Missing knowledge and knowledge to ignore in pedagogical field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i1.9175

Keywords:

pedagogical knowledge, desire to know, teacher education, emancipation

Abstract

This essay explores knowledge as a product of alteration and an effect on subjectivation modes. Under the reference to the Pandora’s Greek myth, the desire to know is reflected, from the preontological curiosity that is installed as an unresolved question throughout life. Similarly, the Psyche’s myth addresses the need for the stripping of educational prerogatives. Emphasis is placed on unfinished pedagogical knowledge. Language, conversation and study are pretexts that set in motion the search -freedom of meaning- for existence in its own time. The knowledge relationship requires recognition, above the content and learning guides. Therefore, the need arises for teachers to accept some knowledge and detach themselves from others. Thus, the knowledge from the internal world of educators may be captured by prediction, which translates into apathy and disinterest in students. In order for the teacher to be available to them and to trigger and sustain the function of knowledge, generosity in offering cultural resources and omitting the logic of representation are required. Elements that encourage the teacher to promote the emancipation of their students from the affirmation of their capacities and powers, from the trust and with the consent of the other.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
256
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

References

Alliaud, A. & Antelo, E. (2011). Los gajes del oficio. Aique.

Arbiol, C. (2018). Elementos para una pedagogía de la alteridad en la práctica de educadoras sociales.

Teoría de la educación, 30(2), 109-129.

Arendt, H. (2016). Entre el pasado y el futuro. Península.

Beillerot, J. (1996). Pour une clinique du rapport au savoir. L’Harmattant.

Biesta, G. (2017). El bello riesgo de educar. SM.

Butler, J. (2017). Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Paidós.

Bárcena, F. & Mèlich, J-C. (2014). La educación como acontecimiento ético. Miño y Dávila.

Bárcena, F. (2012). El aprendiz eterno. Miño y Dávila.

Castoriadis, C. (2006). Sujet et vérité. Seuil.

Charlot, B. (1997). Du rapport au savoir. Economica.

Deligny, F. (2009). Permitir, trazar, ver. MACBA.

Derrida, J. (1998). Políticas de la amistad. Trotta.

Enriquez, E. (2015). Clinique du pouvoir. Eres.

Filloux, J-C. (2001). Campo Pedagógico y Psicoanálisis. Nueva Visión.

Freud, S. (2013). Obras completas: Fragmento de análisis de un caso de histeria (Dora). Tres ensayos de teoría

sexual, y otras obras, 1901-1905. Amorrortu.

Frigerio, G. & Diker, G. (Ed.) (2006). Educar: ese acto político. Del Estante.

Frigerio, G., Korinfeld, D., & Rodríguez, C. (2017). Trabajar en instituciones: los oficios del lazo. Noveduc.

Garcés, M. (2017). Nueva ilustración radical. Anagrama.

Gribinski, M. (2011). Les Scènes indésirables. De l’Olivier.

Guignard, F. (2013). En el núcleo vivo de lo infantil en el adulto. Biblioteca Nueva.

Hassoun, J. (1996). Los contrabandistas de la memoria. De la Flor.

Kaplan, A. & Sanmartín, M. (2017). Niños dispersos, aburridos, solos. Noveduc.

Lacan, J. (1997). Seminario 17. El reverso del psicoanálisis. Paidós.

Lacan, J. (2014). Seminario 6. El deseo y su interpretación. Paidós.

Larrosa, J. (2017). Pedagogía profana. Miño y Dávila.

Lazzarato, M. (2006). Por una política menor. Traficantes de sueños.

Lévinas, E. (2012). Totalidad e infinito. Sígueme.

Mannoni, O. (1989). La educación imposible. Siglo XXI.

Mauco, G. (1993). Psicoanálisis y educación. Carlos Lohlé.

Meirieu, P. (2019). Pedagogía: necesidad de resistir. Popular.

Mèlich, J-C. (2015). Ética de la compasión. Herder.

Niedzwiecki, D. (Ed.) (2015). Solá, fané y descangayada: conversaciones sobre la escuela. FLACSO.

Nietzsche, F. (2015). Humano, demasiado humano. Edaf.

Percia, M. (2017). Estancias en común. La Cebra.

Philips, A. (2014). La meilleure des vies. De l’Olivier.

Rabant, C. (2008). Deseo de saber y campo pedagógico. En Jiménez, M. & Páez, R. (Eds.) Deseo, saber y transferencia (pp.239-290). Siglo XXI.

Rancière, J. (2010). El maestro ignorante. Laertes. Recalcati, M. (2016). La hora de clase. Anagrama. Ricoeur, P. (2010). Sí mismo como otro. Siglo XXI. Ricoeur, P. (2013). Caminos del reconocimiento. Trotta. Skliar, C. (2017). Pedagogías de las diferencias. Noveduc. Soler, C. (2015). Lo que queda de la infancia. Letra Viva.

Stavchansky, L. & Untoiglich, G. (2017). Infancias. Entre espectros y trastornos. Paradiso Editores.

Viñar, M. (2014). Notas sobre la juventud hoy. InterCambios: Dilemas y Transiciones de la Educación Superior, 1, 1, pp. 20-27.

Winnicott, D. (2008). Realidad y juego. Gedisa. Zizek, S. (2017). Porque no saben lo que hacen. Akal.

Published

2021-01-31

How to Cite

Gómez Ramos, D. (2021). Missing knowledge and knowledge to ignore in pedagogical field. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 2(1), 61–78. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i1.9175

Issue

Section

STUDIES AND ESSAYS