Grade repetition in Secondary School
DOI:
https://doi.org/10.24310/mar.6.2.2025.19393Keywords:
Grade retention, Secondary school, Academic performanceAbstract
Grade repetition is an educational practice that is frequently in Spain. Specifically, one of the educational stages that has a higher rate of cases is Secondary School. This qualitative study, based on a study case of a group of students who shared the same educational center, seeks the impact of this practice on their lives through interviews in order to identify possible causes, find out what their academic trajectories were like and value the consequences on their futures. In turn, other opinions of students that have repeated from the same center will be considered to delve into the themes that are recognized thanks to the experiences of the interviewed group through a qualitative questionnaire. After carrying out both techniques, the categorization process occurs, showing three key concepts as results: closeness, nametag and motivation. The three words help to understand the situation of people who have been part of this study, feeling the rejection of their environment in various situations that makes them configure themselves though the concept of «repeat student», whose view from society is negative. This rejection results in a lack of motivation that prevents them from developing their academic career in a favorable manner. Finally, the discussion will be carried out in relation to the stated objectives, divided into four parts: the reason for repetition, the influence of educational agents, the importance of the family environment and the impact of repetition in the future.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Arroyo Resino, D., Constante Amores, I. A. & Asensio Muñoz, I. (2019). La repetición de curso a debate: un estudio empírico a partir de PISA 2015. Educación XX1, 22(2), 69-92. https://doi.org/10.5944/educXX1.22479
Blaxter, L., Hughes, C. & Tight, M. (2002). Cómo se hace una investigación. (2.ª Edición). Gedisa.
Boletín Oficial del Estado. (2021). Real Decreto 984/2021, de 16 de noviembre, por el que se regulan la evaluación y la promoción en la Educación Primaria, así como la evaluación, la promoción y la titulación en la Educación Secundaria Obligatoria, el Bachillerato y la Formación Profesional. BOE, 17 de noviembre de 2021, núm. 275, pp. 141583-141595. https://www.boe.es/eli/es/rd/2021/11/16/984
Boletín Oficial de la Junta de Andalucía. (2021a). Sumario extraordinario de la Orden de 15 de enero de 2021, 18 de enero de 2021, núm. 7, pp. 1-1024. https://bit.ly/43gjANC
Boletín Oficial de la Junta de Andalucía. (2021b). Orden de 15 de enero de 2021, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la etapa de Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de Andalucía, se regulan determinados aspectos de la atención a la diversidad, se establece la ordenación de la evaluación del proceso de aprendizaje del alumnado y se determina el proceso de tránsito entre distintas etapas educativas. BOJA, 18 de enero de 2021, núm. 7, pp. 656-694. https://www.juntadeandalucia.es/boja/2021/507/3
Cabrera, L. (2019). Políticas educativas preventivas de la repetición de curso en la enseñanza obligatoria en España. REMIE, 9(3), 227-257. https://doi.org/10.17583/remie.2019.4523
Cabrera, L., Pérez, C., Santana, F. & Betancort, M. (2019). Desafección escolar del alumnado repetidor de segundo curso de Enseñanza Secundaria Obligatoria. International Journal of Sociology of Education, 8(2), 173-203. https://doi.org/10.17583/rise.2019.4139
Carabaña, J. (2013). Repetición de curso y puntuaciones PISA. ¿Cuál causa cuál? En Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (Ed.), PISA 2012. Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos. Informe español. https://bit.ly/3VldnOy
Choi, Á., Gil, M., Mediavilla, M. & Valbuena, J. (2018). Predictors and effects of grade repetition. Revista de Economía Mundial, (48), 21-42. (https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6377936)
Cockx, B., Picchio, M. & Baert, S. (2018). Modeling the effects of grade retention in high school. Journal of Applied Econometrics, 34(3), 403-424. https://doi.org/10.1002/jae.2670
Cooper, H., Lindsay, J. J. & Nye, B. (2000). Homework in the home: how student, family, and parenting-style differences relate to the homework process. Contemporary Educational Psychology, 25(4), 464-487. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1036
Cordero Ferrera, J. M., Manchón López, C. & Simancas Rodríguez, R. (2014). La repetición de curso y sus factores condicionantes en España. Revista de Educación, 365, 12-37. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-365-263
Dewey, J. (2009). Democracia y Escuela. (2.ª Edición). Editorial Popular.
Eide, E. R. & Showalter, M. H. (2001). The effect of grade retention on educational and labor market outcomes. Economics of Education Review, 20(6), 563-576. 10.1016/S0272-7757(00)00041-8
Eisner, E. W. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. (1.ª Edición). Paidós.
Fernández-Alonso, R., Postigo, Á., García-Crespo, F. J., Govorova, E. & Ferrer Blanco, Á. (2022). Repetir no es aprender. Mitos desmentidos y alternativas a una práctica inequitativa e ineficiente. (1.ª Edición). Save the Children. https://bit.ly/3Vj7pxJ
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. (2.ª Edición). Morata.
González-Tapia, J. & Álvarez-Álvarez, C. (2022). La repetición de curso en Educación Secundaria en clave organizacional. Avance en supervisión educativa, (38), 234-257. https://doi.org/10.23824/ase.v0i38.772
Goos, M., Brisson, B. M., Knipprath, H. M. E., De Fraine, B., Van Damme, J. & Trautwein, U. (2013). How can cross-country differences in the practice of grade retention be explained? A closer look at National Educational Policy Factors. Comparative Education Review, 57(1), 54-84. https://doi.org/10.1086/667655
Jackson, G. B. (1975). The Research Evidence on the Effects of Grade Retention. American Educational Research Association, 45(4), 613-635. https://doi.org/10.2307/1170067
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. (1.ª Edición). Morata.
López-Rupérez, F., García-García, I. & Expósito-Casas, E. (2021). La repetición de curso y la graduación en Educación Secundaria Obligatoria en España. Análisis empíricos y recomendaciones políticas, 394, 325-353. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-394-510
Lozano Díaz, A. (2003). Factores personales, familiares y académicos que afectan al fracaso escolar en Educación Secundaria. Electronic journal of research in educational psychology, 1(1), 43-66. https://bit.ly/3Tg1IOr
Luna Ariza, P. Á. (2018). Desincentivar las repeticiones de curso. El asesoramiento de la inspección educativa sobre las decisiones de promoción del alumnado. Avances en supervisión educativa, (30), 1-15. https://doi.org/10.23824/ase.v0i30.631
Martínez González, R. A. & Álvarez Blanco, L. (2005). Fracaso y abandono escolar en la Educación Secundaria Obligatoria: implicación de la familia y los centros escolares. Aula Abierta, (85), 127-146. https://bit.ly/4adx1jH
Méndez Mateo, I. & Cerezo Ramírez, F. (2018). La repetición escolar en Educación Secundaria y factores de riesgo asociados. Educación XX1, 21(1), 41-61. https://doi.org/10.5944/educxx1.20172
Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2022a). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE. 2022. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. https://bit.ly/4ch6nIz
Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2022b). Sistema estatal de indicadores de la educación. 2022. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. https://bit.ly/3PjpYOk
Nóbrega Santos, N., Monteiro, V. & Carvalho, C. (2022). Impact of grade retention and school engagement on student intentions to enrol in higher education in Portugal. European Journal of Education, 58(1), 130-150. https://doi.org/10.1111/ejed.12535
Oficina Nacional de Prospectiva y Estrategia del Gobierno de España, (2021). España 2050. Fundamentos y propuestas para una Estrategia Nacional de Largo Plazo. (1.ª Edición). Ministerio de la Presidencia. https://futuros.gob.es/
Pennac, D. (2015). Mal de escuela. (6.ª Edición). Debolsillo.
Pérez-Díaz, V., Rodríguez, J. C. & Fernández, J. J. (2009). Educación y familia. Los padres ante la educación general de sus hijos en España. (1.ª Edición). Fundación de las Cajas de Ahorros. https://bit.ly/48PypYQ
Ribeiro da Silva, C., Veiga, F., Silva Pinto, É. & Ferreira, I. (2020). Retention in school: could student´s affective engagement play an essential role in its prevention? Millenium, 2(14), 59-68. https://doi.org/10.29352/mill0214.20277
Rodríguez-Rodríguez, D. (2022). Grade retention, academic performance and motivational variables in compulsory secondary education: a longitudinal study. Psicothema, 34(3), 429-436. https://doi.org/10.7334/psicothema2021.582
Rodríguez-Rodríguez, D. & Batista Espinosa, F. J. (2022). La repetición de curso en Educación Secundaria y su relación con variables motivaciones. Bordón, 74(2), 77-91. https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.89778
Rujas, J. (2022). Las categorías del juicio escolar en secundaria y la producción cotidiana del fracaso escolar. Revista Española de Sociología, 31(3), 1-19. https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.120
Ryan, A. M. & Patrick, H. (2001). The classroom social environment and changes in adolescents´ motivation and engagement during middle school. American Educational Research Journal, 38(2), 437-460. https://doi.org/10.3102/00028312038002437
Santos Rego, M. A., Godás Otero, A. & Lorenzo Moledo, M. (2012). El perfil del alumnado repetidor y no repetidor en una muestra de estudiantes españoles y latinoamericanos: un estudio sobre los determinantes de sus logros académicos. Estudios sobre Educación, 23, 43-62. https://doi.org/10.15581/004.23.2048
Soler, Á., Martínez Pastor, J. I., López-Meseguer, R., Valdés, M. T., Sancho Gargallo, M. Á., Morillo, B. & de Cendra, L. (2021). Mapa del abandono educativo en España. Informe General. (1.ª Edición). Departamento de Publicaciones de la Fundación Europea Sociedad y Educación. https://bit.ly/3TbWiE6
Stake, R. E. (1999). Investigación con estudio de casos. (2.ª Edición). Morata.
Suárez Fernández, N., Tuero Herrero, E., Bernardo Gutiérrez, A. B., Fernández Alba, M. E., Cerezo Menéndez, R., González-Pienda García, J. A., Rosário, P. & Núñez Pérez, J. C. (2011). El fracaso escolar en Educación Secundaria: análisis del papel de la implicación familiar. Magister: Revista miscelánea de investigación, (24), 49-64. https://bit.ly/3Te9yIt
Taylor, S.J. & Bodgan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. (1.ª Edición). Paidós.
Urbano Contreras, A. & Álvarez Blanco, L. (2019). La repetición de curso en la adolescencia: influencia de variables sociofamiliares. Hekademos, 27, 51-59. https://bit.ly/43gBmAq
Valbuena, J., Mediavilla, M., Choi, Á. y Gil, M. (2020). Effects of Grade Retention Policies: A Literature Review of Empirical Studies Applying Causal Inference. Journal of Economic Surveys, 35(2), 408-451. https://doi.org/10.1111/joes.12406
Van Canegem, T., Van Houtte, M. & Demanet, J. (2021). Grade retention and academic self-concept: a multilevel analysis of the effects of schools´ retention composition. British Educational Research Journal, 47(5), 1-37. https://doi.org/10.1002/berj.3729
Weber, M. (1944). Economía y Sociedad. (1.ª Edición). Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

