Main Article Content

María José Alcalá del Olmo
Universidad de Málaga
Spain
http://orcid.org/0000-0003-1796-3287
Biography
2019: ¿Hacia dónde va la formación del profesorado?, STUDIES AND ESSAYS, pages 18-37
DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.6201
Submitted: Apr 14, 2019 Accepted: May 22, 2019 Published: Jul 29, 2019
How to Cite

Abstract

At present, we are witnessing a series of deep social transformations whose effects have been felt in a way quite patent in centres of higher education.

In particular, the so-called European area of higher education represents an important challenge for university teachers, as many of its functions have been significantly altered, having to abandon the masterclasses of traditional court to encourage the active participation of students in the process of construction of knowledge and acquisition of learning.

Under this paradigm, the competencies become the central axis of the educational activity, representing the commitment of helping students to carry out their profession with the more efficient and effective as possible.

We are, as well, with a university that should open up to life and its main conflicts, combining the theoretical training with practical training commitments in the resolution of social problems, working from the ethics and responsibility.

In this new scenario, the professor must start and develop new skills, which, at the same time, affects in a significant way in the construction of their professional identity.

Throughout this work, therefore, proceed to analyze such powers, in the same way that we will reflect on the importance of the training designed to provide a superior education of the highest possible quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Aznar, P. & Ull, M.A. (2009). La formación de competencias básicas para el desarrollo sostenible: El papel de la Universidad. Revista de Educación, número extraordinario, 219-237.

Bain, K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores de universidad. Valencia. Universidad de Valencia.

Bolívar, A., Fernández -Cruz, M. & Molina, E. (2005). Investigar la identidad profesional del profesorado: una triangulación secuencial. Forum: Qualitative Social Research, 6 (1), recuperado de https://www.qualitative-research.net/fqs

Bozu, Z. & Canto, P.J. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docentes. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2, (2), 87-97.

Caballero, K. (2009). Construcción y desarrollo de la identidad profesional del profesorado universitario. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.

Caballero, K. & Bolívar, A. (2015). El profesorado universitario como docente: hacia una identidad profesional que integre docencia e investigación. Revista de Docencia Universitaria, 13, (1), 57-77.

Carballo, R. (2016). La formación del profesorado universitario: una perspectiva a través de la oferta formativa y los responsables de la formación. Deutschland. EAE.

Cifuentes, P. (2006). El profesor universitario ante el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 11-12, (13), 43-57.

De Miguel, M. (2003). Calidad de la enseñanza universitaria y desarrollo profesional del profesorado. Revista de Educación, 331, 13-34.

Gewerc, A. (2001). Identidad profesional y trayectoria en la universidad. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 5, (2), 1-15.

González, S., Río, E. & Rosales, S. (2002). El currículum oculto en la escuela. Buenos Aires. Lumen Humanitas.

González, J. & Wagenar, R. (2003). Tunning Educational Structures in Europe. Informe Final. Bilbao. Universidad de Deusto.

Martín-Gutiérrez, A., Conde-Jiménez, J. & Mayor-Ruiz, C. (2014). La identidad profesional docente del profesorado novel universitario. Revista de docencia universitaria, 12 (4), 141-160.

Martínez, P. & González, N. (2018). Las competencias transversales en la universidad: Propiedades psicométricas de un cuestionario. Educación XXI, 21 (1), 231-262.

Martínez, P., Martínez, M. y Muñoz, J.M. (2008). Aprendizaje de competencias en Educación Superior. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 16(1,2), 195-215.

Martínez, M. (2008). Aprendizaje Servicio y construcción de la ciudadanía activa en la Universidad: La dimensión social y cívica de los aprendizajes académicos, en Martínez, M. (Ed).

Aprendizaje Servicio y responsabilidad social de las universidades (pp. 11-26). Barcelona. Octaedro.

Mas, O. & Olmos, P. (2012). La atención a la diversidad en la educación superior: Una perspectiva desde las competencias docentes. Revista de Educación Inclusiva, 5, (1), 159-174.

Mérida, R. (2013). La controvertida aplicación de las competencias en la formación docente universitaria. Revista de Docencia Universitaria, 11 (1), 185-212.

Mérida, R., González, M.E. & Olivares, M.A. (2012). RIECU: Una experiencia de innovación en el Prácticum I del Grado de Infantil de la Universidad de Córdoba. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 3, 447-465, recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev163COL12.pdf

Rodríguez, S. (2003). Nuevos retos y enfoques en la formación del profesorado universitario. Revista de Educación, 331, 67-99.

Tejada, J. & Ruiz, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en Educación Superior: Retos e implicaciones. Educación XXI, 19 (1), 17-38- DOI: 10.5944/educXX1.12175

Tejada, J. (2012). La alternancia de contextos para la adquisición de competencias profesionales en escenarios complementarios de educación superior. Marco y estrategia. Educación XXI, 15(2), 17-40.

Tejada, J. (2013). La formación de las competencias profesionales a través del aprendizaje servicio. Cultura y Educación, 25, (3), 285-294.

Valcárcel, M. (Coord) (2003). Programa de estudios y análisis destinado a la mejora de la calidad de la enseñanza superior y de la actividad del profesorado universitario. La preparación del profesorado universitario español para la Convergencia Europea en Educación Superior. Córdoba.

Vargas, M., Pérez de Guzmán, M.V., & Bas, E. (2013). El espacio latinoamericano de educación superior como parte de la mundialización de los estudios superiores. Diálogos Pedagógicos, 22, 11-26.

Villardón-Gallego, L., Yániz, C., Achurra, C., Iraurgi, I. & Aguilar, M.C. (2013). Learning competence in university: development and structural validation of a scale to measure. Revista de Psicodidáctica, 18(2), 357-374.

Zabalza, M.A. (2006). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid. Narcea.

Zabalza, M.A. (2009). Ser profesor universitario hoy. La cuestión universitaria, 5, 68-80.

Zabalza, M.A., Cid, A., & Trillo, F. (2014). Formación docente del profesorado universitario. El difícil tránsito a los enfoques institucionales. Revista española de Pedagogía, 257, 39-54.

Zabalza, M.A. (2011). Formación del profesorado universitario: mejorar a los docentes para mejorar la docencia. Educaçao, Santa María, 36, (3), 397-424.