Main Article Content

José Luis del Río Fernández
Profesor Sustituto Interino de la Universidad de Almería
Spain
https://orcid.org/0000-0001-9579-3530
Vol. 4 No. 1 (2023), STUDIES AND ESSAYS, pages 7-19
DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v4i1.15923
Submitted: Dec 22, 2022 Accepted: Jan 17, 2023 Published: Jan 31, 2023
How to Cite

Abstract


The author provides some reflections about the concept of innovation in education and makes a case for set up significant differences: innovation is neither upgrading, nor entertainment, nor exhibitionism in social networks. Educative Innovation is related to the meaning of the actions that teachers, individually or collectively, put into practice in a specified training context so that their students have the chance to learn more and better. From this perspective, the means will always be subordinate to the purposes. Understanding innovation as a continuous process of searching for possible alternatives to respond to the educational needs of students is a position connected to the professional development of teachers, not to the acquisition of instrumental knowledge about the functioning and use of the most advanced technological devices.


Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Borges, J. L. (2011). El libro de arena. Debolsillo (primera edición, 1975).

Carr, N. (2011). Superficiales. ¿Qué está haciendo internet con nuestras mentes? Taurus.

Desmurguet, M. (2020). La fábrica de cretinos digitales. Los peligros de las pantallas para nuestros hijos. Península.

Díez-Gutiérrez, E.J. (2022). Invasión en educación. Journal of Supranational Policies of Education, (15), 48–63.

https://doi.org/10.15366/jospoe2022.15.003

Elliott, J. (1990). La investigación-acción en educación. Morata.

Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata.

Fernández-Navas, M. (2016). ¿Qué es la innovación educativa? En M. Fernández-Navas y N. Alcaraz-Salarirche (Coords.). Innovación educativa. Más allá de la ficción (pp. 27-40). Pirámide.

Galeano, E. (2003). Las palabras andantes. Siglo XXI.

L’Ecuyer, C. (2015). Educar en la realidad. Plataforma.

Lázpita, A. (12 de septiembre de 2017). Deus ex máchina. Cuadernos de Pedagogía, 481. https://bit.ly/3UJGpn6

Libedinsky, M. (2001). La innovación en la enseñanza. Diseño y documentación de experiencias de aula. Paidós.

Marina, J.A. (14 de diciembre de 2013). El aburrimiento. La Vanguardia. https://bit.ly/3F5HS1l

Martínez-Bonafé, J. (2008). Pero ¿qué es la innovación educativa? Cuadernos de Pedagogía, 375, 78-82. https://bit.ly/3CLqaQa

Patino, B. (2020). La civilización de la memoria de pez. Alianza Editorial.

Ruiz, J.C. (2021). Filosofía ante el desánimo. Pensamiento crítico para construir una personalidad sólida. Destino.

Sancho, J.M. (22 de diciembre de 2022). Lluvia de millones… para las tecnológicas. El diario de la educación. https://bit.ly/3G5yVpa

Santos Guerra, M.Á. (2020). ¿Para qué servimos los pedagogos? El valor de la educación. Catarata.

Schumpeter, J.A. (2016). Teoría del desenvolvimiento económico: una investigación sobre ganancias, capital, crédito, interés y ciclo económico. Fondo de Cultura Económica (primera edición, 1934).

Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Morata.

Stenhouse, L. (1987). La investigación como base de la enseñanza. Morata.

Zafra, I. (17 de julio de 2022). #TeachToker o cómo los profesores triunfan en redes exponiendo a sus alumnos con bailes subidos de tono y vídeos poniendo suspensos. El País. https://bit.ly/3UEqDtw