Reflections to improve: experiences in educational research
Main Article Content
Abstract
The following reflective work shows the vision of two doctoral thesis students who, after starting in the world of educational research, believe it is necessary to share their experiences and first steps with people who are also beginning their career in this field. Likewise, it is intended to share with the teachers in charge of training them on this path, what are the uncertainties, needs and emotions found during training as a researcher. In this way, the aim is to promote good formation, encourage research in the educational context in order to understand it, and help to improve it.
Keywords:
Downloads
Metrics
Article Details
References
Best, J.W. (1982). Como investigar en educación. Morata.
Contreras, J. y Pérez de Lara, N. (2010). La experiencia y la investigación educativa. En J. Contreras y N. Pérez de Lara. (Ed.), Investigar en la experiencia educativa (pp. 20-92). Ediciones Morata, S.L.
Cruz, A. (2014). Importancia de la investigación educativa. Consejo de Transformación Educativa. Recuperado de: https://cutt.ly/pgw6XiV
Denzin, N., Lincoln, Y. (Eds.). (2018). The SAGE handbook of qualitative research (5th ed.).Sage.
https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/14
Domingo, A. (2020). Profesorado reflexivo e investigador. Propuestas y experiencias formativas. Narcea.
Everston, C. M. y Green, J.L. (1989). La observación como indagación y método. En M.C. Wittrock (Ed.), La investigación como enseñanza. Métodos cualitativos y de observación. Vol. II (pp.303-430). Paidos/MEC.
Fernández, M.A. y Del Valle, J. (2017). Cómo iniciarse en la investigación académica. Una guía práctica. Fondo Editorial.
Flick, U. (2018). The Concepts of Qualitative Data: Challenges in Neoliberal Times for Qualitative Inquiry. SAGE journals, 25 (8), 713-720. https://doi.org/10.1177/1077800418809132
Kamberelis, G. y Dimitriadis, G. (2013). Grupos focales. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln. (Ed.), Métodos de recolección y análisis de datos. Vol.IV (pp. 495-532). Editorial Gedisa, S.A.
Real Academia Española (2019). Diccionario de la Lengua Española. Edición de Tricentenario Recuperado de: https://bit.ly/35iLR7g
Rodríguez, G; Gil, J; García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.
Sierra. E. y Blanco, N. (2017). El aprendizaje de la escucha en la investigación educativa. Qualitative Research in Education, 6(3), 303-326. doi:10.1783/qre.2017.2783
Tallaferro, D. (2006). La formación para la práctica reflexiva en las prácticas profesionales docentes. Educere, La revista venelozana de educación, 10(33), 269-273.
Tejedor, F.J. (2004). Investigación educativa: ¿Hacia dónde vamos? En L. Buendía, D. Gónzález, T. Pozo. (Coords.), Temas fundamentales de la investigación educativa (pp.63-104). La Muralla, S.A.
Toro, I. y Parra, R. (2010). Fundamentos epistemológicos de la investigación y la metodología de la investigación Cualitativa/cuantitativa. Fondo Editorial Universidad EAFIT.
Vázquez, R. y Angulo, F. (2003). Introducción a los estudios de caso. Los primeros contactos con la investigación etnográfica. Ediciones Aljibe.
Vázquez, R. (2011). Investigar con estudio de caso la dirección escolar. Ediciones Aljibe.
Wood, P. y Smith, J. (2018). Investigar en educación. Conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación. Narcea.