The ‘different ones’ in the educational relationship: A narrative research alongside an Elementary teacher and her students
Main Article Content
Abstract
Keywords:
Downloads
Metrics
Article Details
References
Acaso, M. (2018). Pedagogías invisibles. Madrid: Catarata.
Bárcena, F. (2005). La experiencia reflexiva en educación. Barcelona: Paidós.
Biesta, G. (2017). El bello riesgo de educar. España: SM.
Clandinin, D. J. (1993). Teacher education as narrative inquiry. En Clandinin, D. J., Davies, A., Hogan, P. y Kennard, B. (eds). Learning to teach, teaching to learn (pp. 1-15). New York: Teachers College Press.
Clandinin, D. J., Huber, J., Huber, M., Murphy, M. S., Orr, A. M., Pearce, M., y Steeves, P. (2006). Composing diverse identities: narrative inquiries into the interwoven lives of children and teachers. London: Routledge.
Contreras Domingo, J. (2002). Educar la mirada... y el oído. Cuadernos de Pedagogía, 311, 61-65.
Contreras Domingo, J. y Pérez de Lara Ferré, N. (2010). La experiencia y la investigación educativa. En Contreras Domingo, J. y Pérez de Lara Ferré, N. (Comps.) Investigar la experiencia educativa. (pp.21-86) Madrid: Morata.
Fernández- Vidal, S. (2014). Desayuno con partículas. La ciencia como nunca antes se ha contado. Barcelona: Plaza Janés.
Guber, R. (2012) La etnografía. Método, campo y reflexibilidad. Buenos Aires: Siglo XXI.
Larrosa, J. y Rechia, K. (2018) P de Profesor. Buenos Aires: noveduc. DOI: 10.14201/teri.20212
Malinowski, B. (1993). Introducción: Objeto, Método y Finalidad de esta investigación. En Velasco Maillo, H.; García Castaño, J. y Díaz de Rada, A. (Eds.) Lectura de antropología para educadores. El ámbito de la antropología, de la educación y de la etnografía escolar. (pp. 21-42). Madrid: Editorial Trotta.
Manenti, E. (2002). La casa del Po. En Diótima (Ed.) El perfume de la maestra. Barcelona: Ed. Icaria.
Milstein, D.; Mendes, H. (1998). La escuela en el cuerpo. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.
Montoya Ramos, M.M. (2008). Enseñar: una experiencia amorosa. Madrid: Sabina.
Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós Ibérica.
Mortari, L. (2002). Tras las huellas de un saber. En Diótima (Ed.) El perfume de la maestra. (pp. 153-162) Barcelona: Icaria.
Orozco, S. (2016) Una mirada hacia el interior. Estudio de autoexploración en compañía. En Contreras Domingo, J. (coord.) Tensiones fructíferas: explorando el saber pedagógico en la formación del profesorado. (pp. 33-53) Barcelona: Octaedro.
Pérez de Lara Ferré, N. (2008) A propósito de la diversidad: pensar la propia diferencia y educar en relación. Kikiriki. Cooperación educativa. (Nº 89), 22-29. ISSN 1133-0589.
Pérez de Lara, N. (1997). Imágenes del otro: imágenes, tal vez, de una función pedagógica otra. En Larrosa J. y Pérez de Lara, N. (Comp.) Imágenes del otro. (pp. 163-174) Barcelona: Virus.
Pérez de Lara, N. (2000). Identidad, diferencia y diversidad: mantener viva la pregunta. Comunicación presentada en el UIMP, Valencia.
Quiles, E. y Orozco, S. (2019) Atender Las Tensiones Educativas En la Formación Inicial Del Profesorado: La Indagación Narrativa Como Práctica Pedagógica. Revista interuniversitaria de Formación del Profesorado, 94 (33.3) 105-120.
Recalcati, M. (2016). La hora de clase. Por una erótica de la enseñanza. Barcelona: Anagrama.
Rivera, M. M. (2001). Mujeres en relación. Feminismo 1970-2000. Barcelona: Icaria Editorial.
Santos Guerra, M.A. (2006). La escuela que aprende. Madrid: Morata.
Skliar, C. (2002). ¿Y si el otro no estuviera ahí?: notas para una pedagogía improbable, de la diferencia. Barcelona. Miño y Dávila
Skliar, C. (2017). Pedagogías de las diferencias. Barcelona: Grao.
Skliar, C. y Téllez, M. (2008). Conmover la educación. Ensayos para una pedagogía de la Diferencia. Buenos Aires: novedu.
Traveset Vilaginés, M. (2018). La pedagogía sistémica. Barcelona: Graó.
Van Manen, M. (1998). El tacto en la enseñanza. Barcelona: Paidós
Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida: ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Barcelona: Idea Books.
Wilcox, K. (1993). La etnografía como una metodología y su aplicación al estudio de la escuela: una revisión. En Velasco Maillo, H; García Castaño, J. y Díaz de Rada, A. (Eds.) Lecturas de antropología para educadores. El ámbito de la antropología de la educación y de la etnografía escolar (pp. 95-121). Madrid: Editorial Trotta.
Wolcott, H. (1993). El maestro como enemigo. En Velasco Maillo, H; García Castaño, J. y Díaz de Rada, A, (Eds.), En Lecturas de Antropología para educadores. El ámbito de la antropología de la educación y de la etnografía escolar. (pp. 243-258). Madrid: Editorial Trotta.