Other possible educational research: Dialogic and inclusive participatory action research
DOI:
https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7154Keywords:
Participatory action research, Democratic research, Social utility of researchAbstract
The process developed in a case investigation of an educational center, over three years, is described. The participatory, democratic, dialogic and inclusive action research methodology allowed a significant part of the educational community to participate and be actively involved in it, from its initial design. Thus going from being "object" of research to being "subjects" protagonists of it. This research approach involved the shared construction of a process of change and improvement, from a critical tradition of participatory dialogic action research, which allowed the educational community to use the research process to analyze and improve their own reality in a negotiated and agreed. The research thus proposed, with a democratic, participatory nature and committed to transformation and collective improvement, results in its social utility.Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Callejo Gallego, M. J. & Viedma Rojas, A. (2016). La investigación-acción participativa. En García Ferrando, M. et al.
El análisis de la realidad social: métodos y técnicas de investigación (pp. 295-328). Madrid: Alianza.Colmenares
Escalona, A. M. (2012). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102-115.
Cook, T.D. & Reichardt, Ch.S. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
De Villalobo, M., & Echevers, B. (2019). La necesidad de investigación-acción como mejora educativa. Revista RETOS XXI, 3(1), 5-10.
Gómez, J.; Latorre, A.; Sánchez, M. & Flecha, R. (2006). Metodología comunicativa crítica. Barcelona: El Roure.
Melero Aguilar, N. (2012). El paradigma crítico y los aportes de la investigación acción participativa en la transformación de la realidad: un análisis desde las ciencias sociales. Cuestiones pedagógicas, 21, 339-355.
Moral Santaella, C. M. (2006). Criterios de validez en la investigación cualitativa actual. Revista de investigación educativa, 24(1), 147-164.
Pareja Fernández, J.A. & Pedrosa Vico, B. (2012). Mejora de la convivencia a través de la investigación-acción participativa. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(3), 467-491.
Pereda, C., & De Prada, M. A. (2015). Investigación-acción participativa y perspectiva dialéctica. Arxius de Sociología, 31, 57-68.
Sales, A., Traver, J., Lozano, M., Ballesteros, B., & Mata, P. (2018). El liderazgo distribuido en procesos de mejora desde la investigación-acción participativa. En Murillo, F.J. Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación: Actas del II Congreso internacional de liderazgo y mejora de la educación (268-270). Madrid: Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME).
Salgado, M. M., Verdesoto, A., & Mohino, J. M. (2016). Un proyecto de investigación acción participativa. Eufonía: Didáctica de la música, (68), 15-22.
Sandin Esteban, M. P. (2000). Criterios de validez en la investigación cualitativa: de la objetividad a la solidaridad. Revista de investigación educativa, 18(1), 223-242.
Sigalat Signes, E., Calvo Palomares, R., Roig Merino, B. & Buitrago Vera, J. M. (2019). La investigación acción participativa (IAP) en el sector empresarial. Interviniendo desde lo local. Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales, (44), 47-78.
Valderrama Hernández, R. & Solís Espallargas, C. (2015). Investigación acción participativa como estrategia de transformación social y ambiental. Investigación en la escuela, (86), 49-59.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

