Living innovation together. A cooperative action-research process about European Higher Education Area
Main Article Content
Abstract
This paper recovers the project “Innovation of university teaching in Andalusia and blended teaching: diagnosis and experimentation” developed between 2006 and 2010, directed by Ángel Pérez Gómez. This project meant the design, development and evaluation of de Official Postgraduate Program, Master+Doctorate, “Policies and practices of educational innovation for knowledge society” in the International University of Andalusia. The opportunity to transform the doctoral program of the Department of Didactics and School Organization of the University of Málaga into a new Master’s degree within the framework of the EHEA, signified the development of an action-research process by almost all teachers in the Department. They experimented a curricular structure that intended to provoke significant and relevant learning and the development of educational innovation competences. This involved the design and development of a pedagogical context with activities and experiences radically different from those developed until then, as well as the learning of the corresponding teaching role. A process in which the pedagogical leadership of Ángel Pérez Gómez was essential. It is intended to synthesize what we learned from this project and the marks that left in our present university work.
Keywords:
Downloads
Metrics
Article Details
References
Alcaraz Salarirche, N. (2015). La evaluación en el aula. Explorando el portafolio en Secundaria. Un estudio de caso [Tesis doctoral, Universidad de Málaga].
Alcaraz Salarirche, N.; Gallardo Gil, M.; Herrera Pastor, D.; Serván Núñez, M. J. (2011). An action research process on university tutorial sessions with small groups: presentational tutorial sessions and online communication. Educational Action Research. 19 (4), 549-565. https://doi.org/10.1080/09650792.2011.625713
Fernández Navas, M. (2016). Estudio de un caso de buenas prácticas de enseñanza virtual en educación superior: el PPSC. Revista de formación e innovación educativa universitaria. 9 (1), 50-66. https://bit.ly/39imFFG
Muñoz González, L.; Soto Gómez, E. (2019). El portafolios digital ¿Una herramienta para aprender a ser docentes críticos?: Un estudio de casos. Actualidades Investigativas en Educación. 19 (3), 163-197. https://doi.org/10.15517/aie.v19i3.38632
Múñoz González, L.; Soto Gómez, E. (2020). Mahara como red social y portafolio digital en los nuevos contextos de formación inicial docente. Un estudio de casos. Revista de Educación a Distancia (RED), 20 (62). https://doi.org/10.6018/red.397021
Muñoz González, L.; Serván Núñez, M. J.; Soto Gómez, E. (2019). Las competencias docentes y el portafolio digital: crear espacios de aprendizaje y evaluación en la formación inicial del profesorado. Un estudio de caso. Revista iberoamericana de evaluación educativa, 12 (2), 111-131. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.2.006
Peña Trapero, N.; Serván Núñez, M. J. (2022). “Acompañar la Lesson Study: naturaleza y principios para el carácter tutorial de la relación pedagógica”. En A. I. Pérez Gómez y E. Soto Gómez (coords.), Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender (pp. 177-92). Morata. https://bit.ly/3xJiSuo
Pérez Gómez, A. I. (1998). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Morata. https://bit.ly/3xFEo35
Pérez Gómez, A. I. (2008). “¿Competencias o pensamiento práctico? La construcción de los significados de representación y acción. En J. Gimeno Sacristán (comp.) Educar en competencias, ¿qué hay de nuevo? (pp. 59-102). Morata. https://bit.ly/3zAcBCu
Pérez Gómez, A. I. (2012). Educarse en la era digital. Morata. https://bit.ly/3txxURc
Pérez Gómez, A. I. (dir.) (2016) El portafolios educativo en educación superior. Akal. https://bit.ly/3zCjMdk
Pérez Gómez, A. I. (2022). “Otra pedagogía para otra normalidad”. En A. I. Pérez Gómez y E. Soto Gómez (coords.), Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender (pp. 49-66). Morata. https://bit.ly/3xJiSuo
Pérez Gómez, A. I.; Serván Núñez, M. J. (2016). “Naturaleza y sentido del portafolios educativo”. En A. I. Pérez Gómez (dir.), El portafolios educativo en la educación superior (pp. 41-48). Akal. https://bit.ly/3zCjMdk
Pérez Gómez, A. I.; Soto Gómez, E. (coords.) (2022). Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender. Morata.
Pérez Gómez, A. I.; Soto Gómez, E.; Serván Núñez, M. J. (2010). Participatory action research and the reconstruction of teachers’ practical thinking: lesson studies and core reflection. An experience in Spain. Educational Action Research. 18 (1), 76-87. http://dx.doi.org/10.1080/09650790903484533
Pérez Gómez, A. I.; Soto Gómez, E.; Sola Fernández; M; Serván Núñez, M. J. (2009). Colección Espacio Europeo de Educación Superior (7 vol.). Akal. https://bit.ly/3NREJVR
Pérez Gómez, A. I.; Soto Gómez, E.; Sola Fernández; M; Serván Núñez, M. J. (2009a). Aprender en la universidad. El sentido del cambio en el EEES. Akal. https://bit.ly/3aOl9LF
Pérez Gómez, A. I.; Soto Gómez, E.; Sola Fernández; M; Serván Núñez, M. J. (2009b). Aprender cómo aprender. Autonomía y responsabilidad: el aprendizaje de los estudiantes. Akal. https://bit.ly/3xImRHk
Pérez Gómez, A. I.; Soto Gómez, E.; Sola Fernández; M; Serván Núñez, M. J. (2009c). La evaluación como aprendizaje. Akal. https://bit.ly/3Qb4zWF
Porras Vallejo, R.; Cotrina García, M.; García García, M. (2009). Aproximándonos al final del viaje. Informe de evaluación externa.
Serván Núñez, M. J.; Soto Gómez, E.; Murillo Mas, J. F.; Sola Fernández, M.; (2009). Problem-based learning and action research in postgraduate teaching: the interdisciplinary core. Educational Action Research. 17 (3), 373-389. https://doi.org/10.1080/09650790903093466
Soto Gómez, E.; Serván Núñez, M. J.; Pérez Gómez, A. I.; Peña Trapero, N. (2015). Lesson Study and the development of teacher’s competences: From practical knowledge to practical thinking. International Journal for Lesson and Learning Studies. 4 (3), 209-223. https://doi.org/10.1108/IJLLS-09-2014-0034
Soto Gómez, E.; Serván Núñez, M. J.; Peña Trapero, N.; Pérez Gómez, A. I. (2019). Nuevos retos en la formación del profesorado. Lesson Study: acompañar la enseñanza y la investigación. Márgenes. 0 (0), 38-57. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.6504