Care in school: a world for a better life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/mar.6.2.2025.20765

Keywords:

equity, social justice, community education, care relationship, inclusion

Abstract

Inclusive education and care in schools are central themes in this article, aside from the teaching of care by arts, phenomenology and pedagogy. The authors address the need to transform educational dynamics to ensure an environment that respects children's rights, as well as a friendly context that generates constructive learning. The use of traditional disciplinary methods that perpetuate mistreatment, pain or humiliation is criticised; practices that should have no place in a system that seeks to promote well-being, inclusion and equity.

This work highlights the importance of seeing students as unique people, full of strengths –in contrast with practices that promote labelling students and only entails stigmatisation-, in the same way that it advocates for an education that values diversity as a source of richness and as an identity trait. It is argued that academic demands must be adjusted to the capacities of children and teenagers, avoiding sterile and unfair comparisons according to adult productivity, in order to form competent, full and prepared people for the society of tomorrow.

The work concludes by focusing on the relevance of creating a cooperative and reflective school environment, where care is a priority and where learning is not painful, but a constant source of aesthetic pleasure during moral development in social and natural contexts. This implies not only a review of educational structures, but also a socio-community commitment to human rights for the sake of an inclusive education that promotes the integral development of all students from equity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
276
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

References

ACCIUMRed (2024). #YNoPasaNada. https://bit.ly/ynopasanadaACCIUM

Alonso Paz, A. de y Sánchez Vera, M.ª del M. (2023). Prohibido no prohibir el móvil. Infolibre, 11/12/2023. https://bit.ly/prohibidonoprohibir

Anderson, L. y Sherwin, D. (1968). If… (película). Memorial Entreprises.

Arendt, H. (1951). Los orígenes del totalitarismo. Taurus, 3.ª ed., 1974.

Aula Desigual (2024). Escuela Inclusiva IES Cartima. III Convocatoria #YoIncluyo, 9/06/2024. https://bit.ly/Cartimayoincluyo

Barantini, P.; Graham, S.; Thorne, J. (2025). Adolescence (serie). Warp Films, It's All Made Up P., Matriarch P., Plan B Entertainment, One Shoe Films.

Barrera, C. (coord.) (2008). Historia del periodismo universal. Planeta.

Barriga, C. (2022). Educación inclusiva. Quererla es crearla. Documental. https://bit.ly/docuQuererla

bell hooks (1994). Enseñar a transgredir: la educación como práctica de la libertad. Capitán Swing, 2021.

Beaucage, P. (2022). ¿Etnocidio o genocidio? El drama de los internados indígenas y la política indigenista de Canadá (1880-1976). Antropología Americana, 7 (13). http://dx.doi.org/10.35424/anam.v6i13.1148

Beaucage, P. (2023). El drama de los internados indígenas en Canadá. Revista de la Universidad de México, junio 2023. (Selección). https://bit.ly/internadosCanada

Bregman, R. (2021). Dignos de ser humanos. Una nueva perspectiva histórica de la humanidad. Anagrama.

Buñuel, L. (1950). Los olvidados (película). Ultramar Films.

Caballero Bellido, A. I. y Pizarro Gómez, L. (2019). La escuela amordazada. La depuración franquista del Magisterio en Sevilla. Ayuntamiento de Sevilla. Enlace eliminado por el actual gobierno local. https://cutt.ly/orzsOq4s

Cadenas Cañón, Isabel (2023). Perdidas. De eso no se habla (podcast). https://cutt.ly/ErzsDaOh

Calderón, I.; Mojtar, L.; Cabello, F. y Colectivo Estudiantes por la inclusión (2021). Cómo hacer inclusiva tu escuela. INTEF. https://bit.ly/inclusivaINTEF

Campos Leirós, M. (2025). Ciudadanía crítica: el peligro de los bulos para la democracia. Teachers For Future Spain. Recursos. https://cutt.ly/arzsaFBv

Campos Leirós, M.; Gil Viñas, M.; Gutiérrez Expósito, M.ª E.; Leal, A.; López Roca, N.; Martínez Sánchez, J. J.; Medina, A. (2024). La Tierra de los cuidados: provocación pedagógica. Infolibre (21/05/2024). https://bit.ly/tierracuidados

CdeA (2024). Fases de transformación: el sueño. https://bit.ly/3zICgeU

Colectivo DIME (2023). Otra educación es posible: 51 propuestas abiertas para una educación inclusiva de calidad. https://bit.ly/4gUGCjA

Colectivo DIME (2025). Para el aula; trabajo sobre bulos, fake news y desinformación. https://cutt.ly/yrzsguqZ

CRPD-Comité de los Derechos de las Personas con Discapacidad (2017). Informe de la investigación relacionada con España. Naciones Unidas. https://cutt.ly/beAhPKgM

De la Rosa, D. (2023). Estrategias escolares que sustentan el relato meritocrático. Espacio Público, 23/03/2023. https://bit.ly/3Nj8qRg

Díaz, R. y Zemos98 (2012). ¿Y si la educación sucede en cualquier momento y en cualquier lugar? Educación Expandida. Zemos98, pp: 49-66. https://bit.ly/3U4NL7c

Díez Gutiérrez, E. J. (2024). Pedagogía del decrecimiento. Educar para superar el capitalismo y aprender a vivir de forma justa con lo necesario. Octaedro.

Ende, M. (1973). Momo. Alfaguara, 2023.

Erice, V. (2023). Cerrar los ojos (película). Tandem Films, Pampa Films, Pecado Films, Nautilus Films, Movistar Plus+, Canal Sur y RTVE.

Escribano, F. et al. (2012). [Desenterrant el silenci] Antoni Benaiges, el mestre que va prometre el mar. Blume / Ventall.

Fernández Navas, M. (2024a). La filfa del nivel educativo. Diario Red, 27/03/2024. https://bit.ly/filfadelnivel

Fernández Navas, M. (2024b). La inclusión, en el ojo del huracán de la batalla cultural educativa. Aula Desigual. https://cutt.ly/NeAhAivR

Fernández Navas, M. (2025). ‘Adolescencia’: el peligro de verla sin una mirada educativa crítica. Diario Red, 25/03/2025. https://bit.ly/adolescenciacrítica

Font, P. (2023). El maestro que prometió el mar (película). Minoría absoluta, Filmax, Radio Televisión Española, Mestres Films, Lastor Media y Televisió de Catalunya.

Foucault, M. (1975). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores, 2002. https://cutt.ly/ReAhAb7y

Freire, P. (1968). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores. https://cutt.ly/SeAhAV8J

Garcés, M. (2020). Escuela de aprendices. Galaxia Gutenberg.

Gilligan, C. (1982). In a Different Voice: Psychological Theory and Women's Development. Incluye “Letters to Readers”. Harvard University Press, 33.ª ed. (1993).

Girard, R. (1972). La violencia y lo sagrado. Anagrama, 2006.

Goffman, E. (1961). Internados. Ensayo sobre la situación social de los enfermos mentales. Amorrortu, 1970. https://cutt.ly/xeAhSLSb

Gómez-Cambronero Alcolea, J. (2023). El mayor secuestro de la historia: los ‘métis’ del Congo Belga. La Marea, 20/04/2023. https://cutt.ly/5eAhDrzZ

Govern Valencià (2024). Resoluciò de 17 d’abril de 2024. Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació. Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (9841), con fecha 03/05/2024, pp: 18739-18740. https://cutt.ly/TeAhDvCV

Graeber, D. y Wengrow, D. (2021). El amanecer de todo. Ariel, 2022.

Guerra Arias, A. (2015). Kutù’và yu tu’ún va’á. Estoy aprendiendo la palabra de bienestar. Iniciación etnodramática (tesis doctoral). Madrid: Universidad Complutense de Madrid. https://cutt.ly/teAhDCJg

Gudynas, E. (2015). Extractivismos: ecología, economía y política de un modo de entender el desarrollo y la naturaleza. CEDIB (Centro de Documentación e Información de Bolivia, Cochabamba). https://cutt.ly/eeAhFjK1

Gutiérrez de Álamo, P. (2024). ONU: La escolarización en centros especiales es una segregación basada en la discapacidad, incompatible con la Convención. El Diario de la Educación, 26/04/2024. https://cutt.ly/LeAhFTh4

Habermas, Jürgen (1981). Teoría de la acción comunicativa, 3 vols. Taurus, 1989.

Hattie, John A. (2008). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. Routledge.

Herrero, Y. (2022). Educar para la sostenibilidad de la vida. Una mirada ecofeminista a la educación. Octaedro.

Hunter, M. L. (2013). La investigación a partir de historias. Manual para periodistas de investigación. UNESCO. https://cutt.ly/QeAhGz5h

Husserl, E. (1936). La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental. Edición digital ePubLibre, 2022. https://shorturl.at/mFnqO

IES Diamantino García Acosta y J. J. Martínez Sánchez (2023-25). Videojuegos: cultura urbana de aprendizaje. https://cutt.ly/NeAhLC8l

IES Diamantino García Acosta y J. J. Martínez Sánchez (2023-24). La Casa de Babel: taller intercultural de lenguas. Evento público: Zoco de las Lenguas y las Culturas Tres Barrios Amate. https://cutt.ly/3eAhL56T

Jünger, E. (1932). El Trabajador. Tusquets, 1990.

Jurado, B. y Calderón, I. (2024). Vulneraciones del derecho a la educación que ocurren a diario en nuestras escuelas. Y no pasa nada. AOSMA (33), abril 2024, 118-127. https://bit.ly/4dHEU2j

Kohlberg, L. (1981). Psicología del desarrollo moral. Desclée, 1992.

Ley Orgánica 8/2021, de 4 de junio, de Protección Integral a la Infancia y la Adolescencia frente a la Violencia (LOPIVI), Boletín Oficial del Estado (134) 05/06/2021. https://cutt.ly/xeAhZRbt

Makarenko, A. S. (1933). Poema Pedagógico. Akal, 2017.

Martínez Sánchez, J. J. (2014). La cocina del Proyecto Cártama. Memoria habitante, 20/09/2014. https://cutt.ly/QeAhZ58r

Martínez Sánchez, J. J. (2015). Categorías de una estética popular. La lengua mixteca en La Montaña de Guerrero: la identidad amenazada de un pueblo migrante. Universitat d’Alacant, pp. 49 y ss.

Martínez Sánchez, J. J. (2025). Escapamos de la fantasía machista. REA. https://bit.ly/breakoutfantasiamachista

Martínez Sánchez, J. J., A. Perales-Fernández-de-Gamboa y el Colectivo DIME (2024). Pedagogías bárbaras. La práctica intercultural de las maestras-brujas. Octaedro.

Montoya Bryan, S. (2022). Estados Unidos registró al menos 500 muertes de niños indígenas en los internados del siglo XIX en todo el país. Infobae, 11/05/2022. https://cutt.ly/ReAhX7ma

Moreno, J. M. y Martínez, A. (2023). Educación en la Sombra en España. Una radiografía del mercado de clases particulares por etapa escolar, capacidad económica de los hogares, titularidad de centro y Comunidad Autónoma. EsadeEcPol Brief, 35. https://bit.ly/3H20xQf

ONU (2008). Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Real Patronato sobre Discapacidad (Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad) y grupo DILES de la UAM. https://cutt.ly/neAhCkrk

ONU (2024). Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos. ODS 4. https://cutt.ly/jeAhCRcU

Pantallas Amigas (2024). Regulación del uso del móvil en el entorno escolar por comunidades autónomas. 14/05/2024. https://cutt.ly/PeAhVfKp

Pardo Bazán, Emilia (1883). La Tribuna. BVMC. https://bit.ly/pardolatribuna

Pérez Sales, P. (2004). Psicología y psiquiatría transcultural. Bases para la acción. Desclée. https://cutt.ly/8eAhVbCi

Pérez Rueda, A. (2022). Las falsas alternativas. Pedagogías libertarias y nueva educación. Virus, 2023 (2.ª ed.). https://cutt.ly/eeAhVCHe

Perrenoud, P. (1999). Diez nuevas competencias para enseñar. Graó, 2004.

Proyecto Cártama (2024). Web oficial. https://cutt.ly/proyectocartama

Radikales Desadaptadas (2024). Cómo disentir. Una guía o compañía. Octaedro. https://cutt.ly/reAhBZDf

Red ECG (2022). Cuidémonos. Una guía didáctica para hablar de los cuidados. RECG / Oxfam-Intermón. https://cutt.ly/OeAhB573

Red ECG (2024). Situación de aprendizaje. De la escuela participativa a la sociedad democrática. RECG / Democrat / Movimiento 4.7 / IDP Universitat de Barcelona. https://cutt.ly/1eAhNdaU

Rousseau, J. J. (1750). Discurso sobre las ciencias y las artes. Biblioteca Virtual Universal, 2006. https://cutt.ly/yeAhNUq1

Saavedra Valdayo, Á. D. y Samaniego, E. (2024). Educación en los tres amores: mirándonos como personas y como profesionales desde la Gestalt. AOSMA (33), abril de 2024, pp. 24-33. https://cutt.ly/BeAhNN2h

Sánchez Jiménez, J. (1990). Situación social y condiciones de vida de las clases bajas (1890-1910). Historia contemporánea, 3, pp. 75-116. https://cutt.ly/arzak9IT

Sánchez Vera, M.ª del M. (2024). No podemos prohibir el uso de la tecnología en Infantil y en primer y segundo ciclo de Primaria. TIC@Educación, 18/06/2024. https://cutt.ly/ceAhMfYd

Schiller, F. (1795). Cartas sobre la educación estética de la humanidad. Editorial Acantilado, 2018. https://cutt.ly/beAhMQgt

Sen, A. (1999). Development as freedom. Oxford University Press.

Shiva, V. (2018). ¿Quién alimenta realmente al mundo? Capitán Swing.

Teachers For Future Spain y J. J. Martínez Sánchez (2024). Naturautas: leer y escribir la naturaleza. https://bit.ly/naturautas

Thoreau, H. D. (1854). Walden: life in the woods. Dominio público.

Truffaut, F. y Moussy, M. (1959). Les Quatre Cents Coups / Los 400 golpes (película). Les films du Carrosse.

UNESCO (1962). Convención relativa a la Lucha contra las Discriminaciones en la Esfera de la Enseñanza (Firmada por 110 estados, entre ellos España). https://bit.ly/4h5WArp

Wakefield, J. (2025). Cómo surgió la siniestra machosfera de la que habla la serie ‘Adolescencia’. BBC News, 27/03/2025. https://bbc.in/3GML46t

Wikipedia (2024). Generaciones robadas (Australia). https://bit.ly/3XWZTbw

Published

2025-07-31

How to Cite

Elwes Aguilar, O., Martínez Sánchez, J. J., López Roca, N., & Campos Leirós, M. (2025). Care in school: a world for a better life. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 6(2), 85–103. https://doi.org/10.24310/mar.6.2.2025.20765

Issue

Section

STUDIES AND ESSAYS