Education and pedagogical knowledge. The meaning and object of Educational Theory as a field of knowledge
DOI:
https://doi.org/10.24310/mar.6.1.2025.20965Keywords:
Educational Theory, pedagogical knowledge, university education, BA degrees in EducationAbstract
This article examines the meaning and purpose of Educational Theory as a field of knowledge, analyzing its role in the university education of education professionals in Spain. Through a systematic review of university curricula of the academic year 2024-2025 and their evolution, it highlights the trend of marginalizing theoretical subjects. Specifically, all the subjects considered related to the Educational Theory included in the BA degrees of Social Education, Early Childhood Education Teaching, Primary Education Teaching, and Pedagogy in Spanish universities during the 2024-2025 academic year have been selected and categorized. Subsequently, a more detailed study was conducted on the content of the course syllabi for subjects titled “Educational Theory” within the BA degree on Pedagogy offered by these universities: specific competencies, thematic content, and bibliographic recommendations. The situation reflected by the results, and argued in the article, undermines the quality of the university model and the ability of future educators to act with independent pedagogical judgment. Finally, the article advocates for a renewed appreciation of Educational Theory.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Ayuste, A., & Trilla, J. (2012). El intelectual como intelectual, como ciudadano y como educador. Aula de Encuentro, nº especial, 107-117.
Biesta, G. (2022). Redescubrir la enseñanza. Morata.
Escámez, J. (2007). Las aportaciones de la teoría de la educación. Revista Española de Pedagogía, 65(237), 217-236.
Esteban, F. (2015). El grupo de hombres y mujeres educados en la universidad. En F. Gil y D. Reyero (Eds.) Educar en la universidad de hoy: propuestas para la renovación de la vida universitaria (pp. 98-112). Encuentro.
Esteban, F., & Mellen, T. (2016). ¿Por qué quieres ser maestro?, ¿cómo es un buen maestro? Ideas para la formación universitaria. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(2), 185-198. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68212
Gil, F. (2018). Escenarios y razones del antipedagogismo actual. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 30(1), 29–51. https://doi.org/10.14201/teoredu3012951
Gil, F., & Jover, G. (2007). Memoria y Prospectiva de la Teoría de la Educación. En J. Boavida y A. García del Dujo (Coords.) Teoria da Educação. Contributos Ibéricos (pp. 217-243). Imprensa da Universidade de Coimbra.
Jover, G., Rabazas, T., & Thoilliez, B. (2011). La construcción histórica y el reto actual de la Teoría de la Educación. En, J. M. Muñoz (Coord.) Temas relevantes en Teoría de la Educación (pp. 69-88). Ediciones Universidad de Salamanca.
Jover, G., & Thoilliez, B. (2010). Cuatro décadas de teoría de la educación. ¿Una ecuación imposible? Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 22(1), 43-64. https://doi.org/10.14201/7131
Martínez, M., & Buxarrais, M. R. (1992). La investigación en Teoría de la Educación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 4, 21-39. https://doi.org/10.14201/2942
Monarca, H. (2018). Calidad de la Educación en Iberoamérica: Discursos, políticas y prácticas. Dykinson.
Monarca, H., & Manso, J. (2015). Desarrollo profesional docente en el discurso de los organismos internacionales. Revista Española de Educación Comparada, 26, 171-189. https://doi.org/10.5944/reec.26.2015.14775
Posca, M. (2024). Discursos sobre garantía de calidad: una crítica de su papel en la construcción del Espacio Europeo de Educación Superior. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 36(1), 119-136. https://doi.org/10.14201/teri.31383
Rappoport, S., Thoilliez, B., & Alonso-Sainz, T. (2021). Los organismos internacionales como sistemas marcadores de tendencias en la Universidad global. Revista Española de Educación Comparada, 37, 26-62. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27721
Romero, C. (2024). La investigación teórica en educación: singularidades y tendencias. Revista Internacional de Teoría e Investigación Educativa. 2, e95053. https://doi.org/10.5209/ritie.95053
Sánchez-Morales, P. J., Ortiz-Municio, Z., & Rivas-Ruiz, F. (2025). Empleabilidad del grado de Pedagogía en España: más allá del ámbito escolar. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 37(1), 207-227. https://doi.org/10.14201/teri.31926
Sarramona, J. (2008). Teoría de la educación. Reflexión y normativa pedagógica. Ariel.
Standish, P. (2016). La enseñanza como exposición: La educación en negación. Revista de Educación, 373, 109-129. https://10.0.17.86/1988-592X-RE-2016-373-323
Thoilliez, B. (2014). La Teoría de la Educación en España: diagnóstico, pronóstico y (posible) tratamiento. En, T. Rabazas Romero (Coord.) El conocimiento teórico de la educación en España. Evolución y consolidación (pp. 207-223). Síntesis.
Thoilliez, B. (2017). ‘Evidencias’ y conocimiento pedagógico. Limitaciones para el desarrollo profesional docente. En, H. Monarca y B. Thoilliez (coords.) La profesionalización docente. Debates y propuestas (pp. 53-64). Síntesis.
Thoilliez, B. (2019a). Sentido y alcance disciplinar de la Teoría de la Educación en la formación inicial de docentes de Educación Primaria. En J. Manso (Ed.) La formación inicial del profesorado en España. Análisis de los planes de estudios tras una década desde su implementación (pp. 59-73).CNIIE & MEFP.
Thoilliez, B. (2019b). Hope and education beyond critique. Towards pedagogy with a lower case ‘p’. Ethics and Education, 14(4), 453-466. https://doi.org/10.1080/17449642.2019.1669379
Thoilliez, B. (2020). La teoría de la educación española: 1 peligro, 2 reacciones, 1 propuesta. En, E. S. Vila, J. E. Sierra y V. M. Martín (Coords.) Teoría de la Educación: Docencia e Investigación (pp. 19-34). Editorial GEU.
Thoilliez, B., & Poveda Sanz, M. (2012). Formando profesionales reflexivos en el EEES. El caso de la Teoría de la Educación en las universidades españolas. Pulso. Revista de Educación, 35, 75-108.
Turienzo, D., Prieto, M., Manso, J., & Thoilliez, B. (2023). El profesorado en el punto de mira: estrategias de influencia de las empresas españolas en el sistema educativo. Revista Española de Educación Comparada, 42, 151-172. https://doi.org/10.5944/reec.42.2023.34310
Valle, J. M. (2012). La política educativa supranacional: un nuevo campo de conocimiento para abordar las políticas educativas en un mundo globalizado. Revista Española de Educación Comparada, 20, 109-144. https://doi.org/10.5944/reec.20.2012.7595
Vargas Vergara, M. (2024). Reflexiones y tendencias de la Teoría de la Educación y su aportación a la formación del profesorado. PARADIGMA, 45(1), e2024012. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2024.e2024012.id1557
Verástegui, M., & Úbeda, J. (2022). El papel del conocimiento en la agencia docente: un modelo teórico de comprensión. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(2), 237–255. https://doi.org/10.14201/teri.26953
Wee, C., & Monarca, H. (2019). Educación Superior en contextos de cuasi mercados. Educación XX1, 22(1), 117-138. https://doi.org/10.5944/educXX1.20047
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

