ed.), Diccionario de historia de la educación en México. Recuperado de https://bit.ly/36I9xUn

Larios, M., Hernández, G. y Coronado, R. (2016). La labor y logros educativos de Enrique Laubscher en Chihuahua 1889-1890. Ponencia presentada en el XII Congreso Nacional de Investigación Educativa. Educación inicial y básica.

MacLean, K. (2011). Children for Whom English Is an Additional Language. En G. Knowles (Ed.), Supporting Inclusive Practice, 2 ed. (pp.) 26-45. Routledge.

Martínez, R. y Contreras, E. (2016). El papel de la investigación en las escuelas normales. El reto en el perfil de los docentes. Ponencia presentada en el Congreso Nacional las escuelas normales: Una mirada hacia el futuro, Xalapa-Enríquez, Veracruz, pp. 1-12.

Medrano, V., Méndez, E. y Morales, M. (2017). La educación normal en México. Elementos para su análisis. INEE. Recuperado de https://bit.ly/2TLkCig

Mendoza, M. (2017). Breve resumen histórico de la enseñanza del inglés en los planes de estudio de educación básica y media superior. Pobacma 6(1), pp.55-60.

Meneses-Morales, E. (1973). Tendencias educativas oficiales en México 1821-1911. La Problemática de la Educación Mexicana en el siglo XIX y principios del siglo XX. Editorial Trillas.

Meneses-Morales, E. (1991). Tendencias Educativas Oficiales en México 1964-1976. CEE-UIA.

Meneses-Morales, E. (1998c). Tendencias educativas oficiales en México 1934-1964. CEE-UIA

Meyer, J. (2011). Dos siglos, dos naciones México y Francia 1810 – 2010. CIDE 72. Recuperado de https://bit.ly/3d51KlU

Meyer, L. (2015). Felipe Calderón o el infortunio de una transición. Foro internacional, 55(1), 16-44. Recuperado de https://bit.ly/3ekFcOe

Mora, J. (1979). Los maestros y la práctica de la educación socialista. Universidad Pedagógica Nacional 29, (1) Recuperado de https://bit.ly/2XEH8dA

Muñoz, M. (2015). La enseñanza del inglés en planes y programas de estudio en las escuelas normales de México. Praxis Investigativa ReDIE 7(12), pp. 85-95. Recuperado de https://bit.ly/2M5T9U9

Navarrete, Z. (2015). Formación de profesores en las escuelas normales de México siglo XX. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 17(25), 17-34. Disponible en https://bit.ly/2ZHFSsT

Ortega, R. y Somuano, M. (2015). El periodo presidencial de Felipe Calderón Hinojosa. Foro internacional, 55(1), 5-15. Recuperado de https://bit.ly/3gsY2og

Quiñones, L. (2001). La Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de Durango. CXXX Aniversario. México, Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de Durango. Recuperado de https://bit.ly/2ZKJk6i

Ramos, C. (1977). Enrique Rébsamen ideólogo educativo. En Primer anuario Centro de Estudios Históricos. Recuperado de https://bit.ly/3erGyqq

Rodríguez y Romero, D. (2018). Compilación para la sesión de la Sociedad de Estudios Históricos del Metodismo en México. Recuperado de https://bit.ly/3eokU6z

Rodríguez, L. (2006). Políticas educativas 1940-1970: Una reflexión desde la docencia. Tesis de Licenciatura). Universidad Pedagógica Nacional Unidad D.F. Centro. México, Recuperado de https://bit.ly/2XyTLXK

Salazar, M., Chapa, M. y Cantillo, M. (2017). La enseñanza del inglés en la escuela normal Pablo Livas: De lo extracurricular a la certificación. Ponencia presentada en el Congreso Mexicano Investigación Educativa. Mérida, Yucatán. pp.1-8.

SEGUNDO CONGRESO NACIONAL DE INSTRUCCIÓN (1981). Informes y Resoluciones. Imprenta de Francisco Díaz de León. México. Universidad de Nuevo León. Recuperado de https://bit.ly/2AehPaw

SEP (2002). Plan de estudios 1997 Programa para la Transformación y Fortalecimiento Académicos de las Escuelas Normales. Secretaría de Educación Pública, México: SEP. Recuperado de https://bit.ly/2yDdugr

SEP (2017). Estrategia de fortalecimiento y transformación de las escuelas normales. Secretaría de Educación Pública, Recuperado de https://bit.ly/2XAMQgJ

Staples, A. (1992). “Alfabeto y catecismo, salvación del nuevo país”, en A. Hernández y M. Miño (Eds.), Lecturas de Historia Mexicana (pp.69-92). El Colegio de México.

Staples, A. (2005). Recuento de una batalla inconclusa. La educación mexicana de Iturbide a Juárez. El Colegio de México.

Tanck, D. (1977). “La escuela ilustrada -1786 -1836- Educación primaria en la ciudad de México, México”, pp.140-142). Colegio de México, Nueva Serie 22.

Tanck, D. (1992). “Las escuelas lancasterianas en la Ciudad de México:1822-1842”, en A. Hernández y M. Miño (Eds.), Lecturas de historia mexicana (pp.49-68). El Colegio de México.

Vera, K. (2006). Aportes de Don Enrique C. Rébsamen a la educación mexicana. (Tesis de Licenciatura). Universidad Pedagógica Nacional Unidad Ajusco. Recuperado de https://bit.ly/3cb38Cm

Womack, Jr. J. (2012). La economía de México durante la Revolución, 1910-1920: historiografía y análisis. Argumentos (México, D.F.), 25(69), 13-56. Recuperado de https://bit.ly/3ekJnJU

Yurén, M. (2009). Reformas Curriculares en la Formación de Docentes en México. Educação& Realidade, 34 (1), 33-48. Recuperado de https://bit.ly/2Af5l2e