Care in school: a world for a better life
DOI:
https://doi.org/10.24310/mar.6.2.2025.20765Keywords:
equity, social justice, community education, care relationship, inclusionAbstract
Inclusive education and care in schools are central themes in this article, aside from the teaching of care by arts, phenomenology and pedagogy. The authors address the need to transform educational dynamics to ensure an environment that respects children's rights, as well as a friendly context that generates constructive learning. The use of traditional disciplinary methods that perpetuate mistreatment, pain or humiliation is criticised; practices that should have no place in a system that seeks to promote well-being, inclusion and equity.
This work highlights the importance of seeing students as unique people, full of strengths –in contrast with practices that promote labelling students and only entails stigmatisation-, in the same way that it advocates for an education that values diversity as a source of richness and as an identity trait. It is argued that academic demands must be adjusted to the capacities of children and teenagers, avoiding sterile and unfair comparisons according to adult productivity, in order to form competent, full and prepared people for the society of tomorrow.
The work concludes by focusing on the relevance of creating a cooperative and reflective school environment, where care is a priority and where learning is not painful, but a constant source of aesthetic pleasure during moral development in social and natural contexts. This implies not only a review of educational structures, but also a socio-community commitment to human rights for the sake of an inclusive education that promotes the integral development of all students from equity.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
ACCIUMRed (2024). #YNoPasaNada. https://bit.ly/ynopasanadaACCIUM
Alonso Paz, A. de y Sánchez Vera, M.ª del M. (2023). Prohibido no prohibir el móvil. Infolibre, 11/12/2023. https://bit.ly/prohibidonoprohibir
Anderson, L. y Sherwin, D. (1968). If… (película). Memorial Entreprises.
Arendt, H. (1951). Los orígenes del totalitarismo. Taurus, 3.ª ed., 1974.
Aula Desigual (2024). Escuela Inclusiva IES Cartima. III Convocatoria #YoIncluyo, 9/06/2024. https://bit.ly/Cartimayoincluyo
Barantini, P.; Graham, S.; Thorne, J. (2025). Adolescence (serie). Warp Films, It's All Made Up P., Matriarch P., Plan B Entertainment, One Shoe Films.
Barrera, C. (coord.) (2008). Historia del periodismo universal. Planeta.
Barriga, C. (2022). Educación inclusiva. Quererla es crearla. Documental. https://bit.ly/docuQuererla
bell hooks (1994). Enseñar a transgredir: la educación como práctica de la libertad. Capitán Swing, 2021.
Beaucage, P. (2022). ¿Etnocidio o genocidio? El drama de los internados indígenas y la política indigenista de Canadá (1880-1976). Antropología Americana, 7 (13). http://dx.doi.org/10.35424/anam.v6i13.1148
Beaucage, P. (2023). El drama de los internados indígenas en Canadá. Revista de la Universidad de México, junio 2023. (Selección). https://bit.ly/internadosCanada
Bregman, R. (2021). Dignos de ser humanos. Una nueva perspectiva histórica de la humanidad. Anagrama.
Buñuel, L. (1950). Los olvidados (película). Ultramar Films.
Caballero Bellido, A. I. y Pizarro Gómez, L. (2019). La escuela amordazada. La depuración franquista del Magisterio en Sevilla. Ayuntamiento de Sevilla. Enlace eliminado por el actual gobierno local. https://cutt.ly/orzsOq4s
Cadenas Cañón, Isabel (2023). Perdidas. De eso no se habla (podcast). https://cutt.ly/ErzsDaOh
Calderón, I.; Mojtar, L.; Cabello, F. y Colectivo Estudiantes por la inclusión (2021). Cómo hacer inclusiva tu escuela. INTEF. https://bit.ly/inclusivaINTEF
Campos Leirós, M. (2025). Ciudadanía crítica: el peligro de los bulos para la democracia. Teachers For Future Spain. Recursos. https://cutt.ly/arzsaFBv
Campos Leirós, M.; Gil Viñas, M.; Gutiérrez Expósito, M.ª E.; Leal, A.; López Roca, N.; Martínez Sánchez, J. J.; Medina, A. (2024). La Tierra de los cuidados: provocación pedagógica. Infolibre (21/05/2024). https://bit.ly/tierracuidados
CdeA (2024). Fases de transformación: el sueño. https://bit.ly/3zICgeU
Colectivo DIME (2023). Otra educación es posible: 51 propuestas abiertas para una educación inclusiva de calidad. https://bit.ly/4gUGCjA
Colectivo DIME (2025). Para el aula; trabajo sobre bulos, fake news y desinformación. https://cutt.ly/yrzsguqZ
CRPD-Comité de los Derechos de las Personas con Discapacidad (2017). Informe de la investigación relacionada con España. Naciones Unidas. https://cutt.ly/beAhPKgM
De la Rosa, D. (2023). Estrategias escolares que sustentan el relato meritocrático. Espacio Público, 23/03/2023. https://bit.ly/3Nj8qRg
Díaz, R. y Zemos98 (2012). ¿Y si la educación sucede en cualquier momento y en cualquier lugar? Educación Expandida. Zemos98, pp: 49-66. https://bit.ly/3U4NL7c
Díez Gutiérrez, E. J. (2024). Pedagogía del decrecimiento. Educar para superar el capitalismo y aprender a vivir de forma justa con lo necesario. Octaedro.
Ende, M. (1973). Momo. Alfaguara, 2023.
Erice, V. (2023). Cerrar los ojos (película). Tandem Films, Pampa Films, Pecado Films, Nautilus Films, Movistar Plus+, Canal Sur y RTVE.
Escribano, F. et al. (2012). [Desenterrant el silenci] Antoni Benaiges, el mestre que va prometre el mar. Blume / Ventall.
Fernández Navas, M. (2024a). La filfa del nivel educativo. Diario Red, 27/03/2024. https://bit.ly/filfadelnivel
Fernández Navas, M. (2024b). La inclusión, en el ojo del huracán de la batalla cultural educativa. Aula Desigual. https://cutt.ly/NeAhAivR
Fernández Navas, M. (2025). ‘Adolescencia’: el peligro de verla sin una mirada educativa crítica. Diario Red, 25/03/2025. https://bit.ly/adolescenciacrítica
Font, P. (2023). El maestro que prometió el mar (película). Minoría absoluta, Filmax, Radio Televisión Española, Mestres Films, Lastor Media y Televisió de Catalunya.
Foucault, M. (1975). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores, 2002. https://cutt.ly/ReAhAb7y
Freire, P. (1968). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores. https://cutt.ly/SeAhAV8J
Garcés, M. (2020). Escuela de aprendices. Galaxia Gutenberg.
Gilligan, C. (1982). In a Different Voice: Psychological Theory and Women's Development. Incluye “Letters to Readers”. Harvard University Press, 33.ª ed. (1993).
Girard, R. (1972). La violencia y lo sagrado. Anagrama, 2006.
Goffman, E. (1961). Internados. Ensayo sobre la situación social de los enfermos mentales. Amorrortu, 1970. https://cutt.ly/xeAhSLSb
Gómez-Cambronero Alcolea, J. (2023). El mayor secuestro de la historia: los ‘métis’ del Congo Belga. La Marea, 20/04/2023. https://cutt.ly/5eAhDrzZ
Govern Valencià (2024). Resoluciò de 17 d’abril de 2024. Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació. Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (9841), con fecha 03/05/2024, pp: 18739-18740. https://cutt.ly/TeAhDvCV
Graeber, D. y Wengrow, D. (2021). El amanecer de todo. Ariel, 2022.
Guerra Arias, A. (2015). Kutù’và yu tu’ún va’á. Estoy aprendiendo la palabra de bienestar. Iniciación etnodramática (tesis doctoral). Madrid: Universidad Complutense de Madrid. https://cutt.ly/teAhDCJg
Gudynas, E. (2015). Extractivismos: ecología, economía y política de un modo de entender el desarrollo y la naturaleza. CEDIB (Centro de Documentación e Información de Bolivia, Cochabamba). https://cutt.ly/eeAhFjK1
Gutiérrez de Álamo, P. (2024). ONU: La escolarización en centros especiales es una segregación basada en la discapacidad, incompatible con la Convención. El Diario de la Educación, 26/04/2024. https://cutt.ly/LeAhFTh4
Habermas, Jürgen (1981). Teoría de la acción comunicativa, 3 vols. Taurus, 1989.
Hattie, John A. (2008). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. Routledge.
Herrero, Y. (2022). Educar para la sostenibilidad de la vida. Una mirada ecofeminista a la educación. Octaedro.
Hunter, M. L. (2013). La investigación a partir de historias. Manual para periodistas de investigación. UNESCO. https://cutt.ly/QeAhGz5h
Husserl, E. (1936). La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental. Edición digital ePubLibre, 2022. https://shorturl.at/mFnqO
IES Diamantino García Acosta y J. J. Martínez Sánchez (2023-25). Videojuegos: cultura urbana de aprendizaje. https://cutt.ly/NeAhLC8l
IES Diamantino García Acosta y J. J. Martínez Sánchez (2023-24). La Casa de Babel: taller intercultural de lenguas. Evento público: Zoco de las Lenguas y las Culturas Tres Barrios Amate. https://cutt.ly/3eAhL56T
Jünger, E. (1932). El Trabajador. Tusquets, 1990.
Jurado, B. y Calderón, I. (2024). Vulneraciones del derecho a la educación que ocurren a diario en nuestras escuelas. Y no pasa nada. AOSMA (33), abril 2024, 118-127. https://bit.ly/4dHEU2j
Kohlberg, L. (1981). Psicología del desarrollo moral. Desclée, 1992.
Ley Orgánica 8/2021, de 4 de junio, de Protección Integral a la Infancia y la Adolescencia frente a la Violencia (LOPIVI), Boletín Oficial del Estado (134) 05/06/2021. https://cutt.ly/xeAhZRbt
Makarenko, A. S. (1933). Poema Pedagógico. Akal, 2017.
Martínez Sánchez, J. J. (2014). La cocina del Proyecto Cártama. Memoria habitante, 20/09/2014. https://cutt.ly/QeAhZ58r
Martínez Sánchez, J. J. (2015). Categorías de una estética popular. La lengua mixteca en La Montaña de Guerrero: la identidad amenazada de un pueblo migrante. Universitat d’Alacant, pp. 49 y ss.
Martínez Sánchez, J. J. (2025). Escapamos de la fantasía machista. REA. https://bit.ly/breakoutfantasiamachista
Martínez Sánchez, J. J., A. Perales-Fernández-de-Gamboa y el Colectivo DIME (2024). Pedagogías bárbaras. La práctica intercultural de las maestras-brujas. Octaedro.
Montoya Bryan, S. (2022). Estados Unidos registró al menos 500 muertes de niños indígenas en los internados del siglo XIX en todo el país. Infobae, 11/05/2022. https://cutt.ly/ReAhX7ma
Moreno, J. M. y Martínez, A. (2023). Educación en la Sombra en España. Una radiografía del mercado de clases particulares por etapa escolar, capacidad económica de los hogares, titularidad de centro y Comunidad Autónoma. EsadeEcPol Brief, 35. https://bit.ly/3H20xQf
ONU (2008). Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Real Patronato sobre Discapacidad (Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad) y grupo DILES de la UAM. https://cutt.ly/neAhCkrk
ONU (2024). Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos. ODS 4. https://cutt.ly/jeAhCRcU
Pantallas Amigas (2024). Regulación del uso del móvil en el entorno escolar por comunidades autónomas. 14/05/2024. https://cutt.ly/PeAhVfKp
Pardo Bazán, Emilia (1883). La Tribuna. BVMC. https://bit.ly/pardolatribuna
Pérez Sales, P. (2004). Psicología y psiquiatría transcultural. Bases para la acción. Desclée. https://cutt.ly/8eAhVbCi
Pérez Rueda, A. (2022). Las falsas alternativas. Pedagogías libertarias y nueva educación. Virus, 2023 (2.ª ed.). https://cutt.ly/eeAhVCHe
Perrenoud, P. (1999). Diez nuevas competencias para enseñar. Graó, 2004.
Proyecto Cártama (2024). Web oficial. https://cutt.ly/proyectocartama
Radikales Desadaptadas (2024). Cómo disentir. Una guía o compañía. Octaedro. https://cutt.ly/reAhBZDf
Red ECG (2022). Cuidémonos. Una guía didáctica para hablar de los cuidados. RECG / Oxfam-Intermón. https://cutt.ly/OeAhB573
Red ECG (2024). Situación de aprendizaje. De la escuela participativa a la sociedad democrática. RECG / Democrat / Movimiento 4.7 / IDP Universitat de Barcelona. https://cutt.ly/1eAhNdaU
Rousseau, J. J. (1750). Discurso sobre las ciencias y las artes. Biblioteca Virtual Universal, 2006. https://cutt.ly/yeAhNUq1
Saavedra Valdayo, Á. D. y Samaniego, E. (2024). Educación en los tres amores: mirándonos como personas y como profesionales desde la Gestalt. AOSMA (33), abril de 2024, pp. 24-33. https://cutt.ly/BeAhNN2h
Sánchez Jiménez, J. (1990). Situación social y condiciones de vida de las clases bajas (1890-1910). Historia contemporánea, 3, pp. 75-116. https://cutt.ly/arzak9IT
Sánchez Vera, M.ª del M. (2024). No podemos prohibir el uso de la tecnología en Infantil y en primer y segundo ciclo de Primaria. TIC@Educación, 18/06/2024. https://cutt.ly/ceAhMfYd
Schiller, F. (1795). Cartas sobre la educación estética de la humanidad. Editorial Acantilado, 2018. https://cutt.ly/beAhMQgt
Sen, A. (1999). Development as freedom. Oxford University Press.
Shiva, V. (2018). ¿Quién alimenta realmente al mundo? Capitán Swing.
Teachers For Future Spain y J. J. Martínez Sánchez (2024). Naturautas: leer y escribir la naturaleza. https://bit.ly/naturautas
Thoreau, H. D. (1854). Walden: life in the woods. Dominio público.
Truffaut, F. y Moussy, M. (1959). Les Quatre Cents Coups / Los 400 golpes (película). Les films du Carrosse.
UNESCO (1962). Convención relativa a la Lucha contra las Discriminaciones en la Esfera de la Enseñanza (Firmada por 110 estados, entre ellos España). https://bit.ly/4h5WArp
Wakefield, J. (2025). Cómo surgió la siniestra machosfera de la que habla la serie ‘Adolescencia’. BBC News, 27/03/2025. https://bbc.in/3GML46t
Wikipedia (2024). Generaciones robadas (Australia). https://bit.ly/3XWZTbw
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

