Implementation of a project of mediation among equals: towards the improvement of coexistence in the educational context

Authors

  • Elisa Isabel Galindo Alcalde Universitat Jaume I Spain
  • Aida Sanahuja Ribés Universitat Jaume I Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i1.8459

Keywords:

cohabitation;, secondary education;, peer mediation;, education guidance

Abstract

The main aim of this study is to describe the implementation and evaluation of a project of mediation among equals in a secondary school, from the Educational Counsellor’s perspective as the Project Coordinator. This work has been developed during the academic year 2017/2018 in a secondary school in the Province of Castellón. The implementation of the mediation in the school has been articulated in a Teacher Training Seminar, through which a Student Training Program in Mediation among Equals has been expounded; as well as all the decisions related to the organization, coordination and evaluation of the mediation in the school. The results reflect the acquisition of abilities and skills by those students who have completed the program of mediation, concerning conflict resolution, self-control, and the mediation technique itself. Finally, it is important to highlight the importance of the role of the Counsellor as the coordinator of the whole process. He has had a privileged space and time in order to perform the coordination tasks, becoming the cornerstone for the proper development of the Project.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
300
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

Author Biography

Aida Sanahuja Ribés, Universitat Jaume I

Aida Sanahuja Ribés es profesora Ayudante Doctora Tipo II en el Departamento de Pedagogía y Didáctica de las Ciencias Sociales, la Lengua y la Literatura. Doctora en Educación (Mención Doctorado Internacional). Máster universitario en Profesor/a de Educación secundaria: especialidad de orientación educativa (Universidad de Valencia). Máster universitario en Intervención y Mediación Familiar, Licenciada en Psicopedagogía y Diplomada en Magisterio, especialidad de educación Infantil (Universidad Jaume I). Forma parte del Grupo de Investigación de Mejora Educativa y Ciudadanía Crítica (MEICRI) y colabora con el Laboratoire International sur l’inclusion scolaire (LISIS). Sus líneas de investigación actuales son las prácticas de aula inclusivas y democráticas, la escuela incluida en el territorio y los procesos de investigación acción participativa.

References

Aguirre, A. , Benet, A. , Moliner, O. , Sales, A. , Sanahuja, A. y Traver, J. A. (2018). Técnicas para la participación democrática. La formación para la convivencia democrática en los procesos de mejora. Servicio de Publicación de la Universitat Jaume I. https://bit.ly/2TKRzLO

Albertín, P. (2007). La formación reflexiva como competencia profesional. Condiciones psicosociales para una práctica reflexiva. El diario de campo como herramienta. Revista de Enseñanza Universitaria, 30, 7-18. https://bit.ly/2X6JxyN

Alcover, C. (2006). La mediación como estrategia para la resolución de conflictos: Una perspectiva psicosocial. En M. Gonzalo Quiroga (Dir.), Métodos alternativos de solución de conflictos: perspectiva multidisciplinar (pp. 113-129). Dykinson-Servicio de Publicaciones de la URJC.

Aliaga, F.M., Gutiérrez-Braojos, C. y Fernández-Cano, A. (2018). Las revistas de investigación en educación: Análisis DAFO. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 563-579. https://bit.ly/2XzPfIF

Boqué, M. (2013). Guía de mediación escolar: programa de comprensivo de actividades de 6 a 16 años. Octaedro.

Corbeña, L. y Romera, C. (s.f.). Cómo poner en marcha paso a paso, un programa de mediación escolar entre compañeros. Departamento de Justicia y Administración Pública del Gobierno Vasco. https://bit.ly/2TMlUte

Defensor del Pueblo (2007). Violencia escolar: El maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria 1999-2006. https://bit.ly/3gwGiZi

Delors, J. (coord.) (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. UNESCO/ Santillana.

García-Raga, L. , Chiva, I. , Moral, A. y Ramos, G. (2016). Fortalezas y debilidades de la mediación escolar desde la perspectiva del alumnado de educación secundaria. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (28), 203-215. https://bit.ly/2TLTIH2

García-Raga, L. y Grau, R. (2017). La mediación en los centros educativos. Percepción desde la coordinación de los equipos de mediación. Universidad de Valencia

García-Raga, L. y López, R. (2014). La convivencia escolar y la construcción de la ciudadanía: balance retrospectivo y desafíos de futuro. Bordón. Revista de Pedagogía, 66(2), 93-106. doi: 10.13042/ Bordon.2014.66206

García-Raga, L., Bo Bonet, R.M. y Boqué Torremorell, M.C. (2017). Percepción del alumnado de Educación Secundaria sobre la mediación escolar en Castellón y Valencia. Revista Complutense de Educación, 28(2), 537-554. https://bit.ly/2ZJjlMp

Grau, R. y García-Raga, L. (2018). ConVivim: aplicación de un programa para aprender a convivir democráticamente. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(2), 80-92. https://doi. org/10.24320/redie.2018.20.2.1619

Material Para la Mejora de la Convivencia Escolar. Mediación en la resolución de conflictos. Programa de Alumno Ayudante. Junta de Andalucía. Consejería de Educación. https://bit.ly/3gvlnWt

Moreno, A. (2010). La mediación artística: un modelo de educación artística para la intervención social a través del arte. Revista Iberoamericana de Educación, 52(2), 1-9. DOI: 10.35362/rie5221797

Observatorio Estatal de la Convivencia Escolar (2009). Estudio estatal sobre la convivencia escolar en la Educación Secundaria Obligatoria. Avance de resultados. Universidad Complutense de Madrid y el Ministerio de Educación.

Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Ediciones Morata.

Ortega, R. y Del Rey, R. (1998). Estrategias de intervención con el alumnado en riesgo. En Consejería de Educación y Ciencia de la Junta de Andalucía (Ed.) La convivencia escolar: qué es y cómo abordarla (pp. 197- 220). Consejería de Educación y Ciencia de la Junta de Andalucía.

Peña, B. (2011). Métodos científicos de observación en educación. Visión Libros.

Pujolàs, P. (2008). Cooperar per aprendre i aprendre a cooperar: el treball en equips cooperatius com a recurs i com a contingut. Suports: Revista Catalana d’educació especial i atenció a la diversitat, 12(1), 21-37. https://bit.ly/3c8PDTH

Pulido, R. , Martín -Seoane, G. y Lucas - Molina, B. (2013). Origines de los programas de mediación escolar: Distintos enfoques que influyen en esta práctica restaurativa. Anales de Psicología, 29(2), 385-392. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.2.132601

Ruiz Olabuénaga, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Deusto.

Sánchez, M. (2013). Mediación Educativa Contextualizada. Revista digital de la Asociación CONVIVES, 4, 21-32.

Silva, I. y Torrego, J. C. (2016). El equipo de mediación y el tratamiento de conflictos como herramienta para resolver conflictos. Impacto sobre los alumnos mediadores en un centro de Educación Secundaria. Psicología y Educación: Presente y Futuro. https://bit.ly/2XD7P2r

Torrego, J. C. (2017). Mediación de conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de mediadores. Narcea.

Tuvilla, J. (2004). Cultura de paz: fundamentos y claves educativas. Desclée.

Villanueva L., Usó I. y Adrián J. E. (2013). Los programas de mediación entre iguales: una herramienta eficaz para la convivencia escolar. Apuntes de Psicología, 31, 165-171. https://bit.ly/2TLlROe

Published

2021-01-31

How to Cite

Galindo Alcalde, E. I., & Sanahuja Ribés, A. (2021). Implementation of a project of mediation among equals: towards the improvement of coexistence in the educational context. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 2(1), 130–147. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i1.8459

Issue

Section

EXPERIENCES