Education and pedagogical knowledge. The meaning and object of Educational Theory as a field of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/mar.6.1.2025.20965

Keywords:

Educational Theory, pedagogical knowledge, university education, BA degrees in Education

Abstract

This article examines the meaning and purpose of Educational Theory as a field of knowledge, analyzing its role in the university education of education professionals in Spain. Through a systematic review of university curricula of the academic year 2024-2025 and their evolution, it highlights the trend of marginalizing theoretical subjects. Specifically, all the subjects considered related to the Educational Theory included in the BA degrees of Social Education, Early Childhood Education Teaching, Primary Education Teaching, and Pedagogy in Spanish universities during the 2024-2025 academic year have been selected and categorized. Subsequently, a more detailed study was conducted on the content of the course syllabi for subjects titled “Educational Theory” within the BA degree on Pedagogy offered by these universities: specific competencies, thematic content, and bibliographic recommendations. The situation reflected by the results, and argued in the article, undermines the quality of the university model and the ability of future educators to act with independent pedagogical judgment. Finally, the article advocates for a renewed appreciation of Educational Theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
52
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

References

Ayuste, A., & Trilla, J. (2012). El intelectual como intelectual, como ciudadano y como educador. Aula de Encuentro, nº especial, 107-117.

Biesta, G. (2022). Redescubrir la enseñanza. Morata.

Escámez, J. (2007). Las aportaciones de la teoría de la educación. Revista Española de Pedagogía, 65(237), 217-236.

Esteban, F. (2015). El grupo de hombres y mujeres educados en la universidad. En F. Gil y D. Reyero (Eds.) Educar en la universidad de hoy: propuestas para la renovación de la vida universitaria (pp. 98-112). Encuentro.

Esteban, F., & Mellen, T. (2016). ¿Por qué quieres ser maestro?, ¿cómo es un buen maestro? Ideas para la formación universitaria. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(2), 185-198. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68212

Gil, F. (2018). Escenarios y razones del antipedagogismo actual. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 30(1), 29–51. https://doi.org/10.14201/teoredu3012951

Gil, F., & Jover, G. (2007). Memoria y Prospectiva de la Teoría de la Educación. En J. Boavida y A. García del Dujo (Coords.) Teoria da Educação. Contributos Ibéricos (pp. 217-243). Imprensa da Universidade de Coimbra.

Jover, G., Rabazas, T., & Thoilliez, B. (2011). La construcción histórica y el reto actual de la Teoría de la Educación. En, J. M. Muñoz (Coord.) Temas relevantes en Teoría de la Educación (pp. 69-88). Ediciones Universidad de Salamanca.

Jover, G., & Thoilliez, B. (2010). Cuatro décadas de teoría de la educación. ¿Una ecuación imposible? Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 22(1), 43-64. https://doi.org/10.14201/7131

Martínez, M., & Buxarrais, M. R. (1992). La investigación en Teoría de la Educación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 4, 21-39. https://doi.org/10.14201/2942

Monarca, H. (2018). Calidad de la Educación en Iberoamérica: Discursos, políticas y prácticas. Dykinson.

Monarca, H., & Manso, J. (2015). Desarrollo profesional docente en el discurso de los organismos internacionales. Revista Española de Educación Comparada, 26, 171-189. https://doi.org/10.5944/reec.26.2015.14775

Posca, M. (2024). Discursos sobre garantía de calidad: una crítica de su papel en la construcción del Espacio Europeo de Educación Superior. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 36(1), 119-136. https://doi.org/10.14201/teri.31383

Rappoport, S., Thoilliez, B., & Alonso-Sainz, T. (2021). Los organismos internacionales como sistemas marcadores de tendencias en la Universidad global. Revista Española de Educación Comparada, 37, 26-62. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27721

Romero, C. (2024). La investigación teórica en educación: singularidades y tendencias. Revista Internacional de Teoría e Investigación Educativa. 2, e95053. https://doi.org/10.5209/ritie.95053

Sánchez-Morales, P. J., Ortiz-Municio, Z., & Rivas-Ruiz, F. (2025). Empleabilidad del grado de Pedagogía en España: más allá del ámbito escolar. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 37(1), 207-227. https://doi.org/10.14201/teri.31926

Sarramona, J. (2008). Teoría de la educación. Reflexión y normativa pedagógica. Ariel.

Standish, P. (2016). La enseñanza como exposición: La educación en negación. Revista de Educación, 373, 109-129. https://10.0.17.86/1988-592X-RE-2016-373-323

Thoilliez, B. (2014). La Teoría de la Educación en España: diagnóstico, pronóstico y (posible) tratamiento. En, T. Rabazas Romero (Coord.) El conocimiento teórico de la educación en España. Evolución y consolidación (pp. 207-223). Síntesis.

Thoilliez, B. (2017). ‘Evidencias’ y conocimiento pedagógico. Limitaciones para el desarrollo profesional docente. En, H. Monarca y B. Thoilliez (coords.) La profesionalización docente. Debates y propuestas (pp. 53-64). Síntesis.

Thoilliez, B. (2019a). Sentido y alcance disciplinar de la Teoría de la Educación en la formación inicial de docentes de Educación Primaria. En J. Manso (Ed.) La formación inicial del profesorado en España. Análisis de los planes de estudios tras una década desde su implementación (pp. 59-73).CNIIE & MEFP.

Thoilliez, B. (2019b). Hope and education beyond critique. Towards pedagogy with a lower case ‘p’. Ethics and Education, 14(4), 453-466. https://doi.org/10.1080/17449642.2019.1669379

Thoilliez, B. (2020). La teoría de la educación española: 1 peligro, 2 reacciones, 1 propuesta. En, E. S. Vila, J. E. Sierra y V. M. Martín (Coords.) Teoría de la Educación: Docencia e Investigación (pp. 19-34). Editorial GEU.

Thoilliez, B., & Poveda Sanz, M. (2012). Formando profesionales reflexivos en el EEES. El caso de la Teoría de la Educación en las universidades españolas. Pulso. Revista de Educación, 35, 75-108.

Turienzo, D., Prieto, M., Manso, J., & Thoilliez, B. (2023). El profesorado en el punto de mira: estrategias de influencia de las empresas españolas en el sistema educativo. Revista Española de Educación Comparada, 42, 151-172. https://doi.org/10.5944/reec.42.2023.34310

Valle, J. M. (2012). La política educativa supranacional: un nuevo campo de conocimiento para abordar las políticas educativas en un mundo globalizado. Revista Española de Educación Comparada, 20, 109-144. https://doi.org/10.5944/reec.20.2012.7595

Vargas Vergara, M. (2024). Reflexiones y tendencias de la Teoría de la Educación y su aportación a la formación del profesorado. PARADIGMA, 45(1), e2024012. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2024.e2024012.id1557

Verástegui, M., & Úbeda, J. (2022). El papel del conocimiento en la agencia docente: un modelo teórico de comprensión. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(2), 237–255. https://doi.org/10.14201/teri.26953

Wee, C., & Monarca, H. (2019). Educación Superior en contextos de cuasi mercados. Educación XX1, 22(1), 117-138. https://doi.org/10.5944/educXX1.20047

Published

2025-01-31

How to Cite

Thoilliez, B., & Fontaneda Amo, C. (2025). Education and pedagogical knowledge. The meaning and object of Educational Theory as a field of knowledge. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 6(1), 46–69. https://doi.org/10.24310/mar.6.1.2025.20965