The ‘different ones’ in the educational relationship: A narrative research alongside an Elementary teacher and her students
DOI:
https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7166Keywords:
narrative research, educational relationship, othernessAbstract
This paper comes from a qualitative research carried out in a school sponsored by a public voucher system and located in Raval, a neighborhood of the metropolitan area of Barcelona. When I developed the study, Raval was a social context where the lives and voices of its citizens were usually silenced due to the vulnerability of the people who inhabited that area. In this sense, the purpose of the inquiry was to explore how life and relationships might unfold in the daily life of a particular classroom. For a year and a half, I was alongside the teacher and a group of children who were 8 and 9 years old. Through deepening into the pedagogical goals set by the Elementary teacher, and using a hermeneutical, phenomenological, and narrative approach, the study focused on accompanying the teacher and three of the children as a way to understand how they were composing their lives. The diversity of the class spoke about their cultural and geographical differences. It was through the observation, formal and informal conversations, and participating in their class activities and games, that I discovered a world whose meanings and senses -sometimes hidden under educational standards- required a pedagogical disposition to be recognized. A disposition that the teacher pointed out in our time together and that showed me how the children can be placed, in our educational landscape, outside of what we expect or desire. This might locate them in a position where they are “different”. Thinking and analyzing the shared stories and lived experiences, allowed me to understand how the “principle of order of the just medium” (Milstein y Mendes, 1998) is still present in some school and classroom dynamics
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Acaso, M. (2018). Pedagogías invisibles. Madrid: Catarata.
Bárcena, F. (2005). La experiencia reflexiva en educación. Barcelona: Paidós.
Biesta, G. (2017). El bello riesgo de educar. España: SM.
Clandinin, D. J. (1993). Teacher education as narrative inquiry. En Clandinin, D. J., Davies, A., Hogan, P. y Kennard, B. (eds). Learning to teach, teaching to learn (pp. 1-15). New York: Teachers College Press.
Clandinin, D. J., Huber, J., Huber, M., Murphy, M. S., Orr, A. M., Pearce, M., y Steeves, P. (2006). Composing diverse identities: narrative inquiries into the interwoven lives of children and teachers. London: Routledge.
Contreras Domingo, J. (2002). Educar la mirada... y el oído. Cuadernos de Pedagogía, 311, 61-65.
Contreras Domingo, J. y Pérez de Lara Ferré, N. (2010). La experiencia y la investigación educativa. En Contreras Domingo, J. y Pérez de Lara Ferré, N. (Comps.) Investigar la experiencia educativa. (pp.21-86) Madrid: Morata.
Fernández- Vidal, S. (2014). Desayuno con partículas. La ciencia como nunca antes se ha contado. Barcelona: Plaza Janés.
Guber, R. (2012) La etnografía. Método, campo y reflexibilidad. Buenos Aires: Siglo XXI.
Larrosa, J. y Rechia, K. (2018) P de Profesor. Buenos Aires: noveduc. DOI: 10.14201/teri.20212
Malinowski, B. (1993). Introducción: Objeto, Método y Finalidad de esta investigación. En Velasco Maillo, H.; García Castaño, J. y Díaz de Rada, A. (Eds.) Lectura de antropología para educadores. El ámbito de la antropología, de la educación y de la etnografía escolar. (pp. 21-42). Madrid: Editorial Trotta.
Manenti, E. (2002). La casa del Po. En Diótima (Ed.) El perfume de la maestra. Barcelona: Ed. Icaria.
Milstein, D.; Mendes, H. (1998). La escuela en el cuerpo. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.
Montoya Ramos, M.M. (2008). Enseñar: una experiencia amorosa. Madrid: Sabina.
Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós Ibérica.
Mortari, L. (2002). Tras las huellas de un saber. En Diótima (Ed.) El perfume de la maestra. (pp. 153-162) Barcelona: Icaria.
Orozco, S. (2016) Una mirada hacia el interior. Estudio de autoexploración en compañía. En Contreras Domingo, J. (coord.) Tensiones fructíferas: explorando el saber pedagógico en la formación del profesorado. (pp. 33-53) Barcelona: Octaedro.
Pérez de Lara Ferré, N. (2008) A propósito de la diversidad: pensar la propia diferencia y educar en relación. Kikiriki. Cooperación educativa. (Nº 89), 22-29. ISSN 1133-0589.
Pérez de Lara, N. (1997). Imágenes del otro: imágenes, tal vez, de una función pedagógica otra. En Larrosa J. y Pérez de Lara, N. (Comp.) Imágenes del otro. (pp. 163-174) Barcelona: Virus.
Pérez de Lara, N. (2000). Identidad, diferencia y diversidad: mantener viva la pregunta. Comunicación presentada en el UIMP, Valencia.
Quiles, E. y Orozco, S. (2019) Atender Las Tensiones Educativas En la Formación Inicial Del Profesorado: La Indagación Narrativa Como Práctica Pedagógica. Revista interuniversitaria de Formación del Profesorado, 94 (33.3) 105-120.
Recalcati, M. (2016). La hora de clase. Por una erótica de la enseñanza. Barcelona: Anagrama.
Rivera, M. M. (2001). Mujeres en relación. Feminismo 1970-2000. Barcelona: Icaria Editorial.
Santos Guerra, M.A. (2006). La escuela que aprende. Madrid: Morata.
Skliar, C. (2002). ¿Y si el otro no estuviera ahí?: notas para una pedagogía improbable, de la diferencia. Barcelona. Miño y Dávila
Skliar, C. (2017). Pedagogías de las diferencias. Barcelona: Grao.
Skliar, C. y Téllez, M. (2008). Conmover la educación. Ensayos para una pedagogía de la Diferencia. Buenos Aires: novedu.
Traveset Vilaginés, M. (2018). La pedagogía sistémica. Barcelona: Graó.
Van Manen, M. (1998). El tacto en la enseñanza. Barcelona: Paidós
Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida: ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Barcelona: Idea Books.
Wilcox, K. (1993). La etnografía como una metodología y su aplicación al estudio de la escuela: una revisión. En Velasco Maillo, H; García Castaño, J. y Díaz de Rada, A. (Eds.) Lecturas de antropología para educadores. El ámbito de la antropología de la educación y de la etnografía escolar (pp. 95-121). Madrid: Editorial Trotta.
Wolcott, H. (1993). El maestro como enemigo. En Velasco Maillo, H; García Castaño, J. y Díaz de Rada, A, (Eds.), En Lecturas de Antropología para educadores. El ámbito de la antropología de la educación y de la etnografía escolar. (pp. 243-258). Madrid: Editorial Trotta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

