Valuation structure of the motivation of the students on Vocational Training towards their curricular practices
DOI:
https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v2i1.8263Keywords:
Vocational education and training; apprenticeship; motivation; educational research; labour.Abstract
The study which is part of this work puts its objectives in a double dimension: meet the overall assessment of the motivation of students with regard to practices in the company, and establish those elements that reach a lower rating for each factor identified.Analysis statistical data we employ descriptive and multivariate techniques, specifically the principal component analysis for categorical data (CATPCA), in order to obtain the information of the original variables that configure each dimension and order them according to their estimation.The results show that students are highly motivated, as globally 77.5% of the scores are high, compared with the 9.1% are low. They are the aspects relating to processes directly related to ICTs and equity in the workplace, as well as others related to the performance of the work, reaching the lower valuations, which leads to conclude the need to intervene in these aspects.
Downloads
Metrics
References
Álvarez, M.M., Asensio, I. y García, J.M.(2013). Deporte y competencias genéricasen la universidad: diseño y validación del “competest”. Revista Complutense de Educación, 24(1), 141-163. Recuperado de https://goo.gl/ywLSXu
Caso, A. y Alonso-Cortés, M.D. (2016). Procedimiento y Evaluación del Prácticum en la Facultad de Educación de la Universidad de León. Revista Prácticum, 1(1), 114-122. Recuperado de https://goo.gl/Oi8opr
De la Fuente, R. (2001). La Formación Profesional: formación en centros educativos y formación en centros de trabajo. Necesidades y demandas en Burgos. Tesis doctoral. Burgos: Universidad de Burgos.
Gobierno de Cantabria (2015). Informe de inserción laboral 2013-2014. Santander: Consejería deEducación, Cultura y Deporte. https://goo.gl/XAQ1N2
González, C.; Cueto, B. y Mato, F.J. (2006). El papel de la FCT en la inserción laboral de los titulados de ciclos formativos: el caso de Asturias. Revista de Educación, 341, 337-372.
González, C.; Cueto, B. y Mato, F.J. (2008). ¿Qué beneficios tiene para la empresa su colaboración con el sector educativo? Un análisis de la Formación en Centros de Trabajo desde la perspectiva empresarial. Revista del Ministerio de Trabajo e Inmigración, 76, 39-58.
Lentzen, S. (2016). Los modelos de formación dual como integración de lo académico y lo laboral. Revista Prácticum, 1(1), 24-39. https://goo.gl/kwiqTV
Lorente, R. (2011). La reforma de la Formación Profesional en España a través del diseño por competencias: un análisis desde la perspectiva de los agentes sociales. Tesis Doctoral. Granada: Universidad de Granada.
Lozano, S. y Repeto, E. (2007). Motivación y desarrollo profesional: un estudio piloto. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 10(25). https://goo.gl/QZbuj8
Maquilón, J.J. y Hernández, F. (2011). Influencia de la motivación en el rendimiento académico de los estudiantes de formación profesional. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado,14(1),81-100. https://goo.gl/Gos57k
Marhuenda, F. (1994). Estudio y trabajo: la alternancia en la Formación Profesional. Tesis doctoral. Valencia: Universidad de Valencia.
Marhuenda, F., Chisvert, M. J. y Palomares, D (2016). La formación profesional dual en España: Consideraciones sobre los centros que la implementan. RIO: Revista Internacional de Organizaciones, 17, 43-63. https://goo.gl/okhiBB
Marhuenda, F.; Bernard, J.C. y Navas, A. (2010). Las prácticas en empresa como estrategia de enseñanza e inserción laboral: las empresas de inserción social. Revista de Educación, 351, 139-161.
Martínez, M.J. (2000). Reflexiones acerca de la alternancia: una comparación entre el modelo de prácticas a través del módulo FCT (Formación en Centros de Trabajo) y el aprendizaje en España. Contextos Educativos, 3, 297-314. https://goo.gl/mh1Msk
Pariente, J. L. y Perochena, P (2013). Didáctica de la educación en valores en la eso. Una propuesta utilizando las tecnologías para el aprendizaje y el conocimiento. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 42,195-208. https://goo.gl/HM6f8l
Porter, L.W. y Lawler, E.E. (1968). What job attitudes can tell us about employee motivation. Harvard Business Review, 46(1), 118-126.
Real Decreto 1529/2012, de 8 de noviembre, por el que se desarrolla el contrato para la formación y aprendizaje y se establecenlas bases de la formación profesional dual (BOE núm. 270, de 9 de noviembre de 2012).
Real Decreto 1538/2006, de 15 de diciembre, por el que se establece la ordenación general de la formación profesional del sistema educativo (BOE núm.3, de 3 de enero de2007).
Rego, L.; Rial, A. y Barreira, E.M. (2015). La formación en alternancia en la universidad y en los ciclos formativos: aportaciones desde dos investigaciones realizadas en Galicia. Educar, 51(2),349-371. DOI: http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.687.
Rodríguez, M. (2002). Análisis del módulo de formación en centros de trabajo en la familia profesional administrativa en la Comunidad de Madrid. Enfoque desde la Pedagogía Laboral. Tesis Doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Rodríguez, M. (2005). La Formación en Centros de Trabajo: datos sobre su desarrollo en la familia Administración en la Comunidad de Madrid. Revista Complutense de Educación, 16(1), 255-288. https://goo.gl/i2seBU
Ruíz, J. (2008). Análisis del perfil profesional del "técnico superior en animación de actividades físicas y deportivas" a través de la "Formación en Centros de Trabajo”. Tesis doctoral. Las Palmas:Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.
Santos-González, M.C. y Sarceda-Gorgoso, M-C. (2016). La motivación del alumnado de Formación Profesional con respecto a sus prácticas profesionales: validación de un instrumento. En Rial, A.; Valcarce, M. y Rego, L., A formación, a orientación e o emprego no recoñecemento, avaliación e certificación de competencias profesionais adquiridas en contextos formais, non formais e informais (pp. 209-223). Santiago de Compostela: Campus na nube.
Sarceda-Gorgoso, M-C. y Rial, A. (2011). De las prácticas en alternancia a la inserción laboral: resultados de una investigación. Revista de Docencia Universitaria (REDU), 9(2), 231-252. https://goo.gl/NT96VC
SEPE (2015). Informe del Mercado de Trabajo Estatal. Datos 2014. Madrid: Servicio Público de Empleo Estatal. Recuperado de https://goo.gl/tg08xy
Soto, J.L. y Torres, C.A. (2016). Percepciones y expectativas del aprendizaje en jóvenes universitarios. REDU. Revista de Docencia Universitaria,14(1),51-67. DOI: http://dx.doi.org/10.4995/redu.2016.5797
Steinmann, A., Bosch, B. y Aiassa, D. (2013). Motivación y expectativas de los estudiantes por aprender ciencias en la universidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 18(57), 585-598. https://goo.gl/QKa8Ag
Tejada, J. (2011). La evaluación de las competencias en contextos no formales: dispositivos e instrumentos de evaluación. Revista de Educación, 354, 731-745. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-354-018.
Zabalza, M.A. (2016). El Practicum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Prácticum, 1(1), 1-23. https://goo.gl/JilqUk
Zurita, F. J. (2006). Análisis descriptivo de la formación en centros de trabajo (FCT) de familias profesionales técnico-industriales en el ámbito provincial de Zaragoza. Tesis Doctoral. Tarragona: Universidad Rovira i Virgili.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License