Main Article Content

Claudia De Laurentis
UNMDP
Argentina
Luis Porta
UNMDP-CONICET
Argentina
https://orcid.org/0000-0002-5828-8743
Biography
Vol. 1 No. 3 (2020): Special Issue: Narrativas, docencia universitaria e investigación educativa, RESEARCHES, pages 152-171
DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.8802
Submitted: May 7, 2020 Accepted: Sep 1, 2020 Published: Sep 30, 2020
How to Cite

Abstract

The purpose of this article is to present one of the ways in which teachers’ professional identity is expressed. Stemming from research proposed by GIEEC (Grupo de Investigación en Educación y Estudios Culturales, part of CIMEd ), these findings are part of a project which purpose was to explore teacher’s professional identity. The field work for the Project took a year and was composed of narrative interviews to teachers in charge of future teacher’s education courses working at School of Humanities belonging to UNMDP. Those encounters uncovered the interviewees need to resort to metaphors as a resource to convey their being/becoming teachers’ educators. The semantics fields present in the narratives meet and weave the identity fabric in three key knots: teaching as a journey, teaching as a game and teaching as an artistic performance. In the following sections, we present some aspects related to the inquiry and the way in which metaphors arise as an essential part of that teachers’ identity fabric

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Álvarez, Z., Porta, L. y Sarasa, M. C. (2010). Itinerarios de la buena enseñanza a partir de los relatos biográficos docentes. En Profesorado. Revista del curriculum y formación del profesorado 14(3) 89-98. En https://bit.ly/3eXfxMM

Álvarez, Z., Yedaide, M. M., y Porta, L. (2013). La enseñanza apasionada como agente emancipatorio en la formación de formadores. En Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP, 6(1) 25 – 38. En https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2013.0001.01

Arfuch, L. (2002). El espacio biográfico: dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica

Arfuch, L. (2005). Problemáticas de la Identidad. En Arfuch, L. (Ed.). Identidades, sujetos y subjetividades (21-43) Buenos Aires: Prometeo Libros.

Bamberg, M. (2005). Narrative discourse and identities. En Meister, J. (Ed.) Narratology beyond literary criticism (213-237). Berlin: Walter de Gruyter

Brinkmann, S. (2018). The Interview. En Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.) The SAGE handbook of qualitative research (pp.997 - 1038). Thousand Oaks: Sage Publications.

Bruner, J. S. (2003). La fábrica de historias: derecho, literatura, vida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Chase, S. (2015). Investigación Narrativa. Multiplicidad de Enfoques, perspectivas y voces. En Denzin, N. K., y Lincoln, Y. S. (Ed.) Métodos de recolección y análisis de datos (pp. 58–112). Barcelona: Gedisa.

Connelly, F. M., & Clandinin, D. J. (1990). Stories of Experience and Narrative Inquiry. En Educational Research, 19(5), 2–14. DOI:10.1.1.971.7747

Clandinin, J., Pushor, D. y Orr, A.M. (2007) Navigating Sites for Narrative Inquiry. En Journal for Teacher Education 58(1) 21-35 AACTE DOI 10.1177/0022487106296218

Corbin J. M. y Strauss, A.L. Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks: SAGE

Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. Thousand Oaks: Sage Publications.

Davini, M. C. (2015). La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Buenos Aires: Paidós.

Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2005). Introduction: The Discipline and Practice of Qualitative Research. En Denzin, N. K., y Lincoln, Y. S. (Eds.). The Sage Handbook of Qualitative Research. Third Edition. Vol. I (1–33). Thousand Oaks: SAGE.

Fontana, A y Frey, J, H. (2015) La entrevista. En Denzin, N. y Norman, Y. (Comp,) Métodos de Recolección y Análisis de Datos. Manual de Investigación Cualitativa, Vol. IV (140-202). Barcelona: Gedisa.

Geertz, C. (1992). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa Editorial.

Glandore, R. (1990) Prefacio a la edición inglesa. En Bruner, J. S. (1999). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.

González, S, Cavieres, H., Díaz, C., & Valdebenito, M. (2005). Revisión del constructo de Identidad en la Psicología Cultural en Revista de Psicología de La Universidad de Chile, XIV, (2), 9 - 25.

Lakoff, G. y Johnson, M. (2001). Metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Ediciones Cátedra.

Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar: condiciones y contextos. Buenos Aires: Paidós.

Patterson, M. (2005). Rom Harre. En Brown, S. C., y Bredin, H. (Eds.). The dictionary of twentieth-century British philosophers. Bristol, England: Thoemmes Continuum. (pp. 382–383)

Pellauer, D. (2007). Ricoeur: a guide for the perplexed. London; New York: Continuum.

Porta, L. (2010). La investigación biográfico narrativa en educación. Entrevista a Antonio Bolívar. Revista de Educación, 1(1), 201–212. En https://bit.ly/2YdinHs

Porta, L; Álvarez, Z. y Yedaide, M.M. (2014) Travesías del centro a las periferias de la Formación Docente. La investigación biográfico narrativa y las aperturas a dimensiones otras del currículo. En Revista Mexicana de Investigación Educativa 19(63) 1175-1193.En https://bit.ly/2VKc24S

Porta, L., y Yedaide, M. M. (2014). Las narrativas de grandes maestros. Hacia nuevas geografías del pensamiento y la formación docente. En Revista Argentina de Educación Superior, 6(9). En https://bit.ly/3eWm0Yf

Revilla, J. C. (2003). Los anclajes de la identidad personal. Athenea Digital, (4), 1–14. DOI 10.5565/rev/athenead/v1n4.85

Ricœur, P. (2000). Narratividad, fenomenología y hermenéutica. Anàlisi, 25, 189–207

Ricœur, P. (2003). The rule of metaphor: the creation of meaning in language. London: New York: Routledge.

Sarasa, M.C. (2012). La narrativa biográfica como vehículo para explorar las trazas de la buena enseñanza. En Revista de Educación 3(4) 167-182.En https://bit.ly/3cS80gf

Sarasa, M.C. (2018) Narrativas vitales en las socialidades del currículo universitario para la formación inicial del profesorado. En Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica 3 (8) 441-461. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2018.v3.n8.p441-461

Sennett, R. (2009). El artesano. Barcelona: Anagrama.

Suárez, D. (2007). Docentes, narrativas e indagación pedagógica del mundo escolar. Hacia otra política de conocimiento para la formación docente y la transformación democrática de la escuela. En e-Eccleston. Formación Docente, 3(7), 1-30. En https://bit.ly/2y2eg6k

Sverdlick, I. (2007). La investigación educativa como instrumento de acción, de formación y de cambio. En Sverlick, I. (comp.) La investigación educativa. Una herramienta de conocimiento y acción. Buenos Aires: Noveduc, 15-46

Van Lagenhove, L., y Harré, R. (2016). Posicionamiento y autobiografía: el relato de vida. Revista de Educación, 7(9), 77–96. En https://bit.ly/3bJc6ah