Grade repetition in Secondary School

Authors

  • Lidia Ana Pérez Sánchez a:1:{s:5:"es_ES";s:20:"Universidad de León";} Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/mar.6.2.2025.19393

Keywords:

Grade retention, Secondary school, Academic performance

Abstract

Grade repetition is an educational practice that is frequently in Spain. Specifically, one of the educational stages that has a higher rate of cases is Secondary School. This qualitative study, based on a study case of a group of students who shared the same educational center, seeks the impact of this practice on their lives through interviews in order to identify possible causes, find out what their academic trajectories were like and value the consequences on their futures. In turn, other opinions of students that have repeated from the same center will be considered to delve into the themes that are recognized thanks to the experiences of the interviewed group through a qualitative questionnaire. After carrying out both techniques, the categorization process occurs, showing three key concepts as results: closeness, nametag and motivation. The three words help to understand the situation of people who have been part of this study, feeling the rejection of their environment in various situations that makes them configure themselves though the concept of «repeat student», whose view from society is negative. This rejection results in a lack of motivation that prevents them from developing their academic career in a favorable manner. Finally, the discussion will be carried out in relation to the stated objectives, divided into four parts: the reason for repetition, the influence of educational agents, the importance of the family environment and the impact of repetition in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
503
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

References

Arroyo Resino, D., Constante Amores, I. A. & Asensio Muñoz, I. (2019). La repetición de curso a debate: un estudio empírico a partir de PISA 2015. Educación XX1, 22(2), 69-92. https://doi.org/10.5944/educXX1.22479

Blaxter, L., Hughes, C. & Tight, M. (2002). Cómo se hace una investigación. (2.ª Edición). Gedisa.

Boletín Oficial del Estado. (2021). Real Decreto 984/2021, de 16 de noviembre, por el que se regulan la evaluación y la promoción en la Educación Primaria, así como la evaluación, la promoción y la titulación en la Educación Secundaria Obligatoria, el Bachillerato y la Formación Profesional. BOE, 17 de noviembre de 2021, núm. 275, pp. 141583-141595. https://www.boe.es/eli/es/rd/2021/11/16/984

Boletín Oficial de la Junta de Andalucía. (2021a). Sumario extraordinario de la Orden de 15 de enero de 2021, 18 de enero de 2021, núm. 7, pp. 1-1024. https://bit.ly/43gjANC

Boletín Oficial de la Junta de Andalucía. (2021b). Orden de 15 de enero de 2021, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la etapa de Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de Andalucía, se regulan determinados aspectos de la atención a la diversidad, se establece la ordenación de la evaluación del proceso de aprendizaje del alumnado y se determina el proceso de tránsito entre distintas etapas educativas. BOJA, 18 de enero de 2021, núm. 7, pp. 656-694. https://www.juntadeandalucia.es/boja/2021/507/3

Cabrera, L. (2019). Políticas educativas preventivas de la repetición de curso en la enseñanza obligatoria en España. REMIE, 9(3), 227-257. https://doi.org/10.17583/remie.2019.4523

Cabrera, L., Pérez, C., Santana, F. & Betancort, M. (2019). Desafección escolar del alumnado repetidor de segundo curso de Enseñanza Secundaria Obligatoria. International Journal of Sociology of Education, 8(2), 173-203. https://doi.org/10.17583/rise.2019.4139

Carabaña, J. (2013). Repetición de curso y puntuaciones PISA. ¿Cuál causa cuál? En Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (Ed.), PISA 2012. Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos. Informe español. https://bit.ly/3VldnOy

Choi, Á., Gil, M., Mediavilla, M. & Valbuena, J. (2018). Predictors and effects of grade repetition. Revista de Economía Mundial, (48), 21-42. (https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6377936)

Cockx, B., Picchio, M. & Baert, S. (2018). Modeling the effects of grade retention in high school. Journal of Applied Econometrics, 34(3), 403-424. https://doi.org/10.1002/jae.2670

Cooper, H., Lindsay, J. J. & Nye, B. (2000). Homework in the home: how student, family, and parenting-style differences relate to the homework process. Contemporary Educational Psychology, 25(4), 464-487. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1036

Cordero Ferrera, J. M., Manchón López, C. & Simancas Rodríguez, R. (2014). La repetición de curso y sus factores condicionantes en España. Revista de Educación, 365, 12-37. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-365-263

Dewey, J. (2009). Democracia y Escuela. (2.ª Edición). Editorial Popular.

Eide, E. R. & Showalter, M. H. (2001). The effect of grade retention on educational and labor market outcomes. Economics of Education Review, 20(6), 563-576. 10.1016/S0272-7757(00)00041-8

Eisner, E. W. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. (1.ª Edición). Paidós.

Fernández-Alonso, R., Postigo, Á., García-Crespo, F. J., Govorova, E. & Ferrer Blanco, Á. (2022). Repetir no es aprender. Mitos desmentidos y alternativas a una práctica inequitativa e ineficiente. (1.ª Edición). Save the Children. https://bit.ly/3Vj7pxJ

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. (2.ª Edición). Morata.

González-Tapia, J. & Álvarez-Álvarez, C. (2022). La repetición de curso en Educación Secundaria en clave organizacional. Avance en supervisión educativa, (38), 234-257. https://doi.org/10.23824/ase.v0i38.772

Goos, M., Brisson, B. M., Knipprath, H. M. E., De Fraine, B., Van Damme, J. & Trautwein, U. (2013). How can cross-country differences in the practice of grade retention be explained? A closer look at National Educational Policy Factors. Comparative Education Review, 57(1), 54-84. https://doi.org/10.1086/667655

Jackson, G. B. (1975). The Research Evidence on the Effects of Grade Retention. American Educational Research Association, 45(4), 613-635. https://doi.org/10.2307/1170067

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. (1.ª Edición). Morata.

López-Rupérez, F., García-García, I. & Expósito-Casas, E. (2021). La repetición de curso y la graduación en Educación Secundaria Obligatoria en España. Análisis empíricos y recomendaciones políticas, 394, 325-353. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-394-510

Lozano Díaz, A. (2003). Factores personales, familiares y académicos que afectan al fracaso escolar en Educación Secundaria. Electronic journal of research in educational psychology, 1(1), 43-66. https://bit.ly/3Tg1IOr

Luna Ariza, P. Á. (2018). Desincentivar las repeticiones de curso. El asesoramiento de la inspección educativa sobre las decisiones de promoción del alumnado. Avances en supervisión educativa, (30), 1-15. https://doi.org/10.23824/ase.v0i30.631

Martínez González, R. A. & Álvarez Blanco, L. (2005). Fracaso y abandono escolar en la Educación Secundaria Obligatoria: implicación de la familia y los centros escolares. Aula Abierta, (85), 127-146. https://bit.ly/4adx1jH

Méndez Mateo, I. & Cerezo Ramírez, F. (2018). La repetición escolar en Educación Secundaria y factores de riesgo asociados. Educación XX1, 21(1), 41-61. https://doi.org/10.5944/educxx1.20172

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2022a). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE. 2022. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. https://bit.ly/4ch6nIz

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2022b). Sistema estatal de indicadores de la educación. 2022. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. https://bit.ly/3PjpYOk

Nóbrega Santos, N., Monteiro, V. & Carvalho, C. (2022). Impact of grade retention and school engagement on student intentions to enrol in higher education in Portugal. European Journal of Education, 58(1), 130-150. https://doi.org/10.1111/ejed.12535

Oficina Nacional de Prospectiva y Estrategia del Gobierno de España, (2021). España 2050. Fundamentos y propuestas para una Estrategia Nacional de Largo Plazo. (1.ª Edición). Ministerio de la Presidencia. https://futuros.gob.es/

Pennac, D. (2015). Mal de escuela. (6.ª Edición). Debolsillo.

Pérez-Díaz, V., Rodríguez, J. C. & Fernández, J. J. (2009). Educación y familia. Los padres ante la educación general de sus hijos en España. (1.ª Edición). Fundación de las Cajas de Ahorros. https://bit.ly/48PypYQ

Ribeiro da Silva, C., Veiga, F., Silva Pinto, É. & Ferreira, I. (2020). Retention in school: could student´s affective engagement play an essential role in its prevention? Millenium, 2(14), 59-68. https://doi.org/10.29352/mill0214.20277

Rodríguez-Rodríguez, D. (2022). Grade retention, academic performance and motivational variables in compulsory secondary education: a longitudinal study. Psicothema, 34(3), 429-436. https://doi.org/10.7334/psicothema2021.582

Rodríguez-Rodríguez, D. & Batista Espinosa, F. J. (2022). La repetición de curso en Educación Secundaria y su relación con variables motivaciones. Bordón, 74(2), 77-91. https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.89778

Rujas, J. (2022). Las categorías del juicio escolar en secundaria y la producción cotidiana del fracaso escolar. Revista Española de Sociología, 31(3), 1-19. https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.120

Ryan, A. M. & Patrick, H. (2001). The classroom social environment and changes in adolescents´ motivation and engagement during middle school. American Educational Research Journal, 38(2), 437-460. https://doi.org/10.3102/00028312038002437

Santos Rego, M. A., Godás Otero, A. & Lorenzo Moledo, M. (2012). El perfil del alumnado repetidor y no repetidor en una muestra de estudiantes españoles y latinoamericanos: un estudio sobre los determinantes de sus logros académicos. Estudios sobre Educación, 23, 43-62. https://doi.org/10.15581/004.23.2048

Soler, Á., Martínez Pastor, J. I., López-Meseguer, R., Valdés, M. T., Sancho Gargallo, M. Á., Morillo, B. & de Cendra, L. (2021). Mapa del abandono educativo en España. Informe General. (1.ª Edición). Departamento de Publicaciones de la Fundación Europea Sociedad y Educación. https://bit.ly/3TbWiE6

Stake, R. E. (1999). Investigación con estudio de casos. (2.ª Edición). Morata.

Suárez Fernández, N., Tuero Herrero, E., Bernardo Gutiérrez, A. B., Fernández Alba, M. E., Cerezo Menéndez, R., González-Pienda García, J. A., Rosário, P. & Núñez Pérez, J. C. (2011). El fracaso escolar en Educación Secundaria: análisis del papel de la implicación familiar. Magister: Revista miscelánea de investigación, (24), 49-64. https://bit.ly/3Te9yIt

Taylor, S.J. & Bodgan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. (1.ª Edición). Paidós.

Urbano Contreras, A. & Álvarez Blanco, L. (2019). La repetición de curso en la adolescencia: influencia de variables sociofamiliares. Hekademos, 27, 51-59. https://bit.ly/43gBmAq

Valbuena, J., Mediavilla, M., Choi, Á. y Gil, M. (2020). Effects of Grade Retention Policies: A Literature Review of Empirical Studies Applying Causal Inference. Journal of Economic Surveys, 35(2), 408-451. https://doi.org/10.1111/joes.12406

Van Canegem, T., Van Houtte, M. & Demanet, J. (2021). Grade retention and academic self-concept: a multilevel analysis of the effects of schools´ retention composition. British Educational Research Journal, 47(5), 1-37. https://doi.org/10.1002/berj.3729

Weber, M. (1944). Economía y Sociedad. (1.ª Edición). Fondo de Cultura Económica.

Published

2025-07-31

How to Cite

Pérez Sánchez, L. A. (2025). Grade repetition in Secondary School . Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 6(2), 183–202. https://doi.org/10.24310/mar.6.2.2025.19393

Issue

Section

RESEARCHES