Entanglements from a classroom. Getting into new materialisms and rethink my becoming as a teacher, artist and researcher

Authors

  • Paola Villanueva González Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/mar.6.2.2025.18312

Keywords:

intra-action, post-cualitative research, art education, artography, new materialism, artistic teaching methodologies

Abstract

What if the script, the stage, or the door in a classroom become things “doing things” in teaching-learning situations? What does it allow me to think about approaching these elements from new materialisms? How does this affect my way of becoming an a/r/tographer? In this text I get into the “intra-action” (Barad, 2007) by reviewing my teaching experience in the planning and performance of a session on Rhizomatic Research with master’s degree students in art and education. I intend to relate some implications of new materialisms in education (Revelles and Sancho, 2020) from a post-qualitative paradigm (Hernández-Hernández, 2019). By moving the concept of intra-action, I recognize myself as a “nomadic teacher” (Cano et al., 2020). This evolves into an invitation to work not from the predictable, but through what I encounter in the “in-between”, where writing works as a place for thinking (Richardson and St. Pierre, in Onsès, 2019). From this experience, I prepare the backpack for classes to come, keeping track of clues resulting from the pedagogical potentialities of intra-action to achieve more organic, conscious, affective, horizontal and rhizomatic “learning phenomena” (Onsès, 2019).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
580
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

References

Acaso, María y Megías, Clara (2021). “uí Thinking. Cómo cl nuíc uucdc íunnsfioumnu ln cducnción. Paidós. Ahmed, Sara (2017). Ln uolííicn culíuunl dc lns cmocioncs. Universidad Nacional Autónoma de México. Ahmed, Sara (2018). Viviu unn vidn ficminisín. Bellaterra

Alonso, Cristina et al. (2020). “Devenir docente: los tránsitos en el aprender del profesorado de Secundaria. En: (pp. 109-124). Octaedro.

Arlander, Annette (2014). De la interacción a la intra-acción en la performance del paisaje. En: Beatriz Revelles Benavente et al. (coords.). Nucvo mnícuinlismo ficminisín: cngcndunu unn mcíodologín éíicoL oníoLcuisícmológicn. Artnodes, 14, pp. 26-34. UOC. http: /dx.doi.org/10.7238/a.v0i14.2407>

Atkinson, Dennis (2011). “uí, Eцunlií; nnd Lcnuning. Fcdngogics “gninsí íhc Síníc. Sense Publishers.

Atkinson, Dennis (2015). The adventure of pedagogy, learning and the not-known. Subjectivity, 8(1), pp. 43-56. https://doi.org/10.1057/sub.2014.22

Barad, Karen (2007). Mccíing íhc Univcusc Hnlfiwn;. Duke University Press.

Bennett, Jane (2010). Vibunní mníícu: “ uoliíicnl ccolog; ofi íhings. Duke University Press. Boltanski, Luc y Chiapello, Ève (2002). El nucvo csuíuiíu dcl cnuiínlismo. Akal.

Braidotti, Rosi (2015). Fcminismo, dificucncin scxunl ; subjcíividnd nómndc. Gedisa.

Calderón, Natalia (2015). Iuuumuiu lo nuíísíico, ucuíuubnu lo ucdngógico. Ln invcsíignción nuíísíicn como csuncio socinl dc uuoducción dc conocimicníos [Tesis doctoral, Universitat de Barcelona]. Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona. https: /diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/66290/1/NCG_TESIS.pdf

Calderón, Natalia y Hernández-Hernández, Fernando (2019). Ln invcsíignción nuíísíicn. Un csuncio dc conocimicnío disuuuíivo cn lns nuícs ; cn ln univcusidnd. Octaedro.

Carrasco, Sara y Hernández-Hernández, Fernando (2020). Cartografiar los afectos y los movimientos en el aprender corporeizado de los docentes. Movimcnío, 26, pp. 1-14. https: /doi.org/10.22456/1982- 8918.94792

Carrasco, Sara y Herraiz, Fernando (2020). El caso del Instituto Bonavista: el aprender corporeizado y biográfico. En: (pp. 125-136). Octaedro.

Castro, Aurelio y Onsès, Judit (2019). La investigación en educación como desplazamiento: no saber, abrirse, devenir. Educníio Siglo XXI, Vol. 37 (2), pp. 141-158. http: /doi.org/10.6018/educatio.387051

De Miguel Álvarez, Laura (2020). Caminar descalza y ampliación cognitiva de lugares: Un proyecto de a/r/tografía wnlking [andar] con estudiantes de ESO. En: Ricardo Marín Viadel; Joaquín Roldán Ramírez; Martín Caeiro Rodríguez (coords.). “uucndicndo n cnscũnu nuícs visunlcs: un cnfioцuc n/u/ íoguáfico (pp. 146-157). Tirant lo Blanch, Tirant Humanidades.

Deleuze, Gilles y Guattari, Félix (2010). tixomn (iníuoducción). Pre-textos.

Ellsworth, Elizabeth (2005). Fosicioncs cn ln cnscũnnxn. Dificucncin, ucdngogín ; cl uodcu dc ln diucccionnlidnd.

Akal.

Garcés, Marina (2013). Un mundo común. Ediciones Bellaterra.

Hernández-Hernández, Fernando et al. (2019). Investigar en educación desde una posición de no saber: dar cuenta de los tránsitos de una investigación en torno a cómo aprende el profesorado de secundaria. Invcsíignción cn ln Escucln, 99, pp. 1-14. http: /dx.doi.org/10.12795/IE.2019.i99.01

Hernández-Hernández, Fernando et al. (2020). ¿Cómo aprenden los docentes? Tránsitos entre cartografías, experiencias, corporeidades y afectos. Octaedro.

Hernández, Fernando y Revelles Benavente, Beatriz (2019). La perspectiva postcualitativa en la investigación educativa: genealogía, movimientos, posibilidades y tensiones. Educaíio Siglo XXI, 37(2), pp. 21-48. https: /doi.org/10.6018/educatio.387001

hooks, bell (2022). Enscũnu ucnsnmicnío cuííico. Rayo verde.

Ingold, Tim (2018). Ln vidn dc lns líncns. Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Irwin, Rita L. (2013), La práctica de la a/r/tografía. tcvisín Educnción ; Fcdngogín, Mcdcllín, Univcusidnd dc “níioцuin, vol. 25, 65, pp. 106-113. https: /revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/ view/328771

Lather, Patti y St. Pierre, Elizabeth A. (2013). Postqualitative research. Inícunníionnl Jouunnl ofi Qunliíníivc Síudics in Educníion, 26, 6, pp. 629-633. https: /doi.org/10.1080/09518398.2013.788752

Mannion, Greg (2019). Re-assembling environmental and sustainability education: orientations from new materialism. Enviuonmcnínl Educníion tcscnuch, 26:9-10, pp. 1353 1372. https: /doi.org/10.1080/ 13504622.2018.1536926

Marín Viadel, Ricardo; Roldán Ramírez, Joaquín; Ramírez, Caeiro Rodríguez, Martín (coords.) (2020).

Apuendiendo a enseñau auíes visuales: un enfioque a/u/íoguáfico. Tirant lo Blanch, Tirant Humanidades.

Martínez, Leidy Johana (2019). Cueupos, difieuencia y educación. Una con-posición cauíoguáfica [Tesis doctoral, Universidad de Antioquía]. Repositorio Institucional Universidad de Antioquía. https:// bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/14140

Masny, Diana (2014). Disrupting Ethnography through Rhizoanalysis. Qunliíníivc tcscnuch in Educníion, 3(3), pp. 345-363. https://doi.org/10.4471/qre.2014.51

Onsès, Judit (2019). Los lugares de no-saber de una docente novel. Una indagación difractiva. tEItE. tcvisín d’Innovnció i tcccucn cn Educnció, 12(1), pp. 1-14. http: /doi.org/10.1344/reire2019.12.121106

Padró, Carla (2010). Un texto para una clase. tcvisín Ibcuonmcuicnnn dc Educnción, 52/2, pp. 1-11. (ISSN: 1681-5653).

Padró, Carla (2011). Mnuín “cnso. Elixnbcíh Ellswouíh. El nuucndixnjc dc lo incsucundo. Catarata.

Puigdemasa, Marta y Villanueva, Paola (2023). Mnducbulnuio. Cosns dc mnducs цuc no snlcn cn cl diccionnuio.

Temas de Hoy.

Revelles, Beatriz y Sancho, Juana María (2020). Reexplorando «la materia»: implicaciones para la investigación educativa y social. En: Juana María Sancho et al. Cnminos ; dcuivns unun oíun invcsíignción cducníivn ; socinl (pp. 37-50). Octaedro.

Rodrigo Montero, Javier. 2008. Aulabierta: Un modelo colectivo de pedagogía rizomática. Fcdngogin: “uíc/DiscũoLucuosiíouio dc ucficucncins cnscũnnxnLnuucndixnjc. https://eacvvcae.wordpress.com/p-t/ rodrigo-javier/aulabierta-un-modelo-colectivo-de-pedagogia-rizomatica/

Sennett, Richard (2010). La couuosión del cauácíeu. Las consecuencias peusonales del íuabajo en el nuevo cnuiínlismo. Anagrama.

Taguchi, Hillevi Lenz (2010). Going beyond the theory/practice and discourse/matter divides. En: Going bc;ond íhc íhcou;/uuncíicc dividc in cnul; childhood cducníion: Iníuoducing nn iníunLncíivc ucdngog; (pp. 1-22). Routledge.

Trilla Bernet, Jaume; Lozano Estivalis, María; Tort Bardolet, Antoni (2022). Lo material en educación. En: Ángel García del Dujo (coord.). Fcdngogín dc lns cosns: цuicbuns dc ln cducnción ho; (pp. 23-62). Octaedro.

Villanueva, Paola (2017). Dc цué hnblnmos cunndo hnblnmos dc Fuo;ccío “uíísíico. Dcuivns dcsdc los nuíisíns, ln insíiíución ; cl nuíc conícmuouánco. [Tesis doctoral, Universitat de Barcelona]. Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona. https: /diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/109609

Villanueva, Paola (2022). Cajón desastre. Notas sobre una investigación artística desordenada. Jouunnl ofi “uíisíic tcscnuch (J“t), 28, s/p. https: /www.researchcatalogue.net/view/1505384/1775798

Published

2025-07-31

How to Cite

Villanueva González, P. (2025). Entanglements from a classroom. Getting into new materialisms and rethink my becoming as a teacher, artist and researcher. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 6(2), 234–253. https://doi.org/10.24310/mar.6.2.2025.18312

Issue

Section

EXPERIENCES