Practicum and external practices in university education.

Authors

  • Miguel Angel Zabalza Beraza Universidad de Santiago Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v1i1.8254

Keywords:

Practicum, Outdoor training practices, Study plans, Experiential learning, University curriculum design.

Abstract

Realizing the progressive importance that has been acquiring the Practicum in the Plans of study of the university careers, this paper analyzes its nature and meaning from three perspectives: (a) as a curricular component that has been incorporated into almost all careers; (b) as a learning situation in which students are expected to develop knowledge and skills that are complementary to those acquired in university classrooms; (c) as a personal experience with great capacity to mobilize students not only intellectually but also emotionally and affectively.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Miguel Angel Zabalza Beraza, Universidad de Santiago

Nacido en Pamplona (Navarra) en Mayo de 1949. Doctor en Psicología y Licenciado en Pedagogía por la Univ. Complutense. Fue profesor en las Universidades Complutense de Madrid, Comillas, UNED y, desde hace 38 años, enseña en la Universidad de Santiago de Compostela, en la actualidad como Catedrático de Didáctica y Organización Escolar.
Director del Grupo GIE (Grupo Interuniversitario de Estudios) con el que ha desarrollado, como Investigador principal, 25 Proyectos de Investigación de ámbito nacional e internacional. Es autor o coautor de más de 100 libros, algunos de ellos traducidos a varios idiomas. Entre ellos, los más conocidos son: Diseño y desarrollo curricular (actualmente en la 13ª edición, está traducido al portugués); Los diarios de aula (traducido al portugués, al italiano y al francés); La enseñanza universitaria (traducido al portugués); Las competencias docentes del profesorado universitario, La planificación de la docencia en la Universidad (2010); Profesores y profesión docente: entre el “ser” y el “estar” (2011); Innovación y cambio en las instituciones educativas(2012); El Practicum y las prácticas en empresas en la enseñanza universitaria (2013), Infancia y Naturaleza (2016).
Presidente de AIDU (Asociación Iberoamericana de Docencia Universitaria), Director de la Colección Universitaria de la Editorial Narcea de Madrid. Miembro de numerosos Comités Editoriales de revistas españolas e internacionales. Ha sido director de la Revista de Docencia Universitaria. Presidente de ILADEI (Instituto latinoamericano de Estudios de la Infancia) y director de la revista RELAdEI (Revista Latinoamericana de Educación Infantil).

References

Gardiner, D.. (1989). The anatomy of supervision. Whasington, DC: Open University Press.Harden, R.M. (2000). The integration ladder: a tool for curriculum planning and evaluation. Medical Education, 34(7), 551-557.

Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, N.J.Martínez, M. (2010). Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. Barcelona:Octaedro.

Muradas, M. y Porta, M (2007). Las memorias del Practicum I de la titulación de Maestros de Educación Infantil: sobre qué reflexionan los alumnos, en A. Cid y otros (coords.) Buenas prácticas en el Practicum. Santiago de Compostela. Imprenta Universitaria. 977-991.

Oser, F.K. e Baeriswyl, F.J. (2001): “Choreografies of Teaching: bridging instruction to teaching”, en V. RICHARDSON (Edit.): Handbook of Research on Teaching (4th Edition). Washington: AERA, páxs. 1031-1065.

Puig, J. M.; Batlle, R.; Bosch, C. y Palos, J.(2007) Aprendizaje Servicio. Barcelona: Octaedro.Shulman, L.S. (1986). Paradigms and Research Programs in the Study of Teaching: a contemporary perspective, en M.C. Wittrock (Dir.), Handbook of Research on Teaching, (3ª ed.) (pp. 3-­?36), N. York: McMillan.

Zabalza, M.A. (2012). El estudio de las buenas prácticas docentes” en la enseñanza universitaria. REDU Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 17-40.

Zabalza, M. (2013). El Practicum y las Prácticas en Empresas en la formación universitaria. A la búsqueda de una formación equilibrada.Madrid: Narcea.

Published

2017-02-09

How to Cite

Zabalza Beraza, M. A. (2017). Practicum and external practices in university education. Diario De Practicum, 1(1). https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v1i1.8254

Issue

Section

Editorial