Academic bodies as spaces for the formation and production of knowledge. Experiences, narratives, knowledge and tensions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9400

Keywords:

research training, possgraduate, experiences, narratives, knowledges

Abstract

The paper that we present has the purpose of recovering the experiences and knowledge that as research group, integrated through what in Mexico is called the Academic Body (AB), we acquired in relation to the collegiate research work developed over ten years.

The contributions are derived from the development of several projects that we elaborated related to training for research in postgraduate studies in Education in Mexico, which relied on the narrative to recover through interviews, the experiences and knowledge that as tutors of these programs accumulated on the methodology and didactics of educational research.

As research teachers and a decade after the formation of the first AC in the Higher Education Sciences of the State of Mexico, we consider it important to systematize reflect and share our trajectories, experiences and knowledge around the processes of collegiate training, as well the problems and institutional, collective and personal tensions that we face both in training of researchers.

The writing is divided into two parts: in the first we give an account of the context, purposes and importance of the AB for Higher Education Institutions in Mexico.

In the second part, in which we share experiences and knowledge in relation to collegiate work, the problems we face, the way in which the we have raffled as well as its importance to our academic training and professional.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
124
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

References

Althusser, L. (1967). La revolución teórica de Marx. México: Siglo XXI.

Bolivar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.

Chase, S. (2015). Investigación narrativa. Multiplicidad de enfoques, perspectivas y voces. En N. E. Denzin (2015). Métodos de recolección y análisis de datos (pp. 58-112). México: Gedisa.

De Alba, A. (2017) Entrevista a Ernesto Laclau. En A. De Alba y M. Peters (2017). (Coords.). Sujetos en proceso: diversidad, movilidad y políticas de subjetividad en el siglo XXI (p. 291), México: IISUE educación

Díaz-Barriga, A. (2009). Un sistema de acreditación que desconoce su pertinencia social. En A. Díaz-Barriga (2009). El posgrado en educación en México (pp. 45-88). México: IISUE-UNAM.

Heller, A. (2011). La teoría de los sentimientos. México: Coyoacan.

Huberman, M., Thompson, Ch. L. y Weiland, S. (2000). Perspectiva de la carrera del profesor. En J. B. Bidle, La enseñanza y los profesores I. La profesión de enseñar. Barcelona: Paidós.

ISCEEM. (2011). Programa de Maestría en Investigación de la Educación. Gaceta ISCEEM (38), 1-45.

Laclau, E. (2006). The Homesteead, Evanston. (A. De Alba, Entrevistador) Illinois, Chigago, Estados Unidos.

Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Revista Aloma, Filosofía de l´educacio i de l´esport Banquema, 19, 87-11. [Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/103367]

Larrosa, J. (1998). Sobre la experiencia. Universidad de Barcelona. Aloma.

Lyotard, J. F. (1993). La condición posmoderna. España: Planeta Agostini.

Medina, P. (2000). ¿Eres maestro normalistaa y/o universitario? La docencia cuestionada. México: Plaza y Valdés.

Moreno, G. (2010). Historias de formación para la investigación en doctorados en educación. México: Plaza y Valdés.

Moreno, G. et al. (2009). La formación de investigadores en educación: cuatro acercamientos al estado de conocimiento. Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara.

Ortega, C., & Hernández, A. (2016). La conformación del cuerpo académico en la escuela normal, un medio para mejora en la formación docente. Ra Ximhai, 12(6), 295-303 [Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46148194020]

Pérez, D., Atilano, P. y Condés, F. (2017). Formación para la investigación en los posgrados en educación. Perfiles, trayectorias, experiencias y saberes. Toluca, México: ISCEEM.

Ricoeur, P. (1995). Tiempo y narración (Vol. I). México: Siglo XXI.

Sánchez, R. (2010). Enseñar a investigar. Una didáctica nueva de la investigación en ciencias sociales y humanas. México: IISUE-UNAM.

SEP. (2020). Apoyo para el fortalecimiento de Cuerpos Académicos. Diario Oficial, 10 enero 2020. [Recuperado el 15 de marzo de 2020 de: http://www.dgesu.ses.sep.gob.mx/prodep.htm]

Serrano, J. A. y Ramos. J. M. (2011). Trayectorias biográficas y prácticas. México: UPN.

Tardif, M. (2009). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. España: Narcea.

Yuren, T. (2005). Ethos y autorformación del docente. Análisis de dispositivos de formación de profesores. México: Cerezo.

Zemelman, H. (1987). Conocimiento y sujetos sociales. México: Colmex.

Zemelman, H. (2009). Reflexiones entre epistemología y método. México: Cerezo

Published

2020-09-30

How to Cite

Pérez Arenas, D., Atilano Morales, P., Hernández Morales, J. ., & Condés Infante, J. F. (2020). Academic bodies as spaces for the formation and production of knowledge. Experiences, narratives, knowledge and tensions. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 1(3), 355–381. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9400