Main Article Content

María José Serván Nuñez
Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga
Spain
Vol. 3 No. 3 (2022): Remembering: a life dedicated to Education. Academic tribute to Professor Ángel I. Pérez Gómez, RESEARCHES, pages 136-148
DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i3.14927
Submitted: Jun 14, 2022 Accepted: Sep 17, 2022 Published: Sep 30, 2022
How to Cite

Abstract

This paper recovers the project “Innovation of university teaching in Andalusia and blended teaching: diagnosis and experimentation” developed between 2006 and 2010, directed by Ángel Pérez Gómez. This project meant the design, development and evaluation of de Official Postgraduate Program, Master+Doctorate, “Policies and practices of educational innovation for knowledge society” in the International University of Andalusia. The opportunity to transform the doctoral program of the Department of Didactics and School Organization of the University of Málaga into a new Master’s degree within the framework of the EHEA, signified the development of an action-research process by almost all teachers in the Department. They experimented a curricular structure that intended to provoke significant and relevant learning and the development of educational innovation competences. This involved the design and development of a pedagogical context with activities and experiences radically different from those developed until then, as well as the learning of the corresponding teaching role. A process in which the pedagogical leadership of Ángel Pérez Gómez was essential. It is intended to synthesize what we learned from this project and the marks that left in our present university work.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Alcaraz Salarirche, N. (2015). La evaluación en el aula. Explorando el portafolio en Secundaria. Un estudio de caso [Tesis doctoral, Universidad de Málaga].

Alcaraz Salarirche, N.; Gallardo Gil, M.; Herrera Pastor, D.; Serván Núñez, M. J. (2011). An action research process on university tutorial sessions with small groups: presentational tutorial sessions and online communication. Educational Action Research. 19 (4), 549-565. https://doi.org/10.1080/09650792.2011.625713

Fernández Navas, M. (2016). Estudio de un caso de buenas prácticas de enseñanza virtual en educación superior: el PPSC. Revista de formación e innovación educativa universitaria. 9 (1), 50-66. https://bit.ly/39imFFG

Muñoz González, L.; Soto Gómez, E. (2019). El portafolios digital ¿Una herramienta para aprender a ser docentes críticos?: Un estudio de casos. Actualidades Investigativas en Educación. 19 (3), 163-197. https://doi.org/10.15517/aie.v19i3.38632

Múñoz González, L.; Soto Gómez, E. (2020). Mahara como red social y portafolio digital en los nuevos contextos de formación inicial docente. Un estudio de casos. Revista de Educación a Distancia (RED), 20 (62). https://doi.org/10.6018/red.397021

Muñoz González, L.; Serván Núñez, M. J.; Soto Gómez, E. (2019). Las competencias docentes y el portafolio digital: crear espacios de aprendizaje y evaluación en la formación inicial del profesorado. Un estudio de caso. Revista iberoamericana de evaluación educativa, 12 (2), 111-131. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.2.006

Peña Trapero, N.; Serván Núñez, M. J. (2022). “Acompañar la Lesson Study: naturaleza y principios para el carácter tutorial de la relación pedagógica”. En A. I. Pérez Gómez y E. Soto Gómez (coords.), Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender (pp. 177-92). Morata. https://bit.ly/3xJiSuo

Pérez Gómez, A. I. (1998). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Morata. https://bit.ly/3xFEo35

Pérez Gómez, A. I. (2008). “¿Competencias o pensamiento práctico? La construcción de los significados de representación y acción. En J. Gimeno Sacristán (comp.) Educar en competencias, ¿qué hay de nuevo? (pp. 59-102). Morata. https://bit.ly/3zAcBCu

Pérez Gómez, A. I. (2012). Educarse en la era digital. Morata. https://bit.ly/3txxURc

Pérez Gómez, A. I. (dir.) (2016) El portafolios educativo en educación superior. Akal. https://bit.ly/3zCjMdk

Pérez Gómez, A. I. (2022). “Otra pedagogía para otra normalidad”. En A. I. Pérez Gómez y E. Soto Gómez (coords.), Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender (pp. 49-66). Morata. https://bit.ly/3xJiSuo

Pérez Gómez, A. I.; Serván Núñez, M. J. (2016). “Naturaleza y sentido del portafolios educativo”. En A. I. Pérez Gómez (dir.), El portafolios educativo en la educación superior (pp. 41-48). Akal. https://bit.ly/3zCjMdk

Pérez Gómez, A. I.; Soto Gómez, E. (coords.) (2022). Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender. Morata.

Pérez Gómez, A. I.; Soto Gómez, E.; Serván Núñez, M. J. (2010). Participatory action research and the reconstruction of teachers’ practical thinking: lesson studies and core reflection. An experience in Spain. Educational Action Research. 18 (1), 76-87. http://dx.doi.org/10.1080/09650790903484533

Pérez Gómez, A. I.; Soto Gómez, E.; Sola Fernández; M; Serván Núñez, M. J. (2009). Colección Espacio Europeo de Educación Superior (7 vol.). Akal. https://bit.ly/3NREJVR

Pérez Gómez, A. I.; Soto Gómez, E.; Sola Fernández; M; Serván Núñez, M. J. (2009a). Aprender en la universidad. El sentido del cambio en el EEES. Akal. https://bit.ly/3aOl9LF

Pérez Gómez, A. I.; Soto Gómez, E.; Sola Fernández; M; Serván Núñez, M. J. (2009b). Aprender cómo aprender. Autonomía y responsabilidad: el aprendizaje de los estudiantes. Akal. https://bit.ly/3xImRHk

Pérez Gómez, A. I.; Soto Gómez, E.; Sola Fernández; M; Serván Núñez, M. J. (2009c). La evaluación como aprendizaje. Akal. https://bit.ly/3Qb4zWF

Porras Vallejo, R.; Cotrina García, M.; García García, M. (2009). Aproximándonos al final del viaje. Informe de evaluación externa.

Serván Núñez, M. J.; Soto Gómez, E.; Murillo Mas, J. F.; Sola Fernández, M.; (2009). Problem-based learning and action research in postgraduate teaching: the interdisciplinary core. Educational Action Research. 17 (3), 373-389. https://doi.org/10.1080/09650790903093466

Soto Gómez, E.; Serván Núñez, M. J.; Pérez Gómez, A. I.; Peña Trapero, N. (2015). Lesson Study and the development of teacher’s competences: From practical knowledge to practical thinking. International Journal for Lesson and Learning Studies. 4 (3), 209-223. https://doi.org/10.1108/IJLLS-09-2014-0034

Soto Gómez, E.; Serván Núñez, M. J.; Peña Trapero, N.; Pérez Gómez, A. I. (2019). Nuevos retos en la formación del profesorado. Lesson Study: acompañar la enseñanza y la investigación. Márgenes. 0 (0), 38-57. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.6504

Most read articles by the same author(s)